Jump to content

Lyddemper til P22


Mikkel

Recommended Posts

Har bestemt meg for å få montert en demper på den litt kranglete P22'en min. Bruksområdet er avliving av rev og grevling i bås og under hijakt. Matinga på denne pistolen er ikke 100%(ca 70% kanskje), men det er det første skuddet som teller under mitt bruk.

 

Har sett at det selges demper laget spesiellt for P22, og at det selges adaptere slik at de fleste andre dempere kan brukes. Hvordan er kvaliteten på demperen til P22? Siden pistolen ikke er all verdens, er jeg litt i tvil på demperen. Er det en bedre ide å kjøpe adapteren, og bruke en annen demper?

Link to comment
Share on other sites

Med subsonic skudd så er min tyst, men med cci standard så er det ubehaglig å skyte inne med den, men ute så er det ikke så ille. Har bare prøvd orginal demperen, men har hørt og lest at det finnes flere og endel bedre dempere på markedet.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke akkurat det du spurte om, men:

Modifiserer/forbedrer du pistolen slik det er anbefalt, ser jeg ingen grunn til at den ikke skulle funke 100% selv uten demper.

Modifiseringen tar deg en times tid ved kjøkkenbenken og er enkel, selv for de med flere enn to tommeltotter.

Link to comment
Share on other sites

woodbear hadde en veldig lang diskusjon på SL om demper til P22. Han testet ut endel og fant ut at Ase Utra hadde den beste demperen. Personlig bruker jeg A-tec på en ruger mk3 og kan skyte nede i kjelleren med high velocity skudd uten å ha noe problem med høy lyd. Mesteparten av lyden kommer fra kulefangeren.

Orginal demperen til P22 skal vist være veldig dårlig.

Link to comment
Share on other sites

kjøp atec eller ase utra, vektforskjellen er egentlig ubetydelig. 120g fra eller til er knapt noe.. AU er dritkul i sånn oksidert sort som mye militært utstyr.. en litt sånn kult solid feeling av mattet stål..

Den er solid stål og tåler all ammo som går gjennom den... inkl 17hmr og 22 magnum.

Demper faktisk cci stinger ok og... eneste av de jeg testa som gjorde det i det hele tatt.

 

AU demper så bra er det knapt forskjell fra subsonic og minimags!

Og skyter ikke p22 mini mags uten klikk, blir jeg forbauset.. Min eter lapua match og, men ikke altid 100% cci standard er den beste billig ammo. Thunderbolts må du ikke bruke i den. Subsonic kuler er useless i en pistol med så kort løp. vanlig ammo blir ikke supersonisk bortsett fra stinger og velocitor... Gidder ikke bruke det til annet enn til kulefangern i garasjen... så ikke treffet smeller så høyt.

 

Rens p22 med rem oil, med teflon eller rem dri lube... ba blir den ikke spist opp av kruttslam og olje (bra slipemiddel)

 

 

Testa de mot det meste bortsett fra A-tec.. den eneste som var relativt stille i forhold var den lang til alm.

 

Kjøp den du for enklest tak i av de to, men Ase Utra har nok hakket stillere førsteskudd. Folk i utlandet skryter av at den skyter like bra tørt som andre vått...

 

Her er anbefaling

Ase Utra, du blir garantert fornøyd med lyden. Ute blir det et hollywood klikk...

A-tec, du får ta orda til folk her at den bra. Den kom ut under AU i DB, men vekta veier opp en del der.

 

Var selv redd for AU vekta og kjøpe en SAK først.. Den er ok, så vil du ha demper til 400kr, kan du få kjøpe min.. (ny pris 700)

 

alm, parker hale, sai, sak osv er greie, men du hører fortsatt et tydelig smell i tillegg til kammerklikk.

orginaldempern er helt meningsløs..

 

Adapter... peneste 1/2" 20 adapter med gjengebeskytter jeg har sett her til lands selges av lyddemper.net.

Den er dyrest, men jeg kjenner en person med orginal overgang som kjøpte den i tilegg fordi den var så søt;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha lest Woodbear´s tråd på Sluttstykket, kjøpe jeg en Ase Utra.

Hadde den med på dugnad på banen, og samtlige fikk hakeslepp :mrgreen:

Den demper det første skuddet så bra og lyden er som en dårlig Hollywood film!

Men jeg var nok bra dum som lot gutta på banen prøve den før jeg solgte min gamle Alm demper.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

ikke lovlig til storvilt i norge... sikkert mange som tar knekken på smådyr med salongen. Duer, rotter ol.. Men å ta større dyr med grovere kaliber går jo, men rimelig dumt med hvis man blir oppdaget.

 

.. Kunne tenkt meg å brukt .357 øgla`n min til hjorte jakt ol. str. dyr som de gjør i usa... om ikke annet, kunne mann brukt pistol til jakt, kunne man sikkert fått gjennom .50cal søknader

 

Tror faktisk du kan få problemer hvis noen oppdager at du tok og avlivet en f.eks elg med pistolen og...

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte, er det lov å bruke pistol eller revolver til jakt?

 

Viltforskriftens § 15 (min utheving):

 

Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

[...].

Link to comment
Share on other sites

Viltforskriftens § 35 (Avliving av fanget vilt , min utheving):

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det beste rådet jeg noen gang har fått er fra "Woodbear".

Senest i dag skjøt vi midt inne i et boligfelt. 150 skudd for gøy, og nærmeste nabo var 10 meter unna. Ikke en klage og min "overnervøse svigerinne :twisted: " satt på store rompa si og kom ikke med noe oppgulp. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det er ikke litt forskjell, men enorm forskjell, ikke sånn at du liksom må høre etter for om den er bedre eller ei...

Prøver du ute i friluft og skyter på lang avstand så du ikke hører treffet, blir det faktisk ikke langt unna bare klikket...

 

det blir mere forskjellen mellom 0.8kinaputt og "dryfiring"... faktisk hadde jeg gleden her om dagen av å skyte ved siden av en med glock og lyddemper, og selv 9mm demping er vel nesten bedre enn orginal dempern hehe.. Var faktisk forbauset over hvor bra den ble dempa og... bra dempere har fått ryktet sitt ødelagt av billige og dårlige lyddempere tror jeg over tid....

Link to comment
Share on other sites

Den nye demperen fungerer helt utmerket.

 

Fremdeles et lite smell i det første skuddet, men de påfølgende er like tyste som jeg hadde ventet de skulle være.

 

Tipper det er Ase Utra det snakkes om her. Ifølge hjemmesida deres skal demperen ikke ha "smell" på det første skuddet som de fleste andre dempere har. Vil tro det er rimelig enkelt å unngå dette første smellet ved kun å utånde inni dempern før man skrur den på, slik at man puffer ut lufta og erstatter det med CO som ikke brenner. Funker sikkert best når demperen er påskrudd pistolen men akkurat det er ikke å anbefale som dere sikkert skjønner...

 

Har selv bestillt en slik Ase demper som sikkert kommer i neste uke. Den skal da testes på en Cz kadet som normalt har en ALM std demper påmontert. Std demperen demper veldig bra, men den er 21cm lang.. Kontra Ase`n på 16.5cm.. Skal prøve å ta litt bilder og film.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er Ase Utra det snakkes om her.

Du tipper korrekt :)

 

Ifølge hjemmesida deres skal demperen ikke ha "smell" på det første skuddet som de fleste andre dempere har. Vil tro det er rimelig enkelt å unngå dette første smellet ved kun å utånde inni dempern før man skrur den på, slik at man puffer ut lufta og erstatter det med CO som ikke brenner. Funker sikkert best når demperen er påskrudd pistolen men akkurat det er ikke å anbefale som dere sikkert skjønner...

Det var et godt tips - skal prøve det!

Link to comment
Share on other sites

det er ikke litt forskjell, men enorm forskjell, ikke sånn at du liksom må høre etter for om den er bedre eller ei...

Prøver du ute i friluft og skyter på lang avstand så du ikke hører treffet, blir det faktisk ikke langt unna bare klikket...

 

det blir mere forskjellen mellom 0.8kinaputt og "dryfiring"... faktisk hadde jeg gleden her om dagen av å skyte ved siden av en med glock og lyddemper, og selv 9mm demping er vel nesten bedre enn orginal dempern hehe.. Var faktisk forbauset over hvor bra den ble dempa og... bra dempere har fått ryktet sitt ødelagt av billige og dårlige lyddempere tror jeg over tid....

har du sett på YOUTUBE ?

Dempere der er lik eller bedre en AU :roll:

Link to comment
Share on other sites

prøv å filme skyting(alt du trenger er et digitalkamera type ixus ol ),

 

legg merke til at lyden blir faktisk som på film. På film, tatt opp i friluft, hører jeg knapt forskjell på demperne.

Jeg har tatt opp .22 med og uten demper, 9mm og .357 winchester X som låter BOOOOM på banen... men på film høres alt ut som kinaputter filmet utendørs, og lyddemper sier kun pft- klikk... uansett merke.. derfor er det å høre på lyddemper på youtube meningsløst, hvor bra de høres, kommer helt ann på opptakskvaliteten.. :D

 

Det er et litt høyere førstesmell noen ganger med AU har jeg også merket, men i forhold til andre merker er den rimelig liten. AU skryter kun av helt manglende førstesmell med subsonic ammo.. lapua match skal du høre godt etter... men det er forskjell på litt høyere lyd på førsteskudd, og et smell....

 

Har teste AU mot lange alm, ikke stor forskjell på de, men førstesmellet til ALM er helt idiot høyt. Men påfølgende var bare hakket bak AU i lyd... men det første skuddet er så høyt at den dempern på 21cm er ikke verd det syns jeg hehe... har du den på en mk2-3 ruger, blir det jo en salong rifle av pistolen hehe.

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra forklaring!

Jeg trodde et øyeblikk at det fantes bedre en AU.... :cry:

Men nå er jeg glad igjen :mrgreen:

 

Håh! Glem det.

 

Var ute en tur her i helga for å teste AU`n mot en Std ALM demper på en Cz Kadet, og tro meg AU`n er bedre. Mye bedre. Jeg hadde null førstesmell på AU`n kontra et relativt høyt "FLAFF!" med ALM`n. AU`n demper generellt bedre, faktisk så bra at jeg tør påstå at heldemping er veien å gå hvis man skal ha det noe stillere, men selv da vil det nok bare bli marginalt bedre.

 

Jeg prøvde den også "wet". Dvs jeg spyla wd40 i 5sek imellom ytterrøret og innerrøret, da ble det latterlig stille! Men røykutvikling ja :mrgreen: Vil ikke anbefale det innendørs...

 

Alle de andre merkene jeg har prøvd kan iallefall gå og legge seg, denne slår de alle. Det skulle ha vært morsomt å fått tak i en A-tec for å sammenligne, jeg hører jo så mye skryt ang den. At den skulle være bedre derimot, det har jeg vanskelig for å forstå.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra forklaring!

Jeg trodde et øyeblikk at det fantes bedre en AU.... :cry:

Men nå er jeg glad igjen :mrgreen:

 

Håh! Glem det.

 

Var ute en tur her i helga for å teste AU`n mot en Std ALM demper på en Cz Kadet, og tro meg AU`n er bedre. Mye bedre. Jeg hadde null førstesmell på AU`n kontra et relativt høyt "FLAFF!" med ALM`n. AU`n demper generellt bedre, faktisk så bra at jeg tør påstå at heldemping er veien å gå hvis man skal ha det noe stillere, men selv da vil det nok bare bli marginalt bedre.

 

Jeg prøvde den også "wet". Dvs jeg spyla wd40 i 5sek imellom ytterrøret og innerrøret, da ble det latterlig stille! Men røykutvikling ja :mrgreen: Vil ikke anbefale det innendørs...

 

Alle de andre merkene jeg har prøvd kan iallefall gå og legge seg, denne slår de alle. Det skulle ha vært morsomt å fått tak i en A-tec for å sammenligne, jeg hører jo så mye skryt ang den. At den skulle være bedre derimot, det har jeg vanskelig for å forstå.

 

BB John

Alt er glemt.... Hva da :?: HVA?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...