Jump to content

Lyddemper og sne


Steve

Recommended Posts

Nå når jeg står på trappene til å skaffe meg en lyddemper til ryperifla så har jeg lurt på en ting, hva gjør man for å holde sneen ute?

 

Så til vanlig når jeg jakter så er munningen forseglet med en 17mm skivelapp og det holder i massevis. Jeg kan jakte i uvær og snefokk uten å bekymre meg for at masse sne fyker inn i løpet, og det er bare å skyte lappen foran løpet påvirker ikke hverken trykk eller presisjon.

 

Men hva når jeg setter en demper på?

Link to comment
Share on other sites

Nå når jeg står på trappene til å skaffe meg en lyddemper til ryperifla så har jeg lurt på en ting, hva gjør man for å holde sneen ute?

 

Så til vanlig når jeg jakter så er munningen forseglet med en 17mm skivelapp og det holder i massevis. Jeg kan jakte i uvær og snefokk uten å bekymre meg for at masse sne fyker inn i løpet, og det er bare å skyte lappen foran løpet påvirker ikke hverken trykk eller presisjon.

 

Men hva når jeg setter en demper på?

Jeg har prøvd med kondom, men kun på .22lr - det funket ihvertfall bra. Kan du ikke bare prøve med en skivelapp og se hvordan det går? 5 skudd med og 5 skudd uten, for eksempel? Husk å poste resultatet her da!

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg teste når jeg får demperen, en A-tec, utpå våren.

Jeg var/er bare skeptiske til å sette noe på demperen. Men kanskje dere har rett, en sliten skivelapp forran der påvirker kanskje ikke kula. Skivelapp på løpet gjør det ikke. Men det skal bli morro å se hva som skjer når kula må fly igjennom den papirbiten 10 cm forran munningen.

 

Kanskje bare presisere det, det er relativt tunge helmantel for kaliberet jeg tenker å benytte i moderat hastighet, 222Rem, 62/63gr fmjbt@800ms.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vanlig frysetape jeg på munningen. Både på dempere og vanlig løp. Har også prøvd kondomer på pipemunningen, men liker ikke at det ser ut som det samler kondes og fukt. Mulig jeg er hysterisk, men. Frysetape er min medisin mot snø, så slipper jeg og forklare for kona, hvorfor jeg tar med en tipakning med kondomer på jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vanlig frysetape jeg på munningen. Både på dempere og vanlig løp. Har også prøvd kondomer på pipemunningen, men liker ikke at det ser ut som det samler kondes og fukt. Mulig jeg er hysterisk, men. Frysetape er min medisin mot snø, så slipper jeg og forklare for kona, hvorfor jeg tar med en tipakning med kondomer på jakt :D

Et annet argument mot kondomene (bortsett fra den litt flaue følelsen når man drar fram en tipakning, og det er bare mannfolk i mils omkrets) er søppel. Gummi brytes langsomt ned, og stinker når man hiver det på kaffebålet.

 

Jeg bruker kirurgteip istedenfor fryseteip. Tynnere og lar seg lettere brette rundt enden på pipa. Funker sikkert akkurat like bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa en del tape i diverse sammenhenger, og jeg går skjelden på tur uten en teiprull, og ei flaske lynlim.

Teipen er Scotch® Super 33+™ , og makan til vidunderteip har jeg aldri sett.

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... Q1MK7N3Ngl

 

Den limer uansett om det regner eller snør. Jeg bruker den på pipemunningen, og tipper at den bør være utmerket til å dekke til demperen. Men denne, og Loctite's 401 superlim er man forberedt på å kunne få det meste til å henge sammen i et knipetak.

Link to comment
Share on other sites

Takk så langt folkens, da ser det ut til at det bare er å få tak i noen $$ og kjøpe demper. Og forsegle den med en liten tapebit når man er på jakt.

Det er jo interessant at sne og diverse inne demperen gir en bedre dempereffekt. Men jeg tror jeg hadde kommet til å bli bra skvettn av å gå rundt på jakt hele dagen med demperen halvfull av sne, tiner og fryser og renner inn i løpet og skrekk og gru :shock:

 

Så er det bare å teste om tape, ikke tape forran demperen påvirker presisjonen. Og hva som skjer om man putter en 35gr V-Max og blåser den ut i 1100ms etter mikkel.

 

En egen testrapport kommer her utpå våren engang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...