Jump to content

Kort og lett demper i 223


freezingduck

Recommended Posts

Jeg har flere dempere i skapet.

BR reflex

Hausken

Atec

Sonic 45

Sonic 35

Stalon Whisper 110

 

Nå tenkte jeg at jeg skulle dempe en R93 i 223 med 44cm løp.

 

Problemet jeg da får, er at jeg har ikke plass til en Sonic 35 fks, fordi den har 14cm bakkammer og jeg har kun plass til maks 12cm bakkammer.

Jeg ønsker også en lyddemper som bygger så kort fremover som mulig, da kort rifle var hele vitsen med denne riflen, derfor ønsker jeg ikke en frontmontert demper.

 

Tykkelse og vekt skal også selvsagt være så lav som mulig da dette er fruens rifle, og hun synes den er tung nok som den er.

 

Er det noen som har noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Prøv en demper for 22LR. De veier ingenting og bygger lite. Og koster noen hundrelapper.

 

Jeg har ikke forsøkt det selv, men så en test i Vapentidningen. Effekten av den lille demperen var overraskende god. Sikkert ikke det mest slitesterke, men du kan du jo bare kjøpe to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en A-tec hertz 119 på min 223 R8 m 46cm pipe. Veldig fornøyd med den ytelsesmessig. Bedre å ta normal tykkelse og kortere enn å velge tynn og lang spør du meg. Hertz 119 kan vel sammenliknes med hausken jd184 i byggelengde, den er vel 1 cm kortere foran. Mer slitesterkt med A-tec pga stål, lettere med hausken...

Tror 151 blir vel snaut om du vil ha god demping.

Tips hvis det skal skytes mye: tre på en bommullssokk på dempern, sy rundt foran og bak og klipp av bak. Blir et slags trekk. Så heller du over vann før du skyter. Null mirage :) dog blir det litt tåkete hvis det er kaldt vær.

Link to comment
Share on other sites

Prøv frontmontert Ase Utra SL5i i rustfritt stål. Bygger 10cm, veier ca 340g og er 100% skuddsikker. Demper 223 like bra som teleskopdempere.

 

Kan ikke få fullrost disse ASE-demperne nok. Har 5 stk nå.. Jeg bruker forskjellig gjengesnitt på demperne pr kaliber for å unngå forveksling.

 

http://www.aseutra.fi/s-series-sl5i-suppressor

 

http://www.2alfa.no/ase-utra-s-series-sl5i.html

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man skal ligge dag ut og dag inn på skytebanen å "trøkke" ut 223rem ser jeg ikke poenget med Ase Ultra SL5 fremfor JD 151. Va lyddemping angår så er de rimelig like, men SL5 veier over 100gram mer (faktisk ganske merkbar på ei lita lett rifle), den bygger 4 cm mer på totallengden og koster en 700-800kr mer. (Jeg har aldri vært spesielt opptatt av slitestyrken på demperne, går de til h.... kjøper jeg en ny).

 

Som Sigurd2verud påpeker så er JD 151 litt snau om man vil ha GOD demping. Men den tar bort den verste lyden og jeg har ikke følt ubehag under/etter jaktskudd. Rekyldemper-egenskapene til 151 er derimot dårlige. Veldig liten forskjell med og uten. Neppe noe stort problem med en 223rem. 151 blir et kompromiss mellom vekt/lengde og demping.

De beste allround-demperne på markedet i dag er etter mitt syn A-tec hertz 119 og JD 184.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så kort, men bruker en A-Tec millihertz på min .223

http://www.a-tec.no/hertz/a-tec-millihertz

 

Denne bygger 80mm bakover.

 

Godt fornøyd. Jeg ville ha en slank demper. Om ikke hadde jeg gått for en jd151. Har faktisk en slik en på en lett kipplauf i 6XC. Har også en jd224 på ett .308 løp til blasern.

Er i grunn meget fornøyd med Hausken demperne og jeg tror de slår A-Tec på vekt vs dB. Levetid/varmgang/vedlikehold? - aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg at jeg skulle dempe en R93 i 223 med 44cm løp.

 

Problemet jeg da får, er at jeg har ikke plass til en Sonic 35 fks, fordi den har 14cm bakkammer og jeg har kun plass til maks 12cm bakkammer.

Jeg ønsker også en lyddemper som bygger så kort fremover som mulig, da kort rifle var hele vitsen med denne riflen, derfor ønsker jeg ikke en frontmontert demper.

 

Tykkelse og vekt skal også selvsagt være så lav som mulig da dette er fruens rifle, og hun synes den er tung nok som den er.

 

Er det noen som har noen forslag?

 

Ja.

Denne. Fantastisk bra.

Lett vekt og produsert i Inconel.

Extrem lang levetid

 

https://www.bt-ag.ch/shop/eng/langwaffe ... al-223-rem

Link to comment
Share on other sites

Her har du en billig lett og god nok demper som fungerer helt greit også på en 223.

https://www.jaktogfriluft.no/vaapentilbehoer/hausken-jaktfelt-jf-128mm-6-5

Den kan du kjøpe 2-3 stykker av til prisen av 1 av de andre :wink: Jeg bruker den på en .223 med 42 cm løp. Det finnes sikkert bedre, men neppe til den prisen. Skal du skyte uten noe form for hørselvern må du uansett etter mitt syn gå for en av de store tunge som demper 32 dB eller mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...