Jump to content

Gjenger sonic/Hausken lyddemper


jalla

Recommended Posts

Dette må nesten prøves før du vet helt sikkert.

Det kan være små variasjoner i dimensjoner på gjengene som gjør at den ene går tregt og den andre blir litt løs.

Det kan også være forskjeller på hvor langt gjengeparti de forskjellige demperne skal ha.

Jeg synes det er best at demperen er tight i gjengene, men den skal jo ligge an mot ei brystningsflate så tror nok ikke at det vil være et praktisk problem annet enn at den muligens kan løsne lettere ved litt slappe gjenger.

Verre er det selvsagt om den demperen du bytter til er i nedre del av toleransegrensa og motsatt på den som sto der fra før. Da er det ikke sikkert at du får skrudd på demperen i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er det helt sikkert, men DU vet ikke hvordan dette vil gå på børsa DI før du har testet.

Jeg rokkerte litt på dempere her en dag og gikk da fra Stalon til S&L hardcore og omvendt. Schultz'n var litt tightere så den ble rimelig hard å skru på, men det gikk. Stalon ble litt slapp i de gjengene som var tilpasset Stalon, men opplevde det ikke som mer slark enn at det gikk bra.

Tidligere har jeg byttet fra Sonic 45 til A-tec maxim. Dette gikk ikke uten å tilpasse. Fikk ikke entra a-tec'en mer enn tre-kvart runde eller noe sånt før det ble stopp.

Jeg fikset dette selv med enkle hjelpemidler, men ingen vil nok anbefale den fremgangsmåten jeg brukte.

 

Det går nok bra skal du se, men det beste er om du har mulighet til å få prøvemontert demperen først. Handler du i butikk så tar du med børsa dit, handler du på nett så har du angrerett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet nettopp på ei rifle gjenget 1-14 av JD for sonic 45. Jeg har to hausken jd228 men tilsvarende gjengestigning. Den ene gikk fint på, den andre ikke. Hvis du tar med børsa i butikken, kan de sikkert prøve noen dempere og finne en som passer- men jeg ville ikke kjøpt uprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å garantere slikt 100% uten å prøve. Når produsentene ikke oppgir toleranser og børsemakere håndtilpasser så blir det bare slik.

Har vi ikke en gang tidligere erkendt, at hele problematikken er at dæmperne er lavet INDENFOR tolerancer, og piberne ofte er gjenget UDENFOR tolerancer 8)

Link to comment
Share on other sites

Tok ganske enkelt å gikk over gjengene på pipa med et gjengesnitt.Hausken,atec og viking technology,samt div bremser går nå på uten problemer.Fantastisk fint når bare alt er innenfor iso-standarder. :lol:

Merk: Gjengesnittet ble brukt for hånd,UTEN svingjern,på allerede gjenget pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...