Jump to content

Erfaring Svemko demper ?


Trond C

Recommended Posts

  • 1 month later...

Nja, "standarddempere" fra A-Tec/Hausken ligger vel på 3100-3400, ikke 4400..?

 

Ta en titt på hva vanlige dempere koster i USA, så setter du solbærtoddyen i feil høl.. tenk å betale $990 for en helt grei demper du ikke kan demontere, eller kanskje ringe $539 for en salongdemper? Gg så attpåtil måtte betale $200 i lisens for å kjøpe den...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Markedet vil vel vise etterhvert om Svemko demperne er verdt prisen. Det er jo ytelsen man må sammenligne da på de forskjellige.

 

Jeg kjenner til de amerikanske demperne. Jeg har en av de selv. De er dyre ja, men så er de stort sett laget for å holde også. Det må de nesten, så lenge man må som du sier betale $200 bare for å få lov til å kjøpe en. Min er f.eks godkjent for å skytes til den gløder. Prøv det med en av de norske.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

At man kan skyte til en dæmper gløder. kan måske være et resultat af at man vælger et materiale til dæmperen, som har dårlig varmeledningsevne. og deraf dårlig evne til at kvitte sig varmen.

En svensk test hvor man skød 10 skud i rap. viste at de almindelige alubaserte dæmpere var mellem 90 og 125 grader varme. mens en ståldæmper (hvor man ofte set film med autoskydning) var blevet 175 grader varm.

Der er også en del test som viser at rene aludæmpere stiger hurtigt i varme, for derefter at flade temperaturen ud, så sluttemperaturen stanner på mellem 100 og 150grader(repeter). Hvor ståldæmperen varmes langsommere i starten. men fortsætter opvarmningen, så efter ca 30 skud med halvauto, er aludæmperen ca 170 grader, og ståldæmperen ca 400 grader.

 

Jeg har set test med en ren aluletvægtsdæmper, som klarede 400 skud fra bælte i kal 223, uden varige skader. Så verden er næppe så Svart/Hvit som de fleste mener.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har absolutt med materialvalg å gjøre. Men jeg snakker ikke om stål her. Inconel, Thermax, Titan. Også er det ingen norske produsenter som anbefaler å gjøre det du sier med en aludemper. Jeg har en demper jeg kan skyte så mye jeg vil med, med produsentens velsignelse. Og jeg kan bruke miragetrekk så mye jeg vil uten å ødelegge demperen. Men det er jo et lite sidespørsmål. Det kom opp da det ble nevnt pris på amerikanske dempere. I visse tilfeller er det en grunn til til at de koster mye.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske dempere er en avsporing, det vi bruker her er nesten ukjent på den siden av dammen. Og å argumentere for lette dempere med begrenset levetid der borte er omtrent som å argumentere for religionsfrihet med IS. De vil ikke ha det, uansett pris. At man bruker mange ganger disse 200 dollarene i ammo for å slite ut en demper har ingenting å si. Sannsynligvis er motviljen mot den papirmølla større.

Link to comment
Share on other sites

Stål klump på tuppen ønsker jeg ikke. :lol:

 

Men utifra det jeg har lest om denne må det kanskje være den beste på markedet per dags dato? Lettere og tynnere iforhold til hausken JD 184 / 224 med nesten samme demping. I tillegg kan man bytte til andre kalibrer, og baflene er av titan... "First Pop" reduksjon hadde jeg aldri hørt eller erfart fra før, men ser Hausken reklamerer med dette også... Om det er vært pris differansen er vel noe usikkert. Den må komme av titanen som er brukt?

 

Vurderer denne sterkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

En Svemko standard demper ca like godt som en A-tec TMN-4 i mine ører og rekylen er ca den samme. Jeg har en Sonic 45 med maks anbefalt elementer på som er i ca samme klasse som de to nevnte så man må vel si at Svemkoen er utrolig effektiv til å være så lette og liten. Byggekvaliteten er mange hakk over A-tec.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Svemko hunter short på vårparten, primært for bruk på ei børse som skal bæres mye. 

Jeg er til nå meget fornøyd med vekt, demping og byggekvalitet. Har hatt/har dempere fra både A-tec og Hausken, og pr nå er Svemko førstevalg. Men smaken er som bakken, så dette er ingen fasit, men min personlige mening ut i fra mine preferanser for en god demper.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Når det gjelder dempeeffekt kan jeg ikke annet enn å stole på Svemko og den ene testen jeg har sett. Stoler du på det er Svemko lettere og mindre per dempet db enn alternativene. Det med maks demping fra første skudd er også et pluss om du skal skyte uten annet hørselvern på jakt. Jeg var villig til å betale prisen og angrer ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 years later...
  • 10 months later...

@goosehuntarn

Åpningen bakerst på demperen er ca 22,45mm på Hunter Short. (diameter er vel lik på Short og standard) 

Dette er ca 6 cm bak støtteflaten på gjengene.

På Magnum er det ca 7 cm (men den er litt over 24mm)

 

Så vil anta standard er ca 22,45mm ca 6,5 cm bak støtteflate.

Så om pipa ikke er tjukkere enn 22mm 6,5-7 cm bak støtteflaten så bør det gå fint😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...