Jump to content

store endringer i trefpugt med demper


JanEG

Recommended Posts

Monterterte en Hausken demper på en Remington 338 vin mag. løpet ble ikke kappa men gjenga hos børsemaker. Børsa skyter like presist som før uten demper, men med demper går alle skudda i jordvollen. skrudde kikkertsikte helt opp på topp, 4 hele runder opp. samlet da i 7 kl 7. ??? Ingen tegn til at kula har hatt kontakt med demperern. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sannsynligvis ikke. Krokete pipe og dårlig frilegging er vel ikke helt uvanlig. Ja, en demper vil bøye pipa nedover,og oftest senke treffpunkt noe, men vi snakker om svært lite. Noen som har satt på ur og målt forresten? Opp til 20-30 cm treffpunktsendring på 100 m har jeg sett, men som regel mindre.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av ammunisjon, får jeg ca 18,5cm lavere treffpunkt på 100m med mini 14 (580 serie oppstivet med accustrut) når det er en demper på tuten.

 

Veldig usikker med meg selv om det skyldes at pipa bøyes såppas mye ned eller noe tull med gjengene. Subber ikke borti.. Om det virkelig er at pipa bøyes ned av dempervekten, er jo det intet mindre enn imponerende. Eller.. Bedrøvelig er kanskje mer riktig ord.¨

Skeive gjenger var en interessant teori, flere som har hatt det problemet?

Link to comment
Share on other sites

Når det er så mye ville jeg vært skeptisk til jobben. Ignorant her inne har gjort forsøk med å legge noe imellom på brystingen mellom pipe og demper. Ikke mye som skulle til for å "bøye" pipa ytterst om jeg husker rett. Egentlig samme som rotorhead skriver her oppe. Har ei børse med tre forskjellige piper. kort, lang og litt lenger (49,66 og 77 cm), ingen av de endrer treffpunkt stort mer enn et par klikk med en Ase Utra SL5 ståldemper på 450 gr på tuppen.

Link to comment
Share on other sites

I følge børsemaker Hansen, som er kjent for de fleste, er det umulig å si om man får samme treffpunkt med og uten demper. Dette gjelder selv om jobben er gjort helt perfekt. Piper er forskjellige og reagerer forskjellig på å få en demper i enden. Jeg spurte ikke noe mer, og slo meg til ro med at jeg ikke kommer til å forstå hvorfor...

 

Jeg kunne ha likt å høre om noen her har forskjellige dempere på samme pipe - og hvordan treffpunkt forandrer seg med forskjellige dempere. For at dette skal være matnyttig info er det selvfølgelig viktig at man vet at gjengeparti osv er helt perfekt på alle demperne.

Link to comment
Share on other sites

Hva ble utfallet på saken?

 

Min Husken WD 60 hadde en feil slik at skudd ble sent på avveie. Med JD224 demperen skyter jeg nå 10 klikk høy og 4 klikk venstre ved bytte fra 308 pipe til 223 pipe i R8'n. Det var altså demperfeil, og ikke skeiv pipe/svingninger/klem/montasje/kroning... men skeivhet i selve demper og mikrokontakt mellom baffler i demper og kula..

 

Om pipa er frittliggende og ukappet skal en ikke ha type +50-100cm lavere treffpunkt..mitt tilfelle var jeg 5 cm over center på 100 meter men tom for klikk ned.. motsatt av trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har satt på ur og målt forresten?

Nei, men jeg gjorde noen beregninger i forrige tråd om emnet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=130&t=122634&p=1215680

 

Statisk nedbøying er ikke det virkelige problemet, i rekylen vil våpenet rotere og dermed gi en langt større belastning på pipa. Med marginal klaring mot stokk kan dette være nok til å gi kontakt. I tillegg kommer pipesvingninger som kan gå alle veier. Her har retthet i pipe/låskasse/låsing mye å si.

 

Kort forklart: Slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...