Jump to content

.338 demper diameter


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har i dag en A-Tec Maxim Hybrid MAX 9,5mm/.375 demper som er gjenget M15x1

Denne bruker jeg på et .338 win Mag Løp. (Men også en 9mm karabin derfor er den MAX 9,5mm.)

 

Denne demper ikke rekylen så mye som jeg synes den bør gjøre, så jeg ønsker å tilpasse den litt...

 

Jeg ønsker å ta ut stål skivene inni og få en kollega til å dreie nye med en dia som passer .338.

Slik at jeg bare bytter skiver i mellom kaliberene..

 

Noen som vet hva riktig dimensjon på skivene skal være? 1 mm større en kula? 9,6mm?

Link to comment
Share on other sites

Skyter like mye uten demper som med, så det er ikke rekylen som er problemet. Jeg vil bare optimere parametrene..

 

Og når det gjelder kulevekt så er min erfaring i .338 at 225grs kule i 850m/s rapper hardere i skuldra enn en 250grs i 820m/s...

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjelder kulevekt så er min erfaring i .338 at 225grs kule i 850m/s rapper hardere i skuldra enn en 250grs i 820m/s...

 

Men lader du 225grs kule i 820m/s er det mye mindre rekyl :wink:

 

Når jeg ligger på banen med 30.06 jager jeg ikke ut 150grs kulene i 860m/s brae fordi jeg kan. Neida de rusler ut i 800m/s og gir hylsene, lommeboka, skulder og våpen en mye bedre opplevelse. Presisjonen er også så og si lik i mitt våpen. 30mm motfor 20mm. Det spiller ingen rolle til papp puncher ammoen.

 

Jaktfelt ladningen derimot har høyere hastighet, men det er også annen kule som ikke gikk godt nok i lavere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader Norma 225grs FMJ til 780-800m/s et sted for trening på banen og det føles mer som en 30-06 i rekyl.. (Ikke kronografert)

Men når jeg utviklet ladestigen så var jeg oppe i 848m/s og den var kvass:)

Var heldig og kom over 200 stk av nevnte kule til 4,5/stk og da måtte jeg bare kjøpe.

Jeg bruker vanligvis PPU (Partizan) sin 250grs FMJ ladet likt med 250grs AccuBond for å ha tilnermet lik kulebane til trening på hold over 100m.

Link to comment
Share on other sites

Det prosjektet der er bortkastet spør du meg. Tipper du ikke vil merke forskjell i det hele tatt. Skal du ha minst mulig rekyl må du ha en rekyldemper. Skal du oppnå god rekyldemping på 338 må du nok ha noe større enn en A-tec maxim. F.eks. A-tec Megahertz + eller Hausken Whisper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...