Jump to content

Beste pistol mtp. bruk av demper


psAico

Recommended Posts

Forbereder kjøp av ny pistol, denne skal i første omgang brukes i NSF militærfelt, men jeg skal starte opp med dynamisk ila. året, så den vil også brukes her.

 

Den kompliserende faktoren med min pistolskyting er at jeg har en ganske alvorlig hørselskade, så jeg må først og fremst passe på det som er igjen av hørsel. Presisjon og ytelse forøvrig må regnes som en bonus.

 

Utendørsskyting med doble hørselvern går fint, men innendørs kan jeg ikke lenger skyte grovt, selv med doble vern.

 

Ser derfor for meg å kjøpe en (helst 9mm pga. ammo pris) pistol med NSF grov eller militær som ervervsgrunnlag, som jeg kan benytte uten demper utendørs i NSF felt og DSSN production, samt innendørs med demper i DSSN open.

 

Dette våpenet blir nok ett vesentlig kompromiss ifht. NSF skyting, så jeg ser for meg å flytte over våpenet til DSSN garderoben når jeg har opparbeidet ervervsgrunnlag der.

 

Så spørsmålet blir da, hvilken pistol er best egnet til skyting med demper?

De jeg har sett på, men fortsatt ikke prøvd, er:

- HK USP Tactical 9mm. Våpenet er ikke noen skjønnhet, men jeg har stor tiltro til HK. Også ett pluss med justerbare sikter fra fabrikk.

- Beretta M9A3. Aldri hatt sansen for Beretta sitt utseende, men vurderer denne allikevel, da jeg antar det er en fordel med løp som ikke tilter når man skal skyte mye med demper?

 

Er det andre som bør vurderes?

Tips til demper som tåler mye bruk er også nyttig.

Link to comment
Share on other sites

Bare FYI; lyddemper er kun tillatt i Open division. Skal du bruke våpenet i Production, må du da ta av demperen, og du må enten kjøpe en godkjent pistol som er gjenget fra fabrikk, eller kjøpe et ekstra løp til bruk med demper. Jeg vet ikke om (eller når) den blir tilgjengelig i Norge, men Beretta M9A3 kommer gjenget fra fabrikk. Hadde jeg vært på jakt etter ny pistol til Production, hadde den definitivt stått på lista mi.

Link to comment
Share on other sites

Han sier jo at han kan skyte udempet utendørs. Tolker ikke så veldig når jeg tror at demperen er for mengdetrening innendørs?

 

Rimeligst er det kanskje å bruke en Glock 17. Koster relativt lite for en ekstra pipe som du ville kunne bruke med demper. Originalpipa kan da brukes under konkurranse. Ulempen er lav vekt, tungt avtrekk og mangel på justerbare sikter.

 

Har eid en USP Expert. Satt i en litt svakere slagfjær, og så havnet avtrekket på 1,4kg. Avtrekket i seg selv er bra, antar det er det samme som sitter i USP Tactical. Egenpresisjonen i min Expert var som for en Sig 210. I tillegg hadde jeg ingen forkilinger med fabrikkammunisjon. Svært gode justerbare sikter. Siktene er allerede ganske høye, så du vil kanskje se dem over en demper. Ulempen var, selv Expert'ns 5" sleide, for lav vekt. Vanskelig å skyte raskt nok på Militærfelt. Jeg hadde en laser montert under for vekten sin del. Det hjalp litt, men hadde jeg behold den, så hadde kastet innmaten og fylt røret med bly for å få vekta godt over kiloen. HK har også sin egen variant av skinne, ihvertfall på min (Altså ikke Picatinny.). Grepet på disse pistolene er stort, og relativt lite ergonomisk. Jeg skjøt så mange skudd med min at jeg ikke skyter bra med små grep lenger...

 

Husk at dempere for halvautoer må ha impulsforsterker. Ellers fungerer ikke en rekyldrevet pistol.

 

PVAS har en variant (A-Tec):

http://www.pvas.no/lyddempere/pistol/a-tec-pmm-6-9mm

 

Dette blir uansett løsning kostbart. For å få best utbytte bør du også bruke underlydsammo. Dyrt, men kan løses rimeligere ved å lade selv.

 

Du har jo også problemet med at du sjelden har banen alene, støyen fra andre skyttere vil kunne skade ørene dine like mye som din egen.

 

En litt utenfor boksen-løsning er å skaffe en SP01 med ombyggingssett til .22lr. Skyt innendørs med demper og .22lr og du vil ihvertfall kunne trene med samme avtrekk og nogelunde samme sikter som 9mm-toppen. Vesentlig rimeligere siden .22lr er en blowback, og en demper faktisk gir mer fart til sluttstykket siden pipen er fast.

Link to comment
Share on other sites

Kjører samme oppsett som OIH skisserer. SP01 med kadet-kit med demper.

Funker supert med underlydsammo i .22LR (CCI std og TopShot).

 

Greit for trening "bak huset", men kanskje ikke helt det TS spør etter.

 

Dessuten har prisen på Kadet-kit'et skutt i været de siste årene...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar.

Jeg var veldig usikker på hvor mye respons jeg kunne forvente på dette temaet.

 

Jeg har absolutt ikke erfaring med å skyte med lyddemper, så alle tips mottas med takk.

Sånn sett er også SP-01 med Kadett kit ett alternativ, men jeg hadde sett for meg å kunne hatt hvertfall en grovpistol som det var mulig for meg å skyte innendørs med. Dette vil også kanskje gjøre det mulig for meg å delta i DSSN Open konkurranser innendørs. Det blir nok en del prøving og feiling før jeg finner ut av dette, men med forumets gode hjelp, så kan jeg kanskje unngå noe unødvendig feiling.

Hørselsskaden min har ingenting med skyting å gjøre, men skyting kan helt klart bidra til å forverre den, så jeg håper å finne måter som gjør det mulig for meg å opprettholde denne fantastiske hobbyen. Det har nødt til å bli ett kompromiss, men så lenge gleden av å delta er ivaretatt, så er jeg fornøyd.

 

Kan kanskje legge til at jeg har litt små hender, så både størrelse og grepsform på SP-01 passer meg godt. Er det noen som har erfaring med lyddemper på SP-01 i 9mm? SP-01 med orginal løp + ekstraløp (9mm) med demper + kadett hadde vært en drømmepakke, ihvertfall i teorien.

 

Glock har jeg hatt som tjenestevåpen og liker den godt, men den passer ikke hånda mi særlig godt, og er derfor noe jeg ønsker å unngå i konkurransesammenheng.

 

Hvis grepet på USP er så ille som @OIH antyder, så kan det hende at dette alternativet utgår. Trur min lokale dealer har fått inn standard USP, så jeg kan dra dit å kjenne litt.

 

Beretta er jo også kjent for å være laget for store labber, men M9A3 skal være laget med slankere grep enn 92FS, så det er verdt å prøve når / hvis den kommer til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Har en Shadow med A-Tec demperen. Ikke hatt noe tull på ca 2000 +- skudd. Hadde litt kuking da jeg skurdde av modulene og satt 1 stk modul forran rekylforsterkeren, da ville den ikke veksle ordentlig.

 

Pipa er fra en Cz Tactical Sport, gjenget og tilpasset hos Intersport i Bogstadveien. Planen var i utgangspunktet å handle "ny" pipe fra IGB, som henviste til Pedersens våpenlager, men den pipa var såpass mye dyrere at den tsnken slo jeg raskt fra meg.

 

Er artig å skyte med sub ammo uten hørselsværn med våt og tørr demper, blir neeeessten hollywood :lol: Eneste minus er at pangen blir for full av drit og slam.

 

Jeg bytter for øvrig mellom org løp og gjenget løp hele tiden, uten problemer. Kan anbefalles

Link to comment
Share on other sites

Har en Shadow med A-Tec demperen. Ikke hatt noe tull på ca 2000 +- skudd. Hadde litt kuking da jeg skurdde av modulene og satt 1 stk modul forran rekylforsterkeren, da ville den ikke veksle ordentlig.

 

Takk for tipset @alexblokal, Shadow er en modell jeg liker godt, så den var også med i vurderingen før jeg innså at jeg må ha mulighet for demper.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Shadow med demper er ikke noe problem, kjøp deg løp til en CZ Tactical Sport og gjeng opp den.

 

Ellers så har jo noen nevnt Glock men jeg ville heller ha valgt en Walther PPQ med gjenget løp. PPQ har et mye bedre avtrekk fra fabrikk enn det Glock eller andre polymer pistoler har og ergonomisk er den overlegen Glock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Passer bra at du løfter tråden Hassel, kom akkurat ut fra politihuset en bunke søknadsskjema lettere enn da jeg gikk inn :-)

 

Jeg har ikke erfaring med SFP, men ser for meg at den kanskje egner seg mer til dynamisk enn felt?

Er ikke helt optimalt med alt -i-ett løsning, men inntil jeg har opparbeidet ervervsgrunnlag i dynamisk, så må jeg ha noe som funker bra på milfelt.

 

Har også en følelse av at Norge ikke står først i køa når det kommer nye modeller, så er ikke sikkert sfp9 tactical er å få tak i før jeg har ervervsgrunnlag i dynamisk uansett [WINKING FACE]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I følge relativt sikre kilder er den nye norske HK importøren en av de største agenturen i europa... Har ikke vært noe problem å få "nye" ting før. Men ja, de henger litt etter i å få produsert nok SFP om dagene. Et annet HK alternativ er jo USP, om du fikser å venne deg til litt høy kjernelinje og det overaksjende lille grepet. Jeg har en standard USP som er bygget opp til Custom Sport + Jet funnel. Har ekstra løp og demper til den og det er en god og presis pistol. Har skutt helt brukbart i både felt og Dynamisk med den.

Link to comment
Share on other sites

Valget er fortsatt åpent, men det var nok en CZ man kunne se i tanke-bobla over hodet mitt da jeg satt å fylte ut søknadene :D

 

CZ har jeg skutt litt med og vet at grep og ergonomi passer meg godt, så dette føles som et trygt valg, men bør jeg også vurdere Tanfoglio (stock III?) i denne sammenhengen? Har ikke skutt med Tanfo, men vil tru at ergonomien er omtrent det samme. Er det like lett å få tak i gjenget løp til denne?

 

Mitt inntrykk av disse:

Fordel CZ; litt kortere løp ser jeg på som en fordel v. bruk av demper, lett tilgang på deler, (bedre DA avtrekk fra fabrikk, men vil hovedsaklig skyte SA i nsf felt / dssn open)

Fordel Tanfoglio; justerbare sikter fra fabrikk, bedre SA avtrekk fra fabrikk, (lengre løp og sikteradius vil kanskje være en fordel i nsf felt, men skyting med demper har prioritet)

 

Andre argumenter for/mot disse to?

 

Har lest i andre tråder om dette temaet der noen antyder at CZ kanskje er mer driftsikker (større toleranser) enn Tanfoglio som da muligens er litt tightere for å kunne oppnå bedre presisjon.

Ser jo for meg at driftsikkerhet er ett vesentlig argument ved bruk av demper og tilhørende soting, men da må jeg vite at det faktisk er en forskjell i driftsikkerhet og ikke bare oppdiktet internet-forum-forpliktelsesløs-synsing.

Link to comment
Share on other sites

Om demper er et viktig "må ha" er det kanskje lurt å sjekke opp hva som har l løp som er tilgjenglig, og så velge ut i fra det.

 

Men du gjør nok lite galt i å se på CZ familen. Litt mer usikekr på løpstilgang til Tanfo, men det finnes løsninger der også

Link to comment
Share on other sites

Om demper er et viktig "må ha" er det kanskje lurt å sjekke opp hva som har l løp som er tilgjenglig, og så velge ut i fra det.

 

Ja, skulle ønske det ikke var sånn, men kan ikke gamble mer med det jeg har igjen av hørsel. Sunn fornuft tilsier vel at jeg burde legge opp med både jakt og sportsskyting, og det var egentlig det som hente for noen år siden.

Det jeg siden har innsett er at jeg hadde gitt opp de hobbyene som betyr mest for meg, uten at problemet forsvant. Så nå har jeg bestemt meg for å prøve igjen, og heller bruke litt tid på å finne noen løsninger og øvelser som gjør at jeg kan fortsette med akseptabel lav risiko.

 

Dette er også en årsak til at jeg nå, i første omgang, vil ha ett våpen som kan gjøre "nesten alt", så får jeg heller optimalisere mot de enkelte øvelsene når jeg ser hva som funker, og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å forlenge pipa og slå inn gjenger for demper også. Det var det eg fikk gjort med min CZ sp01 Shadow fungerer glimrende :) Det var litt vanskelig å få tak i lengre pipe da eg fikk gjort dette, det er nok enklere å få tak i ny orginal pipe skulle det trengs tenkte eg :)

Link to comment
Share on other sites

Da er søknadene godkjent, og gode ideer må omsettes til handling, bokstavelig talt :-)

 

Det er mye vingling oppe i hodet ennå, men det kanskje hjelper litt å begynne å se på konkrete løsninger og hva det medfører av kostnad (dessverre også en faktor).

 

Hvis jeg går CZ ruta, må jeg ha en

CZ 75 SP-01 Shadow

Ekstra løp f.eks IGB fra PVAS + gjenge arbeid. Er det søknadskrav på ekstra løp i samme kaliber? Trudde ikke det, men ble litt usikker da jeg leste en tråd der noen hadde trøbbel ved hjmmebesøk..

Kadet konvertreringssett + tilpasningsarbeid

Demper 9mm

Demper .22 LR

 

Kan Kadet løpet gjenges innvendig? eller bør jeg f.eks kjøpe en DK variant, med lengre Schultz & Larsen løp som stikker ut? Dette kan bli vanskelig da HH ser ut til å bare ha versjon 1.

cz-veksels-kal-22lr.jpg

 

 

 

Sluttsummen her blir uansett ganske høy, og må nok tas over litt tid dette..

Noen tips eller innvendinger til handlelista?

 

Jeg er fortsatt åpen for alternativer til CZ, så bare fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

Cadet-løpet kan gjenges innvendig. Nok gods, og relativt svak patron. Ble arrestert av et annet kammermedlem da jeg foreslo det på en 9mm, litt mer krefter i sving der, og for tynn løpsvegg på den aktuelle kandidaten. En børsemaker kan lage en adapter som står permanent i løpet, og slå utvendige gjenger på den biten som stikker ut (vanlig med 1/2"-20 UNF). Da slipper du at gjengene gror igjen når du skyter uten demper. Du står også friere til å bytte til en annen demperfabrikat dersom det blir aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ett løp til CZ Tactical Sport og få det gjenget, er vel det som er enklest hvis du skal gå for CZ.

 

Jeg vet ikke hvem som har orginalløp til Tactical Sport, men PVAS har ihvertfall 135mm løp fra IGB som kan leveres ferdig gjenget. Jeg vet ikke hvordan kvaliteten er i forhold til orginale, men til denne prisen bør det være ganske OK.

http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/c ... 9x19-135mm

 

Er løp i samme kaliber søknadspliktig nå? Jeg trudde ikke det, så har ikke søkt om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare skal bytte løp, så er det uproblematisk, men hvis man ønsker å beholde det gamle, så begynner noen å bli vanskelige (Litt ulik praksis her.). Bare søk på løpet også, koster ikke noe ekstra, og det står ikke på våpenkortet så vidt jeg husker. Man søker om "Våpendel".

Link to comment
Share on other sites

Feil. Fra forhandler kan pipe i samme kaliber kjøpes uten søknad. Forhandleren melder inn salget til politiet, og du får etter hvert våpenkort på pipa i posten. Skal du ha noe i nytt kaliber må det søkes.

 

Kilde: Våpenforskriften §22

Link to comment
Share on other sites

Feil. Fra forhandler kan pipe i samme kaliber kjøpes uten søknad. Forhandleren melder inn salget til politiet, og du får etter hvert våpenkort på pipa i posten. Skal du ha noe i nytt kaliber må det søkes.

 

Perfekt!

Da kan prosjektet skride framover, uten mer papirarbeid.

 

Takk for alle bidrag

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ett løp til CZ Tactical Sport og få det gjenget, er vel det som er enklest hvis du skal gå for CZ.

 

Jeg vet ikke hvem som har orginalløp til Tactical Sport, men PVAS har ihvertfall 135mm løp fra IGB som kan leveres ferdig gjenget. Jeg vet ikke hvordan kvaliteten er i forhold til orginale, men til denne prisen bør det være ganske OK.

http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/c ... 9x19-135mm

 

Er løp i samme kaliber søknadspliktig nå? Jeg trudde ikke det, så har ikke søkt om dette.

 

Samme pris som på Tactical Sport løp, husk at gjenging og tilpasning kommer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Feil. Fra forhandler kan pipe i samme kaliber kjøpes uten søknad. Forhandleren melder inn salget til politiet, og du får etter hvert våpenkort på pipa i posten. Skal du ha noe i nytt kaliber må det søkes.

 

Kilde: Våpenforskriften §22

Litt OT: Er du sikker på at en får våpenkort på ekstra piper når de er i samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...