Jump to content

Lyddempere med lite mirage


357

Recommended Posts

Er det noen lyddempere som er mindre utsatte for mirage en andre? Er titan eller stål bedre en aluminium (siden de leder varme mindre). Er det en fordel at lyddemperen er lang /stor? Jeg har i dag en liten Hausken MD-45, jeg elsker den fordi den er så liten å nett og demper bra, men den blir ganske fort varm.

Link to comment
Share on other sites

Bruker A-Tek sitt orginaltrekk på min 223.

Den er ikke så ille i utgangspungtet, men det gir ivertfall 5 skudd ekstra. Før mirage blir ett problem.

Virker som det er stor forskjell mellom kalibre.

Hadde en 6,5 med BR demper, den var ille.

En 30-06 med A-teck CTM demper gir moderat mirage.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slo ned i hodet mitt: Det er folk her med alle slags prosjekter rundt våpen, fra de enkleste stokkbytter til rifler der man starter med en låskasse og alt annet er spesialtilpasset eller selvlaget. Er det noen som har forsøkt å redusere mirage med kjøleribber, heatpipes eller lignende for å lede vekk varmen? Miragetrekk isolerer, men det holder vel bare varmen inne slik at man får skutt noen skudd til, miragebånd leder vel varmluften på hver side av siktelinjen men det fungerer vel bare også til et visst punkt?

Link to comment
Share on other sites

Her er det som virker mot mirage :wink:

image.png

Etter at det ble populært med innebygde standplasser har både mirage og avgasser blitt et problem for de som skyter mere enn 35 skudd i året. Det er vel og bra at naboene ikke hører så mye, men HMS for skyttere er enda ikke oppfunnet :mrgreen:

 

For å svare litt mindre diffust på trådstarters spørsmål, så finnes det noen som påstår at denne designen http://osssuppressors.com reduserer mirage. Hvem vet? Jeg ville gått for en stor plate over løp og demper om ikke annet er mulig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Skal prøve det !

Når jeg tenker meg om så skøyt jeg i sommer da det var glovarmt ca 30 grader.

Jeg tok av demper og gikk ned i en liten bekk, duppet ikke demper nedi men strøk vann over den.

Det fungerte veldigt bra, men vaskeklut hadde nok fungert bedre.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...