Jump to content

Freyr & Devik


Bell

Recommended Posts

Ser at det er kommet en ny demper i Landrøs webshop - Freyr & Devik - 3 modeller. Noen som har kjennskap til disse?

 

Freyr 280 Titanium

Freyr 280 Titanium tilhører en serie av effektive svært lette

og robuste lyddempere spesialdesignet for jakt og lang

levetid. Serien er også et eksempel på hvordan form og

funksjon kan dra fordel av hverandre. Den strømlinjeformede

innkapslingen skaper en naturlig tilhørighet til et klassisk rifle

design og lar demperen gli bedre gjennom tett vegetasjon

enn en ren sylindrisk form. Samtidig er den koniske formen

med dobbeltkrumme flater en konstruksjon der styrkeegenskapene

er optimalisert i forhold til belastning.

 

Spesifikasjoner

Kjerne: Grade 5 Titanium

Gjenger: Grade 5 Titanium

Innkapsling: Høystyrke aerospace aluminium

Fremre lameller: Høystyrke aerospace aluminium

Lengde foran pipe: 124 mm

Diameter: 49.8

Lengde: 213 mm

Vekt: ca 280g

Demping: ca 27 dB

Freyr-Devik-320-Titanium-Lettvekt-6-5mm-M14x1-41640_productimage_full.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

2 år etter, og kun ein tråd med Freyr & Devik?!

Er det bra eller dårlig? 🤔

Ser eit par stk på instagram som reklamerer, men tar ikkje automatisk "rosabloggere" med sponsa utstyr som god fisk.

 

Holder på med å bygge om konfirmasjonsbørsa med nytt løp, og heller i mot Freyr&Devik på nye løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt på en Freyr&Devik Featherweight som veier 200gr på min Kimber Montana 308 W med 46cm pipe. Har også en Hausken JD 184 til denne. Demper nok litt mindre enn 184en, ikke mye forskjell, men jeg bruker aktive hørselvern eller aktive plugger når jeg jakter, om jeg bruker demper eller ikke siden jeg har tinnitus. Svarer til forventningene for en så liten demper, mye lettere å åpne og rengjøre enn Hausken, er lettere og demper OK

 

A530FAFB-BC78-49F8-9494-C2E479C9E9D7.jpeg.b959271c41fae5836445eedd95250c4c.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, larmn skrev:

Bruker stort sett aktive plugger eller hørselvern sjøl. Så er ikkje jakten på å få ned db, men litt totalen. Pris, vekt, vedlikehold etc.

 

Da hadde jeg også tatt en titt på demperne fra Svemko, de er lette og ser også bra ut. Hvis dempere i det hele tatt kan se bra ut på våpen.

Den nye frontmonterte demperen til Tronrud, 3D printet med en vekt på hele 150 gram og 21 dB demping er også verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

Var nær ved å kjøpe Svemko Hunter. 

Tonrud er litt over kanten på pris på den børsa.  

Bestilte Freyr Featherweight 196 nå, pga pris, lengde og vekt, må ha den klar til eg kommer heim fra jobb, og skal rett til Rafdal med børse og demper. 

 

Kommer nytt prosjekt i 2019?!,  løpsbyttesystem og nytt kaliber på Weatherby magnum kasse. Blir litt meir påkosta den.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

En jaktkompis har en FW269 på en 3006 og den virker meget bra. Demper bra(fra et rent subjektiv ståsted) og skytter er strålende fornøyd med den. Pellet den opp for å se hvordan den er laget og likte designen. Tror det er bra greier. Ikke noe minus at den er laget mer strømlinjeformet heller. Henger ikke fast i noe(inn/ut av futural osv) og ser mindre ut enn den strengt tatt er synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Vurderer en Freyr-Devik på en Bergara b14 sporter i 6,5 x 55, Dette blir min første lyddemper så har ikke så mye å sammenligne med :) 
tenker huvudsakligen på en av disse FEATHERWEIGHT 269 eller FREYR 280 TITANIUM leverer ikke de 2 minste for liten demping?  


 
 

2020-03-06 12.21.23 Vers2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk,
Er litt og skyter på bane men der bruker jeg hørselvern vanligvis sender jeg ikke av gårde fler en 30-50 skudd over noe tid. Det er i jaktsammenheng jeg ønsker å kvitte meg med å ha med hørselvern eller hvis jeg glemmer å ta med. Så håper at dette gir et bilde av hva jeg er på utkikk efter. 
Vavlo har du en av disse demperene?

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, ladebenken said:

Jeg har FW 149 på en 6,5-284 med 56cm lilja løp.  

 

Fungerer godt. Demper godt nok til jaktskudd og er vel den letteste demperen på markedet. Anbefales.

Supert, hvordan er det med varmeutvikling i den demperen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 3/12/2020 at 7:59 PM, logif said:

Supert, hvordan er det med varmeutvikling i den demperen?

Har en 149 på min barrett i 308. Gjorde en förste par elgserier på 12 skudd hver med den på mandag og ble litt overrasket da det ikke ble mirage. Den blir varm, men kjøles ned igjen veldig fort. 
Synes den tar rekyl fint og demper greit. 

Det eneste den mangler er quick mount. 
 
edit:

Var ute igjen og skjøt to serier på 12 hver helt uten mirage

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei. 
Noen som har prøvd noen av de nye Ultimate 3D demperne?

Har en FW 149 på ei lettvektsrifle. Denne er jeg godt fornøyd med med tanke på demping kontra vekt/hendighet, selv om det såklart blir litt kompromiss. 
Ser at den nye tilsvarende er hele 18 gram lettere på papiret, dvs 131 gram. 

I tillegg demper den på papiret også ca 2db mere, dvs en del mere enn den gamle. 

Ikke kjøpt så mye nytt jaktutstyr den siste tiden, så lurer på om noen kan si om den er såpass mye bedre at den er verdt investeringen…

https://www.freyr-devik.no/ultimate-silence-3d

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (På 13.6.2022 den 10.22):

Hei. 
Noen som har prøvd noen av de nye Ultimate 3D demperne?

Har en FW 149 på ei lettvektsrifle. Denne er jeg godt fornøyd med med tanke på demping kontra vekt/hendighet, selv om det såklart blir litt kompromiss. 
Ser at den nye tilsvarende er hele 18 gram lettere på papiret, dvs 131 gram. 

I tillegg demper den på papiret også ca 2db mere, dvs en del mere enn den gamle. 

Ikke kjøpt så mye nytt jaktutstyr den siste tiden, så lurer på om noen kan si om den er såpass mye bedre at den er verdt investeringen…

https://www.freyr-devik.no/ultimate-silence-3d

Kontroll veide min 149, og vekten stoppet på 170gram. Kaliber .30 og 14x1 gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Min 149 veier med samme kaliber og gjenger som deg veier ca 168 gram, dvs ca 20gram mere enn oppgitt. Spørsmålet var egentlig om noen har prøvd noen av de helt nye i ultimate serien som skal være litt lettere og med litt bedre demping. 

Link to comment
Share on other sites

Bmwear har også på nettsidene, sto ikke noe om leveringstid. 
La like godt inn bestilling på 1 stk ultimate 131 samtidig som jeg var inne…

Edit: Fikk tilbakemelding fra dem om at den var forventet inn i midten av juli og ble sendt da. Antar da at få har fått testet den ut enda, legger inn litt info når den kommer. 

Edited by Olemann
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Liten oppdatering som blir svært lite vitenskapelig. 
Har testet noen skudd etterhvert nå i kaliber 6,5x55. Presisjon og treffpunkt er på min rifle identisk med begge demperne. 
Dempingen var merkbart en god del bedre på Ultimate modellen, synes også at følt rekyl var litt mindre. 
Sammenligningen er ikke rettferdig da FW modellen har hull for 30 kaliber, Ultimate for 6,5 kaliber. 
Uansett får jeg nå bedre demping enn før, samt noen gram lettere rifle så jeg er fornøyd. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...