Jump to content

Schultz larsen superdome vs sonic 45


Ola dunk

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Generell kommentar.

Grunnen til sprengning elle baffle crash kan være mange. Har sett på hva somm kan være grunnen.

Når man kjøper demper vil man ha størst mulig dempning for demperen for mitt bruk. Det vil si et så litehull for kulen som er forsvarlig.

Man kan ta et eksempel.En kal 30 demper med hulldiameter på 8,5 mm. Kulens diameter er 7,82mm dvs at kulen har 0,34mm rom eller luft rundt seg.

Et fenomen som ikke har vært diskutert er at etter man har skutt er det karbonavsetninger (forbrent krutt) i demperen og også i åpningen for kulen gjennom demperen. Har registret at disse avsetningene tenderer til å svelle avhengig av fuktighet.

Ved bruk av demper vil kontaktflaten mellom rileløpog demper bli møkkete (det er ikke så mange som pusser ddisse flatene, i sær på demper). Det vil igjen gi en mulig skjevstilling (dog liten )som på en demper på 15 cm og lengre kan resultere i bafflecrash. Når man har 0,34 mm margin i hullet skal det ørlite til av skjevhet før man får møte mellom baffle og kule..

Dette betyr at etter man har skutt og pusser våpenet MÅ demperbystningen på rifle og demper pusses.

En annen ting man ikke snakker om og som minsker marginen er yawing dvs populært sleng med bakdelen eller en type oscillasjon som kulen får da den forlater munning .Det påvirkes også av dempers konstruksjon og gir mindre margin forskjevheter

 

Nå vet jeg ikke hvordan S&L demperen er.

Det som er sikkert er at den som skal gjenge løp ikke kan ha en slarkete dreiebenk og at gjengepartiet på demperen er helt konsentrisk med senterlnjen i demper, og igjen pussing av brystinger på rifle og demper

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sonic 45 demper på min 308W og er veldig fornøyd, og 2 kammerater til meg har Superdome s&l på sine 6,5 og er og veldig fornøyd. Min er litt større enn di sin i diameter. Hvis du kjøper Sonic 35 får du lettere demper og samme str. som superdome! Men mindre demping!

 

Tro det er mere tilfeldig, feil som montering, patroner, krutt, gjenging osv som avgjør om demperen kan sprenge. Tror selv den beste og dyreste demper kan sprenge om det var det om å gjøre. Få tilfeller er det heldigvis og lite personskader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...