Jump to content

Hvilken demper demper best?


Petvett

Recommended Posts

Demper denne mye bedre enn en Hausken standard da? Har det på rifla nå og kunne tenkt meg bedre demping.. Noe hus rundt her jeg jakter, og ikke så hyggelig med skudd etter reven i 4-5 tia på morgenen når man vet at man vekker 5 personer med smellen...

Link to comment
Share on other sites

Imponerende demping på wd60, men liten nok til at den kan brukes på allsidig jakt, så lenge diameter ikke forstyrrer i siktebilde.

 

På en 308 vil nok kulepisket dominere kruttsmell med en slik. Demper tydelig bedre enn standard, men jeg om folk våkner av standard kan de fort gjøre det med wd60 også.

 

Forøvrig er da min erfaring at folk i huset ikke våkner av et dempa smell. De snur seg nok i senga og sover videre. To smell derimot...

Link to comment
Share on other sites

Klipp og lim fra jakt og frilufts omtale om WD60:

 

Denne nyheten skaper en "demperrevolusjon" hevder bladet Jakt i deres augustutgave i 2014.

Det er mange grunner til det.

 

Vekten er på 423 gram og den demper hele 38 desibel i kaliber 308 og 40 db, viser bladets test.

I testen stikker den av med en tier, som er det beste oppnåelige.

 

Diameteren er på 65 mm og en lengde på 223 mm.

 

I testen viser det seg at Hausken Whisper 60 demper like godt - og bedre - enn de større utgavene av den samme modellen.

Whisper 65: 36 db

Whisper 70: 38 db

 

I testen ble det brukt en Tikka T3 med 51 cm lø og Sako Range 123 grs.

Link to comment
Share on other sites

Noen med erfaring med f.eks. Hausken WD60 eller tilsvarende som kan si noe om forstyrrelser av siktebildet pga. diameter på demperen? Tenker f.eks. på en lav montasje, eksempelvis en 2,5-10x50 i lav Blasermontasje. Vil demperen overta siktebildet mye på laveste forstørring mon tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ikke fått den enda, skal gravere på den også så derfor tar det litt lengre tid til jeg får den, men skal poste her så snart jeg får den :)

Til meg utgjorde diameter på Hausken standard med miragetrekk 60 mm, den skimter jeg såvidt på helt lav forstørrelse. WD60 er vel 66 eller 67 mm så det utgjør da 3 mm som den da bygger opp ekstra, så jeg tok sjansen og bestilte ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vel den største whisperen(6.5 x 55). Helt rå demping, er bare kulepisket en hører, og når kula klasker inn i treffpungtet. Er ikke plaget av å se demperen i kikkerten sjøl i lave blaser montasjer. Vel, på laveste forstørrelse ser en kanten på demperen nederst i kikkerten da, men fra 4 x forstørreslse er det vekk. Bruker denne på post, og når en er i skogen eller lia, så er det en liten Hausken på tuppen da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er fortsatt så nysgjerrig at jeg må bare "mase" enda litt; Har du eller noen andre prøvd WD60-demperen på jakt eller bane ila. sensommer og høsten? Erfaringer angående demping og eventuelt om den er så tykk at den forstyrrer siktebildet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...