Jump to content

Rekylbrems gjenget for demper?


exon

Recommended Posts

Hvorfor selges det ikke rekylbremser som er gjenget for å montere lyddemper utenpå?

I statene selges det jo all slags rekylbremser med Quick Attach mulighet for demper,

Man skulle tro det var enkelere, vanligere og billigere med slow attach (AKA Gjenger), men jeg har aldri sett noe slikt.

 

Jeg holder på å lage en skisse av en rekylbrems som kan være kompatibel med A-Tec sine moduler.

Muzzule%20Assy_zpslyoy6sh6.png?t=1432392852

 

Er det noen tekniske problemer med å lage dette som jeg ikke ser?

Link to comment
Share on other sites

Ser tankegangen, men en rekydemper med et rør over blir jo ganske likt en lyddemper. Belastningen bør vel ikke bli noe større?

 

Grunnen til at jeg vil ha noe slikt er at jeg ikke vil fjerne rekydemperen når den først er montert.

 

Jeg synes det er rart at f.eks A-tec ikke har laget noe slikt. Det må nesten være en grunn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som vet gjengesnittet på vektorbremsen?

Ikke de valgfrie, men de som er utvendig på bøssingen/invendig i godset på selve bremsen?

 

Bøssing fra Vektor Maskin, og moduler fra A-Tec... Det høres jo enkelt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har dere det fra at det ikke finnes? Klart det gjør, men for flammedemper, ikke rekylbrems. Ganske enkle grunner til det.

 

- Rekylbrems er lite poppis på mange 100meter baner, for eksempel ikke akseptert på Løvenskiold i Oslo.

 

- Rekylbrems i kombinasjon med demper på halvauto finnes det ikke noen konkuransegren for.

 

For øvrig Magnus, Rekylbrems finner du inne i alle A-tec 's rifledempere.

 

Som nevnt øverst, det finnes, den heter A-tec A-Lock, for spesielt interesserte og med svært lite nedslagsfelt i det sivile markedet.

 

Så Magnus, skjerpings.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har dere det fra at det ikke finnes? Klart det gjør, men for flammedemper, ikke rekylbrems. Ganske enkle grunner til det.

 

- Rekylbrems er lite poppis på mange 100meter baner, for eksempel ikke akseptert på Løvenskiold i Oslo.

 

- Rekylbrems i kombinasjon med demper på halvauto finnes det ikke noen konkuransegren for.

 

For øvrig Magnus, Rekylbrems finner du inne i alle A-tec 's rifledempere.

 

Som nevnt øverst, det finnes, den heter A-tec A-Lock, for spesielt interesserte og med svært lite nedslagsfelt i det sivile markedet.

 

Så Magnus, skjerpings.

 

Problemene du nevner er ikke tekniske.

 

Bruksområdet er .338 Lapua langholdsrifle repeter.

De eneste reglene jeg forholder meg til er Norges lover.

 

Jeg vurdere å lage denne selv, til eget forbruk. Hvis noen vil produsere den eller allerede produserer noe tilsvarende(til en rimelig penge) så er det selvsagt å foretrekke. Jeg er interessert i å høre hva de kloke hodene her på kammeret mener, er dette mulig/hensiktmessig?

Link to comment
Share on other sites

http://tinypic.com/view.php?pic=309sidv&s=8#.VWH-o2IaySM" target="_blank

A-Lock på T3, vel og merke ikke gjenger, men hurtiglås.

 

Min google-fu sviktet meg her. Klarer ikke å finne denne noen steder, hvis denne lages av A-tec så burde den være tilgjengelig i Kongeriket. Hvis det er noe amerikansk så er det bare å glemme, den papirmølla interesserer meg ikke.

 

Har du en link til noen som selger denne?

Link to comment
Share on other sites

Lutz Moeller produserer lyddempere med integrert rekylbremse også for magnumkalibere, Stocker 250 og etterfølgeren Stocker 240. Det sies at begge to holder ypperste kvalitet. Vanligvis er maksimum på kalibersiden nådd ved 8mmS/.323, men han lager også for større. Det er bare å spørre.

 

http://lutzmoeller.net/Schalldaempfer/Stocker-240.php" target="_blank

 

http://lutzmoeller.net/Schalldaempfer/Stocker-250.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det sies at TE Titan holder på å utvikle en lyddemper med hurtiglås mot flammedemper/ komp. Jeg ser absolutt et behov for slike løsninger, og opplever det ikke som et smalt marked som noen skriver her. Hadde vært interessert dersom jeg hadde fått en god komp til konkurranse, kombinert med at det er enkelt å sette på lyddemper for trening på dager hvor det ikke er tillatt med grovkaliber grunnet naboer og støy. Skal man ta av og på komp/ flammedemper må man jo ha verktøy og tenke på moment, timing..

Link to comment
Share on other sites

AI lager brems med mulighet for å montere demper i 338.

Har kun hatt den lille demperen. Synes effekten var litt for dårlig til 338lm. Rekylen blei endel kraftigere og lyden ikke dempet godt nok. Mulig de lager en større demper som også passer bremsen.

Byttet ut til fordel for stor Hausken og går ikke tilbake. Tar jo ikke lang tid å bytte mellom brems og demper.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe mer info enn det. Ellers lager vel Brügger & Thomet noen dempere med hurtigkobling som passer på A2 flammedemper, og Ase Utra har noe som heter Bore Lock. Stort marked for dette i USA, blant annet har Surefire og AAC noen modeller.

Link to comment
Share on other sites

Lutz Moeller produserer lyddempere med integrert rekylbremse også for magnumkalibere, Stocker 250 og etterfølgeren Stocker 240. Det sies at begge to holder ypperste kvalitet. Vanligvis er maksimum på kalibersiden nådd ved 8mmS/.323, men han lager også for større. Det er bare å spørre.

 

http://lutzmoeller.net/Schalldaempfer/Stocker-240.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://lutzmoeller.net/Schalldaempfer/Stocker-250.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

I henhold til fysikken har jeg vanskelig for å forstå hvordan en "innebygd rekylbrems" kan fungere.

Klarer ikke helt å se forskjellen på hans lyddempere og a-tec sine(i prinsippet). Så lenge gass ikke slipper ut bakover ser jeg ikke hvordan det kan kalles en rekylbrems.

 

Er den ingen rimelig rekylbremser som kan påmonteres lyddemper på denne siden av dammen?

 

Noen son har gjengesnitten på vektorbremsen sin bøssing(utvendig)?

 

Rettelse: han har jo faktisk en slags gjenget rekybrems der, men den er ikke egnet for en langholdsrifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjapt regnet ca 8600,- før staten har tatt sitt.

 

Lurer på hva en slik patent ville kostet.

Muzzule%20Brake_zpsnoh5unbf.png

Norsk produsert, kun bremsen og røret.

Vektor Maskin sin bøssing bak, A-tec sine moduler foran.

Garantert under 10.000,- iallefall.

 

A-TEC / VEKTOR HØRER DERE?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet. Om du mener dette er det beste siden ferdig oppskjært brød, så Put your money where your mouth is, og bestill noen hundre, lagd på din spec, med din merking, ditt produktnavn.

 

Eller lag en proto, spander 500 skudd hjemmeladd (20000 i ladekomponenter eller så), 20-25 skytebanetimer og så vurder levedyktigheten til produktet ditt.

 

Så, hvor trykker skoen?

 

Når det er sagt, så har jeg for ikke veldig lenge siden lest innkjøpsspec'en til en nasjon i mellomeuropa, de ønsker seg noe tilsvarende, så mulig det vil dryppe litt på det sivile markedet. Men billig blir det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg gjør det..

Vet ikke on jeg tør og lage den selv, skal høre hva koster å få den laget av noen som er dyktigere enn meg.

Prøver å skru fra hverandre MAXIM'en min for å sjekke gjengene, men den sitter noe så J*****.

Mener å huske at det var firkantede gjenger?

 

Ingen som vet hvilke gjenger det er i vektorbremsen?

 

Hvorfor er du så spydig egil?

Bare fordi du ikke ikke ser noe marked for det?

 

Markedet for rekylbremser er stort nok, markedet for lyddempere er stort nok, men du mener ingen har interesse for å bytte mellom disse i felt. Er markedet for det så mye mindre?

 

I tilfelle du lurer, så har jeg militær bakgrunn og er kanskje litt påvirket av det. Men det er jeg ikke alene om.

Link to comment
Share on other sites

men du mener ingen har interesse for å bytte mellom disse i felt. Er markedet for det så mye mindre?

 

Jeg spør igjen jeg, NÅR og HVORFOR har du bruk for dette? Er det til militært bruk eller sivilt bruk du tenker?

 

Det er til sivilt bruk. Jeg skyter langhold på stål ute i skauen, og vil ha mulighet til å sette på lyddemper når jeg føler for det.

Det rett og slett bare slik jeg vil ha det. Jeg har fokus på å kunne gjøre det jeg vil under felt forhold. Hvis jeg vil bytte mellom brems og demper, så vil jeg ikke være avhengig av verktøy, vater osv, osv. Det blir mye å bære.

Det gjelder også ballistiske løsninger, jeg bruker ikke smart-telefon apper. Det er en ekstra vanskelighetsgrad jeg har satt for meg selv. Hvis man har ferdigheter som går på batteri, så er man plutselig ubrukelig.

 

Det handler om å ha flere muligheter mens man er der ute.

 

Jeg skjønner godt at konkurranse-skyttere og jegere ikke forstår.

Prøv å dra på en tung langholdsrigg ute i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt en fordel med et slikt konsept dersom du ønsker å veksle mellom demper og rekylbrems.

Utfordringen er å få nyttig effekt av rekylbremsen inne i demperen, ellers vil rekylbremsen bare bli en ekstra vekt når du har demperen på.

Jeg vil foreslå at du lager rekylbremsen slik at det blir et kammer bak utblåsingsåpningene, og kanaler slik at gassen som blåses inn i dette kammeret kan slippe fremmover. Da vil rekylbremsdelene bidra til å avlede gassen, lage turbulens og forsinke gassen på vei ut, altså bidra til å dempe lyden.

Jeg tror at du uansett vil få en demper som blir litt tyngre enn en vanlig demper med samme virkningsgrad.

Du kan sikkert bruke moduler fra eksisterende dempere, men jeg tror du må lage et innfestningsrør som du skrur bakerst på rekylbremsen, og der du skrur dempermodulene i front.

Link to comment
Share on other sites

Her gir jeg deg oppskriften på suksess, markedsdominans og verdensherredømme, og du kaller meg spydig?

 

Ikke nok med det, jeg har også blitt kalt gretten gammel gubbe, i samme tråd.

 

Ungdommen nå til dags. Utakknemlighet er verden lønn.

 

Du har gitt meg "oppskriften på verdensherredømme", men du skjønner ikke hvorfor innleggene dine tolkes som spydighet?

 

Kanskje du bare formulerer deg feil. Hvis du har noen i nærheten, så kan du kanskje få de til å sjekke innleggene dine før du legger de ut?

 

Jeg syntes jeg hadde en god idé. Jeg er ikke interessert i markedsdominans, Jeg vil bare ha en rimelig rekylbrems med mulighet til å montere lyddemper. Siden konseptet er så enkelt og du ikke trenger å bruke muligheten selv om du har den med ett slik produkt, så synes jeg det er rart at ingen produserer noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt en fordel med et slikt konsept dersom du ønsker å veksle mellom demper og rekylbrems.

Utfordringen er å få nyttig effekt av rekylbremsen inne i demperen, ellers vil rekylbremsen bare bli en ekstra vekt når du har demperen på.

Jeg vil foreslå at du lager rekylbremsen slik at det blir et kammer bak utblåsingsåpningene, og kanaler slik at gassen som blåses inn i dette kammeret kan slippe fremmover. Da vil rekylbremsdelene bidra til å avlede gassen, lage turbulens og forsinke gassen på vei ut, altså bidra til å dempe lyden.

Jeg tror at du uansett vil få en demper som blir litt tyngre enn en vanlig demper med samme virkningsgrad.

Du kan sikkert bruke moduler fra eksisterende dempere, men jeg tror du må lage et innfestningsrør som du skrur bakerst på rekylbremsen, og der du skrur dempermodulene i front.

 

Ja, ser absolutt problemet der. som demper blir den tyngre enn en dedikert demper. Problemet er å gjøre mest mulig volum tilgjengelig for gassene i demperen, samtidig som jeg ikke vil ha porter nedover når den brukes som brems.

Det er ikke så mye plass bak portene siden der er både utvendige og innvendige gjenger, men på undersiden kan det frigjøres mer volum.

 

Muzzule%20Brake%202_zps8knmkavs.png

Her har jeg frigjort mer volum over og under, og redusert vekt også.

 

Kanskje jeg kan lage alt unntatt gjengene selv (er ikke så flink å dreie gjenger), men det blir vel vanskelig å sette den i dreiebenken når den er nesten ferdig? nei, forresten.. det skal gå greit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er til sivilt bruk. Jeg skyter langhold på stål ute i skauen, og vil ha mulighet til å sette på lyddemper når jeg føler for det.

 

Og du kan ikke ha med en løs demper og en løs rekyldemper fordi?

 

Jeg vil at ting skal være mest mulig likt hele tiden. Å montere rekylbrems krever verktøy og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

herrejesus folkens, her kommer ts med en glimrende ide og lure på hva de tekniske utfordringer rundt noe slikt blir og dere (les: egon) kommer bare med spydigheter om at " du skal bare prøve men det er ingen som vil ha noe sånt". ja egon, da virker du bare som en gretten gammel mann. kan ikke du komme med litt av denne ekspertisen som du hevder å ha og bidra til å finne den beste måten å gjennomføre dette på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis rekylbremsen er tilpasset riflen kreves det ikke mer verktøy og presisjon å montere en rekylbrems enn å skru på en lyddemper.

Gjenger er gjenger, og med riktig tilpasning så blir bremsen montert likt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

@Vikeren, les de første postene en gang til!

 

TS spør:

Hvorfor selges det ikke rekylbremser som er gjenget for å montere lyddemper utenpå?

Egon svarer:

Smalt marked for spesielt interesserte.

 

Og så i neste svar får Egon beskjed om å skjerpe seg???! Ikke skjønner jeg hva Egon gjorde galt.

 

Spør man på et åpent forum må jo da for pokkern kunne akseptere alle typer svar!

 

At noen syns at TS har kommet opp med en brilliant idè, vil ikke si at alle syns det er like brilliant.

 

Ts etterspør et samarbeid mellom Vektor og A-tec. Joda, de fleste har vel sett hvordan den bremsen ser ut. Den er ikke i nærheten av å ha et design som gjør at man kan tre en demper over.

 

Så da må til tegnebordet og designe, teste osv. Nytt demperdesign og nytt rekylbremsdesign. Hva tror dere en slik prossess koster? La oss si 200.000,- (selv om jeg tror det er høyere). Hvor mange enheter solgt i året? La oss si 100 stk (selv om jeg tror sannheten er 20 stk) Så ble det nevnt at det burde være mulig å selge en slik for under 10.000,-. OK, da setter vi prisen til 8.000,-. Jeg har ikke snøring på hva det koster i matrial/verkstedskostnader, men vi setter den til 2000,- Avanse på dempere kan jeg ingenting om, men vi kan si at A-tec selger den til butikk for 5.000,-

 

Så det første året står vi med 100 solgte enheter, solgt for 5000,- pr stk, minus matrialkost på 2.000,- Så sitter man igjen med en fortjeneste på 3.000,- Men research må avskrives, dette gjør vi det første året, og trekker fra 2.000,- pr enhet og sitter igjen med en fortjeneste på 1.000,- kroner pr enhet det første året.

 

Så skal man huske at maskinene hos A-tec brukes til noe, de står ikke å venter på at det skal dukke opp en jobb. Ergo man taper noe, ved å bruke de til noe annet.

 

Så da sier jeg som Egon, LYKKE TIL! Hele verden ligger foran deg.

 

Så var det hvem som vil betale 8.000 spenn for dette da. En Vektorbrems koster 1.200,- og en brukbar demper 4.000,-...

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det ble billigere å prøve og få tak i fra USA da ja. Kanskje høre med 2alfa/Armygear om det er noe de kan ordne? Blir sikkert dyrt hvis det kan skaffes, men garantert under 200K. :winke1:

 

Jeg tenker at én av grunnen til at man ser hurtigkobling og ikke gjenger på slike løsninger (i tillegg til at det er raskere selvsagt) kan være robusthet? Hvis man skal ha fine gjenger eksponert utvendig på bremsen når demper ikke er i bruk så står jo disse ganske utsatt til for skade. Å begynne med gjengebeskytter på bremsen når demper er av er jo mulig, men fiklete og tungvint synes jeg. Da er en hurtigkobling mye bedre i min mening, hvis man skal ha en slik løsning.

 

For min del, hvis jeg skulle byttet mye mellom brems og demper, så hadde jeg gjort som Tika skriver. Tilpass pipe og brems til bremsen sitter rett så vil den sitte rett hver gang. Alternativt kjøp en brems med gjengehylse og settskruer, samme sak hvis du drar til skikkelig (ev. Loctite +++) så hylsa ikke flytter seg. Da har du brått en gjenget brems som kan byttes som en demper, vater og annet ikke påkrevd. Skru på, skru av, skru på igjen. Billig er det også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg venter noen år så blir nok den A-lock'en tilgjengelig for .338 også. De skal lage den for .223 og .308, da er vel .338 neste?

 

Men la oss si at jeg vil lage en til meg selv, jeg har tilgang på ett godt utstyrt verksted, får materialet gratis, at jeg har ferdigheter til å gjøre mesteparten selv, men må betale noen dyktigere for å slå gjengene.

 

Hvordan vil designet som jeg foreslår fungere?

Ser er den noen som ser noen tekniske problemer /løsninger?

 

Ingen som vet hva de utvendige gjengene på vektorbrems-bøssingen er?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke holde oss til tema, de tekniske utfordringene med å realisere dette, og få det best mulig.

 

Noen innlegg høres ut som det samme som bedrevitere uttalte når bilen ble oppfunnet, hva skal vi med noe slikt, hesten er både raskere, sterkere, billigere og mer driftssikker.

Vi har sett hvordan det gikk.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva gjengene på Vektor bøssingen er dessverre, men det er vel sikkert bare å sende en mail og spørre dem.

 

Hva gjelder bremsen så må jo det bli en relativt liten og sylindrisk sak, svær tank brake blir jo litt kronglete. :winke1:

 

Dead Air Armament sin løsning ser slik ut for eksempel: http://www.deadairsilencers.com/products.html

 

Det jeg tenker på som utfordring er hvor effektiv får du en sånn liten sak? Hjelper ikke om demperen er super awesome hvis du ender opp med å aldri bruke bremsen fordi den bare er sånn halvgrei.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hater egentlig necrobump, men er vel neppe bare jeg som iriterer meg over at dette ikke finnes enda? 
 

Har ase utra borelock på noen rifler nå, men bremsen er jo ikke fullt ut en brems vs skikkelig, og collor saken er unødvendig stor vs ymse vi ser amerikanerne har. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...