Jump to content

Lyddemper til langholdsskyting - Samt god demping - Forslag?


Rausheim

Recommended Posts

Jaja, de andre som bor her på heia vurderer å gå i sammen om gjenging og lyddemper til "sniperrifla" mi (hvorfor det mon tro?).

 

Så jeg har noen spørsmål. Jeg vil jo ikke gjenge det for tynt. Rifla er ei ombygd Mauser med tykk Kongsbergpipe i .308. Hva slags gjenger vil bli greit her?

 

Det andre er selvsagt, hva slags demper kan anbefales? Ikke for dyr og den bør jo se litt bra ut og selvsagt dempe bra.

 

Det aller viktigste kriteriet er at, i tillegg til å dempe bra, ikke gir treffpunktforandring ved av og påskruing.

 

Så, noen forslag? Hvor masse kommer dette til å koste?

Link to comment
Share on other sites

M18x1 er veldig kurante gjenger. Noe lavere treffpunkt må nesten forventes når det kommer på en halvkilos klump ytterst på ei lang stang, men avhenger sikkert av hvor lang og tykk nevnte stang er. På min 74cm lange og 21mm tykke sauerpipe får jeg 2 klikk lavere treffpunkt med demper.

Link to comment
Share on other sites

Når man får vekt foran på pipa så forandrer pipe svingningene seg så kommer rett å slett når pipa slipper kula, resultat kan være både over å under selv om under nok er det mest vanlige.

Tykt kort løp å lett demper vil normalt sett gi minst treffpunkt forandring.

Link to comment
Share on other sites

På min 74cm lange og 21mm tykke sauerpipe får jeg 2 klikk lavere treffpunkt med demper

Jeg har og har hatt noen 70cm slike. Jeg har også kappet noen av dem mer eller mindre.

På 70cm lengde så har jeg sett (minst) følgende treffpunktendring mellom bart løp og påmontert demper. Demperene har vært 3 forskjellige Atec Maxim og en Hausken Std.

 

Målt i klikk

 

6.5x55 70cm/21mm:

- 2ned

- 3ned

- 4ned, 2h (endret fra 2ned etter et uhell under transport, demper ble byttet fra 6.5 til .30" og ble 2 ned)

- 2ned, 6v (gjenging ble utført på nytt, ble 2 ned)

Disse er hovedsakelig skutt (med demper) med harde, tilsvarende ladninger. Det ER en annen treffpunktsendring med slapp baneammo. Men har ikke kvantifisert den.

 

308Win

70cm/21mm

- 8ned

- 5ned, (samme pipe annen demper)

Tydelig forskjell i endring fra lette til tunge kuler. Listet er med 175gr

 

67cm/19mm kappet til 60cm

- 4ned

 

67cm/19mm kappet til 40cm

- mellom 0 og 4ned avh av ammunisjon

 

6.5-284 65cm/21mm, Reflex T8

- 4ned

- 4ned

 

338LM, 76cm lang "Heavy Palma"-profil

- brems 2 ned

- demper 4 ned

 

223Rem

55cm lang "Varmint"-profil

- ingen endring

 

70cm lang "MTU" profil

- ingen endring

 

7mm WSM

65cm lang "Reminton Varmint"-profil

- 4 ned

 

Alle disse pipene er gjenget av "ordentlige" børsemakere, stort sett folk som er meget grundige. Ikke noe "våpensjappedreiebenkkjørerbørseherper". Etter diskusjon med meg selv og børsemakerene, er min konklusjon, for slike tunge piper at 0-4-5 klikk ned er vanlig, over 5 er rart, og alt som er sideveis er rart, mistenkelig og et symptom på noe. Jeg bruker ikke demperen dersom den gir sideveis endring.

Når (ikke hvis) man glemmer å legge til/trekke fra fordi en ikke har samme konfigurasjon som sist, så bommer man.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...