Jump to content

Hvilken gjenging er vanlig på .22?


Jeger bom-bom

Recommended Posts

Hei. Jeg her en gammel salongrifle med demper, men vet ikke hvilken gjenging det er. Demperen fungerer ikke lengre (den har begynt å smelle når jeg bruker subsonic). Så nå vurderer jeg en ny demper, men må vite hvilken gjenging jeg har først.

Er det noen som vet hvilken gjenging som er/ var vanlig på .22, eller som vet hvordan man ser hvilken gjenging det er?

Link to comment
Share on other sites

Demperen fungerer ikke lengre (den har begynt å smelle når jeg bruker subsonic)

Eh? Demperen har slutta å dempe?

 

Det kan igrunnen ha tre årsaker:

- ammoen er ikke subsonisk selv om det står på. Du skulle likevel høre forskjell på et kulesmell og skuddsmellet.

- demperen er full av voks, 22LRR dempere kan fylles med voks fra kulene, har sett dempere som var helt fulle, og der en fikk dårlig presisjon fordi kulene kom borti biter av blandingen voks/kruttslam

- innmaten er utslitt/oppbrent/korrodert vekk

 

Må si jeg mistenker 1. her mest, siden selv den latterligste rørstump av en unnskyldning for demper, demper sub-ammo brukbart. Det er også den som vil gi mest smell av alternativene.

2. er også sannsynlig, men skulle ikke bråke så veldig mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske og nyttige svar! :D

 

Prøvd å åpne demperen?

Ja, har åpna den mange ganger, og det er ingen skumgummi iden, men 15 metallmoduler(?)

 

Eh? Demperen har slutta å dempe?

 

Det kan igrunnen ha tre årsaker:

- ammoen er ikke subsonisk selv om det står på. Du skulle likevel høre forskjell på et kulesmell og skuddsmellet.

- demperen er full av voks, 22LRR dempere kan fylles med voks fra kulene, har sett dempere som var helt fulle, og der en fikk dårlig presisjon fordi kulene kom borti biter av blandingen voks/kruttslam

- innmaten er utslitt/oppbrent/korrodert vekk

 

- Har prøvd flere forskjellige typer; cci HP subsonic, cci HP subsonic segmented, Eley HP subsonic, og alle har likt smell. Det smalt ikke slik før..

- Har plukket åpnet demperen og rengjort alt, og satt det likt inn, så det er ingen voks.

- innmaten var der, men det så ut som at en kule hadde gått skjevt inni og bulket modulene(?). Så da rettet jeg ut bulkene og satte dem på plass igjen. demperen funket før selv om modulene(?) var bulket. Kan det kanskje ha noe med det å gjøre?

 

(Glemte å si at demperen er over 20 år gammel..)

 

Det høres ikke ut som at det er demper på i det hele tatt når jeg skyter med subsonic...

 

hadde jeg hatt mulighet til å legge ut bilde, så kunne jeg ha lagt ut bilde av gjenginga på rifla..

Link to comment
Share on other sites

1/2"-20 UNF

 

hehe, ble litt usikker nå, så jeg søkte litt rundt og jeg bryr meg ikke så veldig om hvilken benevnelse, men jeg fant ut hva tallene står for, og det er jo veldig logisk da...

1/2" i diameter på gjenginga og så går det 20 gjenger pr tomme.

Etter litt måling og telling har jeg konkludert i at jeg har 1/2"x20 :)

 

Takk for hjelpen uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...