Jump to content

Sonic 45, plastikk-foring


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Det er en pom/foring av plastikk i bakkant av demper. Hvilken diameter bør denne ha sammenlignet med løpet den er tredd på? Skal det være bøtte-tett eller skal der være litt klaring.

 

Takk.

 

EDIT: Ser i etterkant at det er en del tråder på dette emnet. Jeg kan la det ligge med det, med mindre noen har noen helt klare og konkrete anbefalinger, da det virker å være noen forskjellige meninger om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik plastforing på den nye hausken demperen min men har ikke fått boret den opp enda om noen har en god ide på hvordan?

 

Tenkte på å bruke trappebor men eneste jeg fant var bare nesten stort/dypt nok og kostet 500 eks, noe jeg syns var i drøyeste laget for slik engangsbruk.

 

Evt får man jo bruke søylebor men har ikke det heller :roll:

Link to comment
Share on other sites

det er ikke akkuratt optimalt vil jeg tro. Varmgang vil utvide pipa og da vil den sitte fast i pipa når du skrur av demperen. Snakker av erfaring :lol: du skaper også muligheten for at demperen kan gå ut av linje med løpet og det vil påvirke treffpunkt. I værste fall vil kula kunne subbe i demperen... Bedre uten enn inntil er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at treffpunkt endra seg etter 5 skudd. Det jeg stussa på var at skudda flyttet seg 2 cm nedover og 1 cm til venstre (forøvrig hull i hull før og etter endring). Hvis min tankegang ikke er helt på tur så vil jeg tro det at eventuelle problemer i løpskanalen vill dytte løpet opp ved varmgang. Sjekket dog løpskanalen, og alt virket å flyte fritt. Foringen på demperen derimot var helt tett på løpet i overkant, mens det var rom for en papirlapp i underkant. Det skal sies at jeg ikke har skyti noe siden jeg oppdaget dette, og i så måte burde dette innlegget kanskje drøye noen dager til, men jeg liker, håper og tror at dette er årsaken.

 

Pipa blir forøvrig ikke glovarm etter 5 skudd akkurat, så stussa litt på det, men noen endringer blir det vell. Satse på at problemet løser seg med justering av foring.

 

Bare av ren nysgjerrighet, det er helt uproblematisk å skyte uten foringen bare for å kontrollere om det er her feilen ligger evt? Foringen har ingen "skytemessig" hensikt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.a-tec.no/vedlikehold-av-a-tec-lyddempere: Plastskiven skal ikke være i kontakt med løpet. Anbefalt klaring er 0,1 mm. Dette kontrolleres når demperen er montert på våpenet.

 

Grunnen er enkel, du har ingen garanti for at pipas utvendige diameter løper helt konsentrisk med løpets borring. Er det kontakt vil du derfor sette demperen (og dermed også munningen) i spenn, og dette spennet vil bare gi problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...