Jump to content

Får ikke skrudd demper helt inn - hva nå?


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat hentet min Sako Vixen, .222, hos børsemaker. Denne er gjenget i 14:1, siden jeg har fått tak i en billig Atec Maxim jeg skal prøve. Denne er riktignok til .30-kaliber (8 mm hull), men jeg skal nå prøve den.

 

Imidlertid har jeg et problem...

 

Har en annen rifle (X-bolt) i .308, som har sin egen demper, en Hausken JD228. A-tec'en og denne går så det knaker på gjengene. Bare å snurre på til det stopper brått og sitter fast. Bare å nappe litt, så løsner de og kan snurres av. Det samme med gjengebeskytteren. Alt går veldig lett, og det gjelder begge demperne.

 

På Sakoen går det ikke så lett. I starten går demperen ganske lett, litt tregere enn på X-bolten, men etter noen runder går det tregere og tregere, og til slutt får jeg ikke skrudd mer. Den sitter fryktelig fast, men vil altså ikke helt inn, kjennes det ut som. får ikke den "stoppen" som man får på X-bolten. Den kommer også ca 3 - 4 mm kortere inn på løpet. Den sitter ikke skjevt på løpet. Det er akkurat samme om jeg prøver Hauskendemperen som A-tecen.

 

Har både filt og pusset på gjengene for å utelukke "grovarbeid" og få vekk mulige hindringer, og gjengebeskytteren går helt likt på begge børsene, men uten vesentlig virkning på demperne. Tør ikke pusse mer i frykt for å ødelegge gjengene.

 

Den forskjellen jeg finner, er at Sakoen sitt gjengeparti er ca 5 mm lenger enn på X-bolten. Kan dette ha noe å si?

 

Skal jeg ta en tur på skytebanen, eller hva ville dere gjort? Det er i hvert fall ingen tvil om at demperen sitter, og den ser også ut til å sitte rett. Den sitter faktisk så fast, om jeg skrur til det jeg tør, at jeg må bruke oljefilterklemme for å få den løs igjen...

 

Problemet er altså at demperen går så tregt mot slutten at det ser ut som om jeg ikke får skrudd den helt inn til det blir en merkbar stopp, som på X-bolten.

Link to comment
Share on other sites

Sjå nøye etter skader på gjengene. Rekner med dei ser bra ut viss du har gått over med gjengefil.

 

Sikker på det er samme stigning på gjengene?Viss rifla f.eks har M14x1.25 vil du få demparen eit stykke innpå før den stopper.

 

Viss alt detta er rett tipper eg det er lengda på gjengene som gjer det og at alt er ok :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med tolleranseforsjeller i gjengepartiet?

 

1/10 dels mm har/kan ha mye og si.

Jeg har 14/1 gjenger på en rifle som en demper passer, den andre ikke.

Hvorfor?

Fordi bransjestandarden var forsjellig når gjengestykkene ble produsert.

Kan du ha blitt utsatt for litt "tette gjenger" innerst?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

høres ut som feil stigning, legg børsene sammen (mot hverandre) og se om gjengene har samme stigning. ternger heller ikke noe "finverktøy" for å måle dette, tommestokk er godt nokk hvis du f.eks teller 10 stigninger på 1 cm (14*1), 12-13 (14*1,25) 15 (14*1,5) osv osv......

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for svar. Skal måle. Men det som er rart, er jo at det går fint i starten, før det så går tyngre og tyngre. Gjengebeskytteren til X-bolten (glemte selvsagt igjen på Vixen'en...) går lett på begge børsene, fra innerst til ytterst, så tviler litt på at det er feil gjenger. Men det går kanskje en tanke tregere innerst på Vixen'en.

 

Men, det kan jo hende at børsemakeren gjør det med mindre toleranse enn på en serieprodusert børse. X-bolten er jo gjenget fra fabrikk, og da er det kanskje litt mer "slark" i forhold til hva børsemakeren gjør.

 

Kanskje det kan sammenlignes med å kjøpe fabrikkladede patroner på butikken. .222 fra fabrikk passer alle .222er, mens de jeg lader selv, ved halspressing, passer kun i børsa mi. :-)

 

Men nå får jeg løpe ned i kjelleren og sammenligne litt til...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får den noen runder innpå før den stopper så er det bare noen hundredeler i toleranse som skiller. Så lenge gjengebeskytteren går greit på begge, er det ikke noe feil på stigningen. Jeg brukte ventilslipe pasta for å fikse det. Smurte på litt på gjengene, og jobbet frem og tilbake til demperen gikk greit til enden. Hvis du prøver dette så må du være nøye med rengjøringen av gjengene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Da har man målt og glant verre, med lupe og uten, og det er i hvert fall klart at det ikke er forskjell på gjengene. Klarer ikke se forskjell selv i hvert fall.

 

Her er et par bilder av begge børsene ved hverandre. Sakoen med det lengste partiet:

 

20141117_223311_zpsc9dfc6c6.jpg

20141117_223717_zpsf691bf55.jpg

 

Det kan se ut som om gjengepartiet til Sakoen er konisk, men det er ikke det. Er nok linsa på mobilen som har spilt meg et puss. Har målt med skyvelær. Det nederste bildet er faktisk tatt gjennom forstørrelsesglass, da det var vanskelig å få til noe skarpt bilde uten. Litt ustabilt kamera. Av og til funker det, av og til blir det uskarpt. Derfor ser løpene noe skjeve ut! X-bolt-løpet ser jo helt misdannet ut, stakkars...

 

Diameter på løp og gjengedimensjonen ser helt lik ut. Etter at jeg pusset på gjengene, er det blitt litt flatere (ser det greit om man zoomer inn bildet), men det resulterte i at demperen gikk en millimeter til inn. Det er nok bare det at det er veldig trangt her.

 

Det med ventilpasta skal jeg jammen prøve. Det kan se ut som om det bare er litt "justering" om å gjøre.

 

Lengden på gjengepartiet, har det noe å si?

 

Hullet i bakplata er stort nok. Sjekket ut av saken! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gå nu hen til den for*****de bøssemager, og bed ham høfligt men bestemt, om at levere dig et gjengeparti, som er indenfor industristandard. For min skyld kan han selv vælge om han vil bruge den ene eller anden standard . da gjengepartiet som overholder en hvilken som helst standard for boltdelen, vil kunne skrues i alle møtrikdele som overholder enhver industristandard.

Der vil dog være klar forskel i mængden af glap, alt fra sugepasning til ret løst.

 

De hersens bøssemagere som tilpasser gjengene individuel til en specifik dæmper, Burde flytte til England, og søge job på et frilandsmuseeum, som har specialiseret sig i Engelsk industriproduktion fra 60 tallet, der hvor man tog død på enhver mulighed for fornuftig og brugbar produktionsteknik.

 

 

Overdrivelse og humor og ironi kan forekomme :wink::shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må demperen gå helt inn til brystningen? Om gjengen kniper på slutten og disse er rette, hva er problemet med det? Må si jeg er mer skeptisk til dempermontasjer jeg har sett der demperen henger om den løsner ei kvartomdreining.

Om en demper skal brukes på bare et våpen kan jeg ikke forstå annet en at en spesialtilpasning må være en optimal løsning. På litt påkosta våpen er jo flere deler tilpasset det våpenet spesifikt for at funksjonering skal bli optimal. Hvorfor kan ikke demperen være det også? "One size fits all" blir jo omtrentlig, men for all del, om en trenger å bruke demperen på flere våpen ser jeg at den løsningen er hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Er helt klart at pipen er tilpasset til en annen demper som er hakket større i gjengene å da risikerer du dette, ofte er det så lite som skal til at du bare kan bruke et gjengesnitt for hand , det er ofte nok, å prøve å forandre dimensjon med gjenge fil ville jeg ikke gjort, den er for å reparere skadde gjenger å "polere" i benk.

Link to comment
Share on other sites

Gode innspill her. :-)

 

Da blir det å prøve et par ting. Først sjekke om det er sot i de ytterste gjengene i demperen (tipper demperen har gått ca 500 skudd, uten rengjøring). Dette kan være en sannsynlig forklaring, da det er på slutten det virkelig går tregt, og siden gjengebeskytteren går greit hele veien. At gjengebeskytteren går fint viser jo at gjengene på løpet passer. En ting jeg har lagt merke til, er imidlertid at beskytteren er litt mindre løs på Sakoen. Den går tightere enn på X-bolten. Ved øyemål og med forstørrelsesglass ser i grunn alt likt ut, så det er sannsynligvis ørsmå marginer her. Sannsynligvis er det nok rett og slett gjenget med mindre toleranse fra børsemaker enn hva X-bolten er gjenget med, siden denne siste er masseprodusert.

 

Har en gammel kammerbørste i messing som jeg kan prøve å få lirket nedi demperen og pusset litt. Deretter kan jeg prøve ventilslipepasta og skru litt frem og tilbake for å se om det går an å få den på litt bedre. Det er nok ikke mye som skal til før den går helt inn.

 

Ellers er det jo greit at demperen ikke bare kan snurres inn uten motstand. Det er mindre sjanse for at den løsner om man må ta i litt for å få den helt på plass. Å ta i så mye at man må bruke oljefilterklemme for å få den løs igjen, er litt i overkant da. Målet er med andre ord ikke å få noe slarkete noe, bare å få demperen de tre, fire siste millimetrene uten å måtte bruke altfor mye muskler.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må demperen gå helt inn til brystningen? Om gjengen kniper på slutten og disse er rette, hva er problemet med det?

Gjenger som kniper er en styggedom av flere grunner. Ikke minst fordi en som regel ender med minimal kontakt mellom flankene. Og da vil gjengene lett gå i flyt ved belastning, som ironisk nok vil få de til å løsne lettere. Om begge deler blir utstyrt med koniske gjenger stiller det seg anderledes, men koniske gjenger er et helvete der det ikke er helt nødvendig.

 

Med sylindriske gjenger må en ha en skulder å trekke til mot, sånn er det bare.

 

Må si jeg er mer skeptisk til dempermontasjer jeg har sett der demperen henger om den løsner ei kvartomdreining. Om en demper skal brukes på bare et våpen kan jeg ikke forstå annet en at en spesialtilpasning må være en optimal løsning.

Man skulle kanskje tro det, men det er feil. Faktisk vil trange gjenger kunne gi større treffpunktsendringer om en får skitt eller grader på gjengene, ved tiltrekking vil en da sette gjengepartiet under spenn. Dette er ikke bare teori, søk på Ignorants poster så finner du testen han gjorde på dette. Og hvis du følger med litt her inne vil du se langt flere tråder om gjenger som ikke passer enn gjenger som løsner.

 

Gjenger med normale pasninger, diameter/stigning-forhold på 10:1 til 15:1 og anstendig flate sitter mer enn godt nok, tilpassing hører forrige århundre til. Om du liker ting som er tilpasset for hånd og ikke funker så vil jeg foreslå at du begynner med gamle engelske biler :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får den noen runder innpå før den stopper så er det bare noen hundredeler i toleranse som skiller. Så lenge gjengebeskytteren går greit på begge, er det ikke noe feil på stigningen. Jeg brukte ventilslipe pasta for å fikse det. Smurte på litt på gjengene, og jobbet frem og tilbake til demperen gikk greit til enden. Hvis du prøver dette så må du være nøye med rengjøringen av gjengene etterpå.

 

Og dette ble løsningen. :-)

 

Stakk av gårde på Biltema og kjøpte ventilslipepasta. Tok på grov pasta og skrudde i vei og gjorde det i flere omganger. Nå går demperen helt til bunns og stopper der den skal stoppe. Den går tight, jevnt og greit hele veien inn til det blir markert stopp. Har rengjort gjengene både på demper og gjengeparti. Brukte for øvrig gjengebeskytteren for å gjøre jobben litt enklere og. Det var den siste halve centimeteren som stoppet demperen. Med slipepastaen gikk beskytteren mye tregere det siste stykket, men etter mye jobbing, går det nå veldig fint.

 

Så takk for innspill! Det hjalp unna de verste frustrasjonene! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...