Jump to content

Blykuler og demper


marlin95

Recommended Posts

Er det noe problem og skyte støpte blykuler i feks 308 og samtidig bruke lyddemper?

 

Jeg spør fordi jeg har hørt at det kommer blydamp ut av løpet. Årsaken til at jeg vil bruke blykuler er at jeg har hørt at det er mindre sjanse for at disse setter seg fast i løpet ved lav hastighet (subsonic).

Link to comment
Share on other sites

En kule satte seg fast i min M98 (30-06) Ca. 20 cm fra munningen.

Sjøl lada subsonic. 315 m/s.

Bruker 308" 170 gr FP Hornady Interlock kuler.

Men var lett å presse ut. Var nesten ikke motstand.

 

Har samme erfaring med mantlet subsonisk. I alle fall når de blir i "subbeste" laget :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med bly i min .308 med demper, bruker tinstar krutt og støpte kuler.

Kjøpte Lee kulestøper .309 160. grs. og Lee Allox kulefett. Trenger ingen sizing. Samlinger på 1moa- 100 meter.. :D (Vær nøye med jevn vekt på kuler +- 1,5 grs. og krutt +-0.1- grs)

Må sies,, jeg ligger litt over Sub. med ladningen min, men får best presisjon da. Ca. 360 m/s. Bruker hjulvekter , herdet i vann.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å bruke blykuler av feks 10:1 bly tinn, men uten antimon. Det er kanskje viktig å size kulene litt under det som er normalt.

 

Det er 5-10 ganger mer tinn en det som har noen som helst hensikt. Ved 2% tinn er blandingen så hard som den kan bli.

 

Vannherding av blykuler funker kun om en har antimon i legeringen, en ren bly-tinn-mix er ikke herdbar.

Link to comment
Share on other sites

Nja, SÅ ekstremt er det vel ikke. I følge de tallene som er å finne på nett øker hardheten helt opp til ~10%, selv om gevinsten er liten:

http://www.lasc.us/castbulletalloy.htm#commonalloys

 

I praksis trenger en ikke mer enn 1-3% for god støpbarhet, ønsker en hardere legering er antimon mye billigere. Dessuten senker tinnet smeltepunktet til legeringen, selv om jeg ikke har merket noen problemer med dette personlig er det en del som mener at dette øker problemene med blying og erosjon av bakre drivbånd.

 

Når det gjelder blykuler og demper gir det ofte økt avleiring i demperen. Fettet er en ting, der kan nok ekstra harde fett hjelpe, i tillegg får en blyavsetninger som er ganske gjenstridige. Om en kun skyter bly og sub vil nok dette kunne bli et problem over tid.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage egne mantlede kuler?

 

Dvs skaffe en mantel og så fylle den med rent og mykt bly, da burde det vel kunne være mulig å få i pose å sekk?

En kule som ikke bruker fett og som også er så myk at graveringen ikke stanser kula i løpet?

 

http://www.corbins.com/jackets.htm" target="_blank

 

Jeg har også lurt på om jeg kan bruke paper-patch

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...