Jump to content

Valg av demper til Sako i 375 H&H mag


Tomas

Recommended Posts

Personlig har jeg aldri hatt demper på et slikt grovt kaliber. Håper at jeg vil få en god reduksjon av rekyl, andres erfaring er viktig. Hvilken erfaring har andre, har selv hatt en Ruger nr 1 i samme kaliber, som jeg skjøt med noe reduserte ladinger på 300 grain kuler. Denne gangen hadde jeg tenkt å gå noe ned i kulevekt, og samtidig bruke demper, hva bør jeg velge av demper. Noen snakker om at demperen blir utslitt. Dreie noen skiver inne i demperen regner jeg som en enkel jobb, så for min del ikke noe problem om disse enhetene/skivene blir deformert etter hvert.

 

Erfaringer med valg av løpslengde er også av interesse.

 

Har noe erfaring med skyting med Savage i 338 Laupa Magnum og demper. En " hestedemper av dimensjoner ", håper jeg slipper unna med en litt mindre demper på 375, skjønt disse to kaliberne kan vel kanskje sammenlignes noe. Demperen som satt på Savagen bygde en god del innover løpet, slik at man unngikk et atlfor langt våpen. Rekylen på denne børsa var svært mild, men med en vekt på et sted mellom 7 og 9 kilo så gjør nok det sitt.

 

For mange år siden var også magnaporting en vei å gå for å redusere rekyl, den gang utført med gnisterosjon. Besøkte i sin tid en bedrift i nærheten av Strømmen som benyttet denne teknikken for å lage dyser til å sprøyte alu gjennom. Andre som kjenner noen som gjør slikt på våpen, gjerne i Norge.

 

Børsa er tiltenkt elgjakt, en smule overkill er det nok.

Erfaringer og kommentarer tas i mot med takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå for en demper fra Hausken i kaliberet. Har en slik demper på min .338 win og rekylen er ikke noe å snakke om en gang. Demperen i .375 lovte han at skulle tåle .375 H&H også når jeg spurte han om den før jeg byttet løp. Visst ikke skulle han erstatte den med et titan rør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å kappe mitt R93 løp i 375 til 48cm med en hausken jd184 magnum utgave.

Grunnen er en litt kortere og lettere rifle enn oppsettet jeg har på 3006en.

Da kommer også 375en til å bli brukt mye på jakt i Norge.

 

Du nevner ikke bruksområde?

 

For max demping er det vel fortsatt hauskens største whisper som er best.

Men det er ikke noe å drive å gå i skogen med.

Så blir det å jobbe seg nedover listen til man finner noe som kan passe til bruksområdet.

En jd224 magnum utgave blir kanskje det beste komprimisset?

 

Skal du kun ha redusert rekyl til bane skyting?

Da ville jeg heller gått for en vektor eller lignende rekylbrems.

Billigere, nesten ikke merkbar rekyl, du slipper varmgang og mirage pga demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å kappe mitt R93 løp i 375 til 48cm med en hausken jd184 magnum utgave.

Grunnen er en litt kortere og lettere rifle enn oppsettet jeg har på 3006en.

Da kommer også 375en til å bli brukt mye på jakt i Norge.

 

Du nevner ikke bruksområde?

 

For max demping er det vel fortsatt hauskens største whisper som er best.

Men det er ikke noe å drive å gå i skogen med.

Så blir det å jobbe seg nedover listen til man finner noe som kan passe til bruksområdet.

En jd224 magnum utgave blir kanskje det beste komprimisset?

 

Skal du kun ha redusert rekyl til bane skyting?

Da ville jeg heller gått for en vektor eller lignende rekylbrems.

Billigere, nesten ikke merkbar rekyl, du slipper varmgang og mirage pga demper.

 

Beklager at jeg ikke nevnte bruksområde, det er viktig nok, men elgjakt er nok der jeg kommer til å bruke denne børsa. Mye overkill, men forhåpentligvis mye knall og fall. Så en demper som ikke bygger så veldig mye utover hadde nok vært å foredra ( men vel så viktig er nok at demperens diameter ikke er alt for stor p.g.a. at jeg kommer til å benytte temmelig lav kikertforstørrelse 1 1/4 fra tid til annen ), må vel også si at jeg er litt motstander av kapping av løp, mest sannsynlig fordi at jeg ikke skjønner bedre. Klar over at løpet da vil være noe stivere, men det kan jeg også oppnå ved å flute løpet, kanskje med enda bedre resultat til og med. En liten vektreduksjon oppnår jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for meg er nok å få ned rekylen, men ta toppen av smellen når man er i skogen er heller ikke noe aber. Skjøt et skudd i skauen med 6,5 i helgen, og det sang temmelig lenge i ørene.

 

Hva demper mest rekyl, lyddemper av en eller annen utgave, eller rekylbrems? Går det å si at man f. eks er nede på 30-06 nivå i rekyl med den ene eller andre løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for meg er nok å få ned rekylen, men ta toppen av smellen når man er i skogen er heller ikke noe aber. Skjøt et skudd i skauen med 6,5 i helgen, og det sang temmelig lenge i ørene.

 

Hva demper mest rekyl, lyddemper av en eller annen utgave, eller rekylbrems? Går det å si at man f. eks er nede på 30-06 nivå i rekyl med den ene eller andre løsningen?

 

Om du skal bruke den på jakt uten både proper og hørselvern så styr unna brems.

Har ikke prøvd i 375, men rekyl med brems på 3006 og 6,5x284 er som 22 men med et STORT smell.

Da brems øker db ca 25%.

 

Til ditt bruk ville jeg sett på jd224 http://hausken.no/?page_id=1080" target="_blank" target="_blank

(nb magnum utgave som har tykkere ytterrør ca 30g tyngre ellers lik, nevnes ikke på nettsiden).

 

Men om rekyl er et vesentlig problem? som ikke løses med jevn trening.

Da bør du gjerne vurdere å gå litt ned i kaliber.

 

edit

kapping av løp er mest for å få god balanse i våpenet med demper og for å gjøre det mer hendig å bære i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...