Jump to content

Feil gjenging på demper?


ctm-4

Recommended Posts

Hausken og A-tec bruker ISO4H.

Sonic og eldre hausken bruker ISO6H.

 

Fabrikkgjenget løp er rooomslig og svelger alt med tilhørende slark.

 

Løp gjenget for Sonic og eldre Hausken passer ikke Atec og nyere Hausken.

Motsatt går bra, men blir litt mer slarkete.

 

Ved korrekt gjengejobb skal gjengene traces til demperen. Den som sier noe annet er bare for lat til å gjøre skikkelig arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Ved korrekt gjengejobb skal gjengene traces til demperen.

 

Feil! Feil, feil, feil! Toleransesystemer er laget for akkurat slike ting, tilpassing på gefyl har ingenting med god tilvirknings-praksis å gjøre. En hver tilpasning kan målsettes ut fra gitte designkriterier, da kan alle gjenta det uten masse synsing.

Link to comment
Share on other sites

Hausken og A-tec bruker ISO4H.

Sonic og eldre hausken bruker ISO6H.

 

Fabrikkgjenget løp er rooomslig og svelger alt med tilhørende slark.

 

Løp gjenget for Sonic og eldre Hausken passer ikke Atec og nyere Hausken.

Motsatt går bra, men blir litt mer slarkete.

 

Ved korrekt gjengejobb skal gjengene traces til demperen. Den som sier noe annet er bare for lat til å gjøre skikkelig arbeid.

 

Det er ufatteligt som jeg bliver TRÆTT af den slags postulater, baseret på en tankegang som hørte hjemme i Engelsk industri på 50ti tallet.

Om bare disse for***dede selvpromoverende lokalguruer ville vågne op, og erkende at vi lever i 2014, og af meget fornuftige og praktiske årsager har opfundet, og implementeret standardiserede tolerencer, ville verden være et meget bedre, enklere og meget billigere sted for kunder, som kunne få udført markant mere brugbart job. :evil::evil::winke1::winke1:

 

Nu er min erfaring selvfølgelig begrænset til ca 50.000 producerede dæmpere, og mere end 2.000 gjengede piber siden sidste jul.

En tilbagemeldingsstatistik med oplysning om ændring i træfpunkt, med/uden dæmper, indeholdende Riffelfabrikat, kaliber, pibeprofil, og træfændring, på over 1.000 monteringer. Viser at man meget stabilt og uden disse uforudsigelige træfændringer kan levere robuste og problemfrie jobs, hvor kunden frit kan anvende forskellige fabrikater af dæmpere, som alle problemfrit kan bruges på alle piber hvor gjengene er lavet efter både ISO 4H Og 6H

Der er faktisk gennemført en række test som viser at Robusthed overfor urenheder på gjengepartiet er meget større med 6H end 4H, nor det kommer til væsentlige detaljer som varierende træfpunkt ved af og påmontering af dæmperen.

Disse test demonstrerede at der skulle 3 gange så meget forurening af flanchen , før træfpunktet flyttede sig.

Konkret viste det sig at ved et m14x1 gjenge på en kaliber 30 pibe, kunne man ved forurening med et stykke vanligt papir på den ene side af flanchen, og en tilpasset (teight) samling, flyttede træfpunktet sig op til 30 cm på 100 meter. desværre var afvigelsen i træfpunkt her klart varierende afhængigt af hvor hårdt man spændte dæmperen.

Hvorimod en samling udført med ISO 6H / 6G krævede 3 gange så meget flance forurening, før træfpunktet ændrede sig. I dette område var tilspændingsmoment, uden betydning for træfpunkt.

 

Træfpunktsændringen var efter det observerede forårsaget af at man faktisk ved en teight pasning på gjengediameter, reelt bøjede gjengespidsen på piben, med deraf følgende retningsændring af de sidste 15 mm af piben.

Denne "bøjning" af spidsen, var kraftigst, hvis der var et dybt, og bredt frispor i bunden af gjengepartiet.

 

Resultatet af en statistik, baseret på de ca 1000 tilbagemeldinger viser at træfpunktsændringerne ved skydning med/ uden dæmper, klart følger: 1 Riffelfabrikat, 2: pibedimension, 3: gjengediameter

Resultatet var groft skitseret, at over 95% af tilfældene gav følgende resultat:

Blaser, uanset kaliber og pibe/gjengetykkelse 0-4 cm i kl 5-7 ved montering af dæmper, i forhold til uden dæmper

Alle fabrikater med tykke piber og m18x1 gjenge. afvigelse 0-4cm i kl 5-7

Tikka, S&l og X-Bolt med normaltynde piber og generelt m14x1, afvigelse fra 2-8cm i kl 4-8

Herudover blev resultaterne generelt mere varierende, og med største afvigelse på 15 cm, ved en riffel med låsning i bagenden af låsekassen.

 

De nævnte resultater kunne være marginalt større, ved montering af tungere og længere dæmpere.

En S&L med 3 forskellige piber, havde med alle 3 piber, afvigelser omkring 6 cm i kl 6, med en normal dæmperopsætning, denne afvigelse øgedes gradvis til 11cm ved montering af op til 10 ekstra moduler på samme dæmper (fra 5 til 15 moduler gav fra 6 til 11 cm ændring i kl 6)

Link to comment
Share on other sites

@Erlend

Ja jeg har testet problemet med løse dæmpere.

Min løsning er

Selvspændende flammedæmper

Lang teleskobrør

Støttebøsning omkring piben, med en klaring på mellem 0 og 3 tiendedele.

 

Så har du en Robust, Brugervenlig og meget stabil løsning, som er blandt de aller letteste at skrue dæmpere af og på.

Når man samtidigt har en lille fridrejning på enden på ca 1mm i både dæmperen, og på piben. Så har du beskyttet gjengene, så du ikke vil få skader og risiko for skæv gjengeentring .

Støttebøsning, lang teleskob og styrefang på gjengesamlingen vil medføre at man aldrig kan skrue skjevt sammen, samtidigt med at et eventuelt løsnet dæmper ikke kan "falde ned i kuglebanen" Samtidigt vil samlingen ikke blive stresset ved voldsom sidepåvirkning af dæmperenden. Da trykket ikke vil blive fokuceret i det tynde gjenge, men derimod vil aflevere kraften blødt på en lag del af piben, og mest på en del af piben med kraftigere dimension.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mest på forskjell mellom H4 og H6 pasning, ellers er jeg enig.

 

Dette med frispor i entring pleier jeg å gjøre, men som regel bare på mutteren. Synes skruen ser litt rar ut med frispor i front, og man trenger ikke det på begge deler i praksis. Fordelen med et slikt frispor er at man kan lage en mutter som tetter helt i front, av og til føler jeg for å stryke dopapir :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Erlend

Årsagen til at jeg kraftigt anbefaler fridrejning på pibeenden, er ganske simpelt for at undgå at den yterste tynde gjengeutløb, bliver skadet om man støter pibeenden imod.

Du kan egentligt sammenligne med en undersenkt kroning, hvor formålet også er at beskytte.

Rent praktisk er det klart bedre at beskytte pibeenden, end indgangen til muttern, da den allerede sidder dybt inde i dæmperen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, låner denne tråden litt :winke1: Har hatt en eldre Hausken med 14x1 , skal montere den nye JD 184 som har ISO6H.

Hvordan er det å dra et ISO6H gjengesnitt over gjengene på pipa, noen som har testa?

Eller er det beste å kappe pipa og gjenge på nytt?

Ser Avtreksfeil skriver at gamle Hausken har ISO6H, men fikk den nye demperen min i dag og der står det ISO6H :shock:

Link to comment
Share on other sites

Som avsluttning på tråden min vil jeg si at han som solgte meg a-tec maxim demperen med påstått 14x1 gjenger, tok grundig feil. Demperen var gjenget 14x1,5 og passet aldeles ikke på min x-bolt :lol: Så da ble det ny demper på kompisen min ..,., jeg leter fortsatt etter en brukt rimelig demper med dim 14x1 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...