Jump to content

Kappe løp på 223 Tikka T3?


strandsivert

Recommended Posts

Hei,

Har en Tikka T3 SS i 223 som hovedsakling blir brukt til trening og revejakt. Jeg har gått til innkjøp av en Br Refleks std8 demper. Har planer om å få levert børsa til børsemaker ila neste uke for montering av demper. Synes børsa blir veldig lang med demperen og tyngdepunktet blir jo ikke optimalt...

Er veldig fornøyd med presisjonen som den er nå. Spørsmålet er om jeg burde få børsemakeren til å kappe løpet en del før han gjenger for demperen? Om så, hvor mye kan man kappe og hva vil det ha å si for egenskapene til børsa?

Link to comment
Share on other sites

Du mister noe fart ved kapping, men 223 er et av de bedre kalibrene i den sammenheng. Presisjonen blir som regel like bra eller bedre. Rifla blir som du sier mye mer hendig, og balansen blir mye bedre. Mitt 223 løp kappet jeg på 45cm, i tilfelle jeg skal bruke den i land som har dette som minimumslengde. Mange velger å kappe på både 43(for å kunne gjenge opp og krone igjen om gjengene blir ødelagt) og 40 cm.

Du kan trygt be om kapping, 45cm er hvertfall ikke for kort :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er børsa hentet og prøveskutt etter kapping til 47cm og med montert Br reflex. Kan ikke si meg annet enn fornøyd. Høres vel ut som en 22LR uten demper. Presisjonen ut til 200 er i alle fall uforandret. Prøvd med 55grs V-Max i Rem hylser med 22,5grs Vv130 med Col 57,5. Dette er en lading som har funket veldig bra i min børse presisjonsmessig(godt utprøvd)... 16mm samling på 5 skudd 200m senter - senter.

Link to comment
Share on other sites

Det var med tofot ja. Korreksjon på avstanden.. Det var 183 meter. Var oppe en tur med avstandsmåler i sted. Målte opp med målband for noen år siden og gjorde klar 200 meter bane med bakgrunn i det. Er ikke plant jordet på gården gitt... Jobber med fri sikt til en 800 - 900 meters bane til neste år...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...