Jump to content

Stor treffforandring etter montering av lyddemper


Sindrev

Recommended Posts

Hei

I går kom min remington i 308 tilbake fra børsemaker etter å ha montert lyddemper, en hausken JD 224. Jeg kunne ikke vente med å prøve så jeg dro på skytebanen med engang.

 

Jeg hadde ventet at det ble en forskjell med og uten demper, men jeg traff jo ikke blinken engang. Måtte sette opp en pappskive på 30 m hold, og der var den 30-40 cm for langt til høyre, så kan man jo tenke seg hvor mye dette utgjorde på 100 m, ikke rart jeg ikke traff blinken. Etter ny innskyting samlet den godt, måtte også justere 7-8 cm ned.

 

Jeg ble forbauset over at det var en så stor endring, kan det være noe galt med gjengene? Jeg kan heller ikke se noe på demperen som tilsier at kula subber på tur ut. Under montering ble løpet kappet ned til 48 cm.

 

Takker for tips:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er skyting med og uten demper etter at demperen ble montert, altså første gangs bruk med demperen. Med å se gjennom løpet med demperen på kan jeg ikke se at det er skjeivt. Bør jeg se gjennom løpet med og uten demper og se om det er noen forskjell da?

 

Men om kula tar borti demperen skulle det kanskje vært litt mer spredning? Den samler 2-4 cm på 100 m med demperen på.

 

Bør jeg be en børsemaker gjenge opp på nytt?

 

Takker for svar, er litt grønn på dette området.

Link to comment
Share on other sites

tror nok ikke det har noe med gjengene eller noe slikt. Helt normalt at man får ett mye lavere treffpunkt med påmontert demper, spesielt om man har tynt løp f.eks... Var jo ganske mye i din, men min 308 har 16/17cm lavere treffpunkt med demper enn uten og min 30-06 har ca 8-10cm....

Link to comment
Share on other sites

Flytter seg 30-40cm sideveis og 7-8 i høyden mellom av og på med demper altså? På 30m? Det blir en meter på 100m.

 

Det var mye... sammen med at den samler bra samtidig (med OG uten demper?) så der det der litt utenfor det vanlige

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 30 m lå den 30-40 cm til høyre ja, så blir vel drøyt 1 m for langt til høyre på 100 m hold. Når jeg begynte på 100 m igjen måtte jeg også justere med ned 7-8 cm. 1 m sideveis på 100 m syntes jeg var mye.

 

Men er det sannsynlig at kula tar borti demperen når den samler så godt som den gjør?

Link to comment
Share on other sites

Hvor godt samler den da? Jeg har vært borti at kula sneia demperen 2 ganger, ene etter å ha tryna og andre uten egentlig årsak som jeg vet om. Begge var med .22LR.

Ene tilfellet gikk kulene 2-4m til venstre på 50-100m, og samling var vel omtrent som ei folkevogn, andre gikk alt plutselig 5-10cm til venstre ift. før, og samling på 50m gikk fra 5-6mm til 30-40mm (men med slengere verre)

 

En annen gang hadde demperen på Saueren fått seg en trøkk, og treffpunkt var 8-10cm ned og høyre ift. før, men med god presisjon - her var det ingen subbing, men likevel en endring.

Den gikk altså fra 2-4cm ned med demper ift uten, til 10cm ned høyre med ift uten, så det er ingen tvil om at demperen ble skjev.

 

Alle disse hadde minimal eller ingen treffpunktendring med og uten demper før hendelsene. Jeg regner egentlig enhver sideveis forskyving som en feil som ikke skal være der, og vertikalt skal det være minst mulig. Men nå bruker jeg en børsemaker som er nokså nøye.

 

Disse hendelsene + et utall der demperen har skrudd seg løs og endre treffpunktet, har fått meg til mer eller mindre konsekvent bruke dempere som er litt for store.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den samler bra, ca 2-4 cm med demperen på. Etter jeg hadde skutt den inn lå de siste seriene i 9 og 10. Noenlunde like god samling som før jeg monterte demperen.

 

Men en god meter til høyre på 100 m syntes jeg var i overkant mye etter montering av demper. Så spørsmålet blir om jeg kan fortsette å skyte slik eller bør jeg la en børsemaker se på den, evt gjenge på nytt? Vel og merke kan jeg ikke se noen skjevheter når jeg titter gjennom løpet med demperen på.

 

Nå har jeg planlagt å kun skyte med demperen på.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har 1m forskjell mellom treffpunkt før børsemakerbesøk og nå, så er det ingen grunn til bekymring, men jeg ville kanskje sett over kikkertmontasjer etc.

 

Dersom det er 1m forskjell mellom skyting med demper av og skyting med demper på, nå etter gjengingen, så er det noe feil, det våger jeg å påstå. Særlig når det er sideveis.

 

Det kan være alt i mellom demperens innmat, gjengene, måten du holder børsa på, alt mulig, men noe er såpass langt fra optimalt at jeg ville fått noen med greie på det til å se på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er etter førstegangsmontering av demperen at den dro 1 m til siden, hadde ikke tenkt på at børsemaker trolig kan ha tatt av kikkert og baser under arbeid, men dette høres jo logisk ut for meg at det er årsaken. Jeg har ikke prøvd å skyte uten demper etter at den var hos børsemaker, det skal jeg forsøke neste gang jeg er på banen, trolig er det da mye mindre forskjell i treffpunkt.

 

Dette ga en logisk forklaring, takker for god hjelp:-)

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en Remington må jeg spørre:

Er det Leupold standard baser og ringer? Isåfall holdes bakre ring fast med to skruer inn i basen.

Hvis disse er montert i full fart uten at børsemakeren har sjekket at kikkerten er rett i forhold til pipa, så er det mest sannsynlig

årsak til treffpunkt sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...