Jump to content

Effekt av demper på 17 Hmr


JanR

Recommended Posts

Vurderer om jeg skal få montert demper på denne rifla, men har hørt om mange forskjellige erfaringer med demper på 17 hmr... Hva mener dere som har kjennskap til dette? Blir smellet betydelig dempet, eller er kulesmellen såpass høy at mye av poenget går bort? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sonic35 demper på mitt 42cm lange 17hmr løp og kruttsmellen er borte men lyden av at kulen bryter lydmuren er altid der uansett demper og kaliber.

Stille blir det ikke før du lader med amo der kulen går under lydens hastighet.

Men det er en meget merkbar forskjell i lydnivået å skyte med og uten demper, kan vel skyte uten hørselværn med demperen på men ville ikke funnet på å gjøre det uten demperen montert. Men derved sagt at jeg er så glad i hørselen min at jeg altid bruker hørselvern av ett eller slag på bane og prøver å få med meg elektronikk hørselværnene mine på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er denne demperen jeg har kikket på, ser jaktdepotet har inne til 17hmr... Grunnen til jeg har vurderer demper er nettopp for å ikke være avhengig av de hørselsvernene absolutt hele tiden( selv om det er fornuftig)... Smeller rimelig godt uten demper i hvert fall og har ikke lyst til å risikere hørselen mer enn nødvendig pga en skarv eller rev....

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med dempet 17hmr.

Demper a-tech cmm6 (22lr demper, er vel det samme som dagens cmm4 bare med 2 moduler ekstra).

Satte på 2 moduler til (8 moduler totalt), før demping var akseptabelt.

Smell ikke ulikt en stinger i 22lr med cmm6.

 

Demping av krutsmell er ok, kulesmell er heftig som ett piskeslag med 17hmr.

Skyting i friluft uten reflekterende flater er ganske stille, men skyting ved siden av reflekterende flater må kombineres med en form for hørselsvern.

 

Kommer aldri til å bruke denne rifla uten demper.

 

Obs! Ta av demper ved lagring, drysser det dritt og lort fra demper ned i løp/kammer. Kan en risikere at man pakker det fremst i kammeret ved kamring av patron (medfører at bolten ikke kan lukkes) . Ett sabla styr å få rent igjen. 17hmr bør pusses veldig ofte ( pusser minimum etter hvert 50 skudd).

Men ett drag med pussesnor/mopp, før bruk er alltid smart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...