Jump to content

Rekyldemping med lydemper.


Mas-36

Recommended Posts

De fleste vet jo en lyddemper demper ikke bare lyden men også rekylen. Men jeg lurer på demper en stor demper mere rekyl også? Da tenker jeg på om totalvekt ikke blir høyere enn med en mindre demper.

 

Noen som vet noe om det?

 

Grunnen til jeg lurer er at:

Nå så har jeg en 30.06 med ca 54cm løp og en liten S&L TMD 35 demper. Jeg lurer da på å kappe løpet litt til og sette på en S&L TMD 45 demper i stedet i håp om å ta litt mere rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Større demper = mer volum = fanger mere gass og demper både lyd og rekyl bedre. Men kapper du løpe får du høyre munningstrykk og forskjellen blir kanskje ikke så stor mellom 45 med kortere løp og 35 med lengre løp..

 

Men sånn generelt gir en større demper bedre demping av både lyd og rekyl..

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ok tenkte å få løpet kappet til 48cm så ikke så mye i lengde, bare flytte tynden litt bakover med den større demperen. Men mulig jeg glemmer hele saken og bare må få meg tid til å skyte litt oftere så rekylen ikke blir så plagsom :mrgreen::roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja hadde 48cm og S&L 45 på denne rifla før og syns det var helt greit. Men da jeg stadig vekk skyter mindre og mindre og skjeldnere og skjeldnere så syns jeg ikke 30.06 har noe hyggelig rekyl lengere. Løpet i denne rifle ble byttet da det gammle var utskutt og da ville jeg ha lengere løp og liten demper. Ikke sikker på om det var ett godt valg lenger eller om det bare er meg som ikek er så "tøff" lenger med rekylen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en S&L demper (TMD 55) på en i utgangspunktet ganske tung 6,5x55. Der er det veldig stor forskjell på rekyl med og uten demper. Regner med at vekten på våpenet spiller en viss rolle i den følte rekylen både med og uten demper. Det har jo betydning hvor stor energi som forlater munningen også. En 180 grains kule i 7,62 mm vil nok gi mer spark bakover enn en 140 grains kule i 6,5 mm - dersom begge har lik hastighet. Gassen stopper jo inni demperen på en måte (noe fiser nok ut), og da blir jo mesteparten av blåsten også borte.

Hvis man syns rekylen byr på store utfordringer bør en kanskje vurdere et annet mer "rekylvennlig" kaliber og skru på en solid tung demper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja har skutt 218skudd etter løpsbytte så er ikke aktuelt å bytte løp igjen :roll: Og det å selge våpen går ikke da folk skal ha brukte våpen gratis.

 

Ja også skyte med og uten demper er jo ett hav av forskjell. Tenkte mere på om det var litt mere å få med større demper enn en liten jaktdemper på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo større demper dess mindre rekyl er vel erfaringen min.

Har en jaktdemper jeg setter på innimellom. Da er rekylen litt mer og smellen ørlite kvassere. Til tyngre kaliber du har dess mer vil du nok vinne med en tyngre demper, men det er vel en grense for hva du orker drasse rundt på?

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja tenker å bytte fra en TMD 35 til en TMD 45. Eventuelt kjøpe meg en TMD 55. Men så var det det å holde prisen på dette nede da :wink: Den 45 demperen har jeg jo så der blir det bare prisen av å kappe litt til og lage nye gjenger da den har andre gjenger enn 35en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...