Jump to content

Maxim : dB ift antall moduler tall på nivå?


Scorp

Recommended Posts

Har fått grunneiers tillatelse på noe rovvilt bak et fjøs, men dette er bare 60meter fra bolig til grunneier...

 

For å ikke plage beborne med unødig høye smell lurer jeg på om jeg skal utvide MAXIM demperen med 3-4 moduler... (fra 6 til 8-9 moduler)

Vekt / lengde ingen problem da 2foten er tenkt brukt.

 

Men google sier meg at det ikke finnes noen harde data på dette med dB vs antall moduler på A-Tec, eller andre modulbasserte dempere...

 

Hvor mye dB tjener jeg på å utvide 3 moduler? ubetydlig?

Maxim har 28-32dB demping står det på a-tec.no..

Siden dB ikke er linjær skala og det fysikken ved gasser osv så dette blir feil å prøve å regne på effekten ved flere...

 

.308W = 156dB for skytteren udempet.

.308W + Standard Maxim = 126 dB (?)

.308W + Maxim + 3 moduler = ? dB (122dB??)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har testet enda og funnet ut at det er fremdeles for ille, så få en kompis til å skyte med rifla di mens du står 60m lenger borte. Smellet du opplever som skytter med demper er bra mye større enn hva som oppleves på litt avstand. Jeg har selv en del års erfaring med lignende avstand til grunneier uten at han noen gang har hørt de skudda jeg har løsnet (jeg pleier å snakke med han hver gang sånn i tilfelle). Det er nok mer støy med at jeg raser inn og ut av gårdsplassen hans seint på kveld/tidlig morgen :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du vil bli overrasket over hvor mye 60meter unna smellet har å si på hørt lyd. Når det i tillegg er på andre siden av ett stort bygg blir smellet enda svakere. Så tror ikke du trenger å tenke på det. Også er det vel begrenset hvor mange skudd du skyter i løpet av en jaktdag på den posten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Joda, er nok ikke så ille når man får litt avstand med demper, har ikke tenkt over det på skytebanen.

Jeg kan i så måte legge meg til på nærmere 100m uten å få dårlig vinkel, men øker da avstanden til målet med ca40meter.

Ser "gæmmelkæill'an" på skytebanen tar av seg hørselvernet når det er bare lyddemper-rifler som skyter... De skal jo snakke sammen må vite. :roll:

 

Har lagt inn forespørsel om bestilling av subsonic 308, teste det på banen se om det går godt nok, har sett tester med stygg spredning på 100yards...

Er det grunn til å være skeptisk ift subsonic+maxim i 308? Leste det et sted, men bare et sted. (Bullet tumble).

 

Sa jeg skulle sjekke opp om jeg fikk dempet meg litt, siden jeg ikke har 22LR pdd.

Fuglen dør momentant, bonden får redusert problemet, jeg får trening.

Dama vil ha treningsvillt til hundene, ikke like sikker på om det blir noe av. :?

Ren tipping, tipper jeg får av 4-8 skudd på en kveld, ikke allverden.

 

jps : Kaliber og ammo skyter du da? (til referanse)

Link to comment
Share on other sites

Har 2 stk Maxim dempere og utvida den ene med 4 moduler.Rifla er en 7mm Rem mag.Synes ikke den dempa så voldsomt mye mere med 4 extra moduler.Derimot ble treffpungtet forandra ganske mye ,ca 10 cm sidevegs og 7 cm opp.Det skjer noe med løps svingningene når man henger på vekt på tuppen av løpet.Solgte den ene Maxim demperen og kjøpte en Sonic hardcore 55.Denne demper mere/bedre enn maximen med 4 extra moduler.Sonicen har større diameter enn maximen.

Link to comment
Share on other sites

jps : Kaliber og ammo skyter du da? (til referanse)

 

308 og 9,3 - fabrikkammo (oryx) for begge. 9,3 har mer smell enn 308, men igjen, det er stor forskjell for hva du opplever som skytter til hva evt andre på avstand opplever når du bruker demper. "Drønnet" forsvinner, og du står igjen med en litt skarp piskesnert som relativt få legger merke til (min erfaring). Når jeg har opplevd å skyte en bukk på 110-120m uten at geita som beita 2m lenger borte reagerte, da tviler jeg sterkt på at grunneier slenger kaffekoppen i veggen av ren forskrekkelse for samme lyd.

 

Første gang jeg skjøt et dyr så var det på "hjortejakt" (jeg snek hele 100-150m i sitrende spenning til post...) sammen med en kompis hvor vi hadde postet opp hvert vårt jorde i samme nabolag.

Det ble skumring men fortsatt god sikt da 3 hjort dukket opp hos meg. Jeg fulgte dem en god stund med kikkert til jeg var sikker på hvilket dyr jeg skulle ta, og i det jeg skjøt (308, oryx, demper) av så var jeg sikker på at jeg hadde vekka alle mann alle i den bygda da jeg opplevde det som å gå fra stillhet til en brutal eksplosjon (jeg brukte ikke hørselvern).

 

Et par minutter senere da jeg står over hjorten og tenker "å dæven den er større enn et rådyr! :P" så ringer mobilen. Kompisen lurte på om jeg har hørt noe, han trodde et øyeblikk han hadde hørt et svakt pistolsmell ("piskesnert") som fra en 22, men var ikke helt sikker da det fort ble så stille igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for historien :D

 

Fjøset er et hønsehus, så grunneier selv foreslo å kjøre et testskudd fra tenkt post, mens han er inne der, se om hønsene blir skremt, klumper seg å dauer eller om det går greit. :smile:

Om det gikk greit så var det bare å kjøre på... :)

 

deerk : du bekrefter det jeg også tror, at det er lite å hente på å overdrive lengden...

Med 6moduler var det ikke mer en 1-3cm (umerkbar) forskjell med/uten demper på 100meter når jeg testet, overasket meg litt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ville ta inn subsonic ammo å folk er på ferie osv.

 

Så gav opp mine "kreative forsøk" å kjøpte liksågodt en CZ 22LR med demper.

Da er det mindre lyd i geværet en når man lukker bildøra.

 

Første 15 skuddene ut av løpet gikk alle veier, 20cm spredning på enkelte...

Siste 20 samlet seg stort sett på 20krona på 22meter...

Ikke helt trygg på den der enda, "skyte inn løpet" enda mer..

 

Så håper jeg man kan skyte kråke på 60meter med 22LR også?

Skal da være mulig å samle bedre en den gjør pr nå..

 

Er vel ikke lenge før hagla kommer i hus heller, går fort å fylle våpenskap... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...