Jump to content

Hardcore på luftetur


krone

Recommended Posts

Etter 15 skudd på banen i dag delte hardcordemperen seg ca midt på. Fløy 20 meter ut på banen. Gjengene ser ganske greie ut og jeg ser ingen andre skader på demperen. Har ikke gått mer enn ca 300 skudd.

 

Skal jeg kassere den eller skru den sammen og fortsett å skyte?

Link to comment
Share on other sites

På samme vis som en må sjekke/trekke til hjulmuttrene en tid etter dekkskift, må en også trekke etter modulene i en moduldemper. Om den heter S&L elle A-tec el. spiller vel liten rolle. Når en demper blir varm utvider stålet seg og gjengene løsner. Her er det for dårlig fokus og bruksanvisninger fra leverandør. :? Jeg hadde skrudd den sammen å skutt videre, men vært nøye med å ettertrekke jevnlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

S&L Hardcore er billige og demper brukbart, men har en slem tendens til å dele seg på midten slik at fremre delen tar en luftetur på noen titalls meter. Har selv vært vitne til dette flere ganger.

Dersom du kjøper denne type demper må du være forberedt på at den før eller seinere deler seg.

Link to comment
Share on other sites

Ting som er skrudd i sammen løsner. En må derfor gjøre det til en rutine å trekke til modulene i en moduldemper før en begynner å skyte- og gjerne etter å ha skutt noen skudd. Jeg har S&L Twister både på en kortløpet 9.3 og på en 8x68S. Dette er rimelig heftige volum med kruttgasser som skal stoppes. Hadde jeg tatt de rett fra esken uten å trekke til modulene regner jeg med at de hadde holdt en 15-20skudd før de var blåst fra hverandre. Etter skyting kjenner en som regel at en kan trekke til litt. Selv den gamle A-tectil med O-ringer løsner iblant.

På samme vis som en må sjekke skruer i skjefte og skruer på kikkertmontasjer og ringeren, må en sjekke demperen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har modulene sittet fast et par år. Ikke vært mulig å få dem fra hverandre. Må innrømme at jeg ikke sjekket etter forrige skyting. Demperen ble relativt varm da også. Etter 15 skudd i rask rekkefølge blir det så varmt at det ikke går ann å holde rundt løpet eller demperen. Tror vel at løsningen for meg er en ny demper. Det ser også ut som om gjengene er noe slitt.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er feilen med din demper kan jeg jo ikke uttale meg om, jeg kjenner ikke forløpet. Mitt mas om at en må trekke til er på generelt grunnlag (og ikke ment som kritikk) Det kan jo være både feilproduksjon, irr, skadde gjenger og mye annet som er årsaken i ditt tilfelle. Er gjengene skadet kan en vel bytte ut kun de to modulene om det er der den er delt. Er delingen mellom bak-stykket og modul, blir vel saken litt annerledes. Ny demper er selvfølgelig beste løsning- og det er mye å velge i mellom. Men en moduldemper krever mere av oppfølging av eieren enn en vanlig rørdemper- uansett fabrikat. Det positive er at vi skriver om slike ting- slik at andre får en vekker- og kanskje unngår slike opplevelser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis modulene har sittet fast i et par år er det lite trolig at de plutselig har skrudd seg løs, slike ting har en helt egen evne til å gro fast. Så man bør anta at gjengene enten har blitt skadet i prosessen eller at de var feilproduserte. Løsningen med å kassere de to modulene som det gjelder er ikke så dum, jeg ville vel vurdert det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...