Jump to content

Hausken Jd 224 i 9.3x62


Daywalker

Recommended Posts

Du må huske at når du har såpass kort løp så smeller det betydelig høyere enn samme kaliber med f.eks 60 cm løp. Jeg så en decibelmåling for 30-06 her om dagen, den viste at når du gikk fra 24" til 18" løp så økte du smellet med 6 decibel, altså en decibel per tomme. Når noe øker med tre decibel så oppleves det dobbelt så høyt. Det kan hende at du ikke syntes at den demper noe særlig, men den gjør nok det. Det er bare det at løpet ditt antageligvis var så kort og børsa smalt så fælt i utgangspunktet at du aldri får "pfft-lyden", men heller et lavere "bang". Du merker nok forskjellen med og uten lyddemperen når du skyter uten hørselvern (ikke gjør det med mindre du må, plis, ta det fra en som fikk tinnitus i en alder av 14). Rekylreduksjonen har ikke jeg noen forklaring på...

 

Her er decibelmålingen jeg leste om, hvis den kan være av interesse.

http://www.freehearingtest.com/hia_gunfirenoise.shtml

Link to comment
Share on other sites

Som "Sauerskytter" sier så bør du ikke forvente deg all verdens demping med så kort løp og såpass grovt kaliber. Jeg har selv et løp på 44 cm i 9,3- jeg har også en børse i samme kaliber med 53 cm løp, forskjellen er stor både med og uten demper. Det er direkte helsefarlig å avfyre kortløpet uten demper- med kun enkelt hørselvern. Samtidig blir munningsblåst og rekylen formidabel! Jeg bruker en S&L-Twister på kortløpet, og smellet blir såpass dempet at jeg føle jeg kan gå uten hørselvern på jakt. En får ikke i pose og sekk, trenden med alt for korte løp har fordeler, men i praksis er det nok flest bakdeler :?

Med et så kort 9,3-løp må en bruke en så stor demper at "vinninga går opp i spinninga" Litt kan en tjene med å bruke et raskere krutt som N-140 el, men personlig mener jeg at en bør ha en løpslengde på minimum 50 cm på dette kaliberet. Men er løpet kappet er det bare en ting å gjøre, kjøp deg en større demper, eller en moduldemper- og sett på en to-tre ekstra moduler. Børsa blir hånterbar- men blir tilnærmet like lang og tung som om løpet var 50 cm. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens. Snakket med forhandler idag og forklarte problemet. Kom frem til det at vi gjør en bytte handel i et nytt løp i full lengde mot et lite mellomlegg.

Problem løst og hørselen spart.

Spent på dempe effekten med løps lengde 57 cm...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingenting er bedre en det, og en JD224er vel såpass kompakt at du fremdeles har en hendig børse. Og så har du jo sett i praksis hva som blir resultatet av å kappe løpene for korte :-)

En får ikke i pose og sekk, trenden med alt for korte løp har fordeler, men i praksis er det nok flest bakdeler...
Grattis med ny redskap :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...