Jump to content

Hvordan får man med lyddemper lovlig til sverige?


holmvaag

Recommended Posts

har vært i kontakt med toll i Norge og Sverige, samt politi. men er ikke blitt spesielt klokere av den grunn... men er det noen her inne som har funnet ut hvordan man lovlig tar med lyddemperen til Sverige? hvilke papirer må man ha og av hvem får man de?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke gjøre det lovlig, punktum.

 

Du må velge mellom å enten satse på at det går bra, da det tross alt ikke er noen prioritert oppgave å ta deg, eller la demperen ligge igjen hjemme.

 

Jeg tror det skal godt gjøres å bli tatt for det, da jussen er ulogisk og uoversiktelig, men det gjør det ikke noe mer lovlig av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Veit att kompiser har fått påført på våpenkortet Rifle nr xxxxxxx godkjennt med demper.

Om det er holdbart ovenfor svensk finjus veit eg ikkje.

Men da er ivertfall børsa registert med demper i våpenkortet.

Og det er jo ankepunktet hos søta bror att den må være registrert.

Link to comment
Share on other sites

Finnes en lang tråd o dette fra før og svaret er som varj sier, forskjellige regelverk i Sverige og Norge krangler til det. Jeg har ført opp demperen i min våpendeklarasjon når jeg har hatt den med over grensa. Men om dette er 100% lovlig og klarer en kontroll kan ikke jeg garantere.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet lenge med demper i Sverige uten å fundere noe på dette.

Tiden løper fra mange paragrafer både her og der, men de er jo skrekkelig vanskelige å rydde bort.

Dessverre er de gyldige så lenge de finnes på trykk.

 

Send frågan om innpassering med demper til sjefen sjøl. Han er jaktinteressert, og tar kanskje tak i det.

(men ut fra bilder tror jeg han bruker hørselvern og ikke demper)

 

Konung Carl XVI Gustaf

Kungliga Slottet

Slottsbacken 111 30 Stockholm

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke gjøre det lovlig, punktum.

 

Du må velge mellom å enten satse på at det går bra, da det tross alt ikke er noen prioritert oppgave å ta deg, eller la demperen ligge igjen hjemme.

 

Jeg tror det skal godt gjøres å bli tatt for det, da jussen er ulogisk og uoversiktelig, men det gjør det ikke noe mer lovlig av den grunn.

 

For noe tull. Demper er lov i Sverige, men du må søke hos det lokale politikontoret der du skal jakte! Har selv gjort det flere ganger

Link to comment
Share on other sites

 

For noe tull. Demper er lov i Sverige, men du må søke hos det lokale politikontoret der du skal jakte! Har selv gjort det flere ganger

 

Det er hyggelig at du møter fleksible kundebehandlere hos "ditt" spesifikke kontor, som ordner det på en fornuftig måte.

Dette er dog ikke ensbetydende med at det er slik jussen faktisk er, og som mange andre har informert om utallige ganger, er det ingen garanti for at andre får samme behandlingen andre steder.

 

Forøvrig ligger gjennomsnittstiden på våpensøknader i enkelte områder av Sverige på 4-5 måneder nå, så forsøk i god tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...