Jump to content

Atec carbon 01 VS Hausken JD184


avtreksfeil

Hvilken ville DU valgt?  

30 members have voted

  1. 1. Hvilken ville DU valgt?

    • Hausken JD184
      24
    • Atec carbon 01
      7


Recommended Posts

Hausken specs:

 

JD 184

Bakkammer 84mm

Lengde 184mm

Vekt 270 gram

Demping 29-31 dB

Pris kr. 3200,-

 

Atec specs:

 

Carbon 01

Bakkammer 80mm

Lengde 195mm

Vekt 280 gram

Demping 28-30 dB

Pris 3500,-

 

 

Dette er nok kremen av jaktdempere idag, men hvilken skal man velge?

 

Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Har jd184 og ein a-tec carbon 03

 

Må sei at jd184 gir meir godfølelsen. Har skåte 15 skudd på rappen gjennom den, den blei varm, men tålte da fint.

Sidan eg har carbonløp på 7mm valgte eg carbon dempar og, viss ikkje hadde det nok blitt ein hausken jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei. Har per dags dato en atec maxim i kal. 6,5. Har nå tenkt til å oppgradere til en lettere demper. I utgangspunktet har valget stått mellom hausken jd224 og atec carbon 02, men vurderer nå en av disse grunnet kortere lengde, vekt og mulig tilsvarende demping som min atec maxim.

Så til spørsmålet mitt.

Demper disse i praksis like godt en 6,5#55 som atec maxim som er oppført på 28-32dbc?

Ser at hausken jd184 kan dempe en smule bedre på papiret en carbon 01. Stemmer dette i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det du gjør :wink: Når det er sagt så demper nok hausken 184 bra nok til å spare hørselen. Regelen større volum bedre demping gjelder som regel, dermed vil en større demper gi bedre demping. For mange vil et kompromiss mellom størrelse og demping være gunstig på jakt der man ikke skyter mange skudd.

Link to comment
Share on other sites

Et rifleskudd er typisk 140-160 dB.

Om man reduserer mengden med 28 eller 30dB spiller liten rolle. Det er fortsatt jævlig høyt. Selvsagt lavere enn uten demper, men fortsatt en sånn påkjenning for en pitteliten tromhinne at du vil ikke legge merke til det.

 

11dB økning oppfattes som en dobling av lydnivå. 2dB oppfattes knapt.

 

Lyd er trykkvariasjoner i luften rundt oss, og måles egentlig i Pascal.

 

130dB er 63 Pa, eller 0,00063 bar.

128dB er 50 Pa, eller 0,00050 bar.

 

At en overbelastet tromhinne registrerer disse forskjellene sliter jeg litt med.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har per dags dato en atec maxim i kal. 6,5. Har nå tenkt til å oppgradere til en lettere demper. I utgangspunktet har valget stått mellom hausken jd224 og atec carbon 02, men vurderer nå en av disse grunnet kortere lengde, vekt og mulig tilsvarende demping som min atec maxim.

Så til spørsmålet mitt.

Demper disse i praksis like godt en 6,5#55 som atec maxim som er oppført på 28-32dbc?

Ser at hausken jd184 kan dempe en smule bedre på papiret en carbon 01. Stemmer dette i praksis?

 

Skru av to moduler og se om ikke smellet er til å leve med. Vekta og balansen blir også meget bedre. Dette er den billigste(og fornuftigste?) løsningen å prøve først :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...