Jump to content

Lyddemper


Surplus

Recommended Posts

Når man skyter med en rifle med lyddemper på skjer det en kjemiskprosess inne i lyddemperen som lager ammoniakk som da kan ruste løpet etter litt tid. Hvor lenge kan lyddemperen stå på løpet etter du har skutt og etter du har tatt av demperen må man da fjerne ammoniakken på et vis eller går det bort av seg selv? Og når kan man da sette på demperen igjen?

Link to comment
Share on other sites

Det varierer veldig, problemet er kombinasjonen av kruttrester og fuktighet. 300 Whisper er et helsike der, etter en tur på banen er demperen ofte kliss våt innvendig og da korroderer det så det spruter. Skyter man demperen skikkelig varm er problemet mye mindre, jeg vil tro at det holder lenge å legge demperen på en varmeovn e.l. over natten. Men jeg liker ikke å lagre våpen med demper på uansett.

Link to comment
Share on other sites

En god regel er å skru av dempern og blåse igjennom den for å fjerne noe av kruttgassen etter endt skyting. At det dannes ammoniakk i dempern er det lit tvil om, skjøt engang endel skudd i fuktig vær og la rifle med demper rett i koffert etterpå, lukta husvask lang vei når kofferten ble gjenåpnet. Har fjerna demper i skrustikke før (rusta bom fast), etter det ble jeg veldig flink til å ta av dempern ved lagring av rifla :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på, er hvor mye dette har å si på en 22.lr og om det er like skadelig?

Jeg har hysj tut for å skru på tuppen av .308'n min, og den tar jeg pent og pyntelig av før jeg setter børsa i skapet igjen.

Men, jeg har også demper på 10/22 min, og den tar jeg aldri av utenom når jeg tar den fra hverandre for å sjekke om den trenger en rens eller om det er noen slagg flak som har løsnet inni.

Ellers får 10/22'n og CMM-4 rimfire dempern være sammenklistret som bestevenner, på plinke banen, såvel som i våpenskapet.

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er størst når man anvender dæmpere med stor volumen, på kalibre med vældig lidt krudt. Her vil der kondensere meget. Hvis man bare fyre godt på, med ekstra krudt, vil varmen fra gassen selv tørre ud denne kondensering.

 

Ammoniakken er et biprodukt fra forbrændingen af krudtet. selve krudtforgasningen, sker vel når oxygenmolekyler vandre fra salpeteret i krudtet, og over og binder sig til kulstoffet i krudtet (CO). Herefter er der vel meget N i overskud.

 

Her kan vi bruge indspark fra en kemiker :oops:

Link to comment
Share on other sites

Her kan vi bruge indspark fra en kemiker :oops:

Den har dere allerede fått :wink:

 

Reaksjonen med nitrater og aluminium er velkjent, både fra proteseteknikkens verden og innen analytisk kjemi. Det er vel i hovedsak 3 måter å forhindre prosessen på, enten må en fjerne nitratkilden, fuktigheten som reaksjonen foregår i eller ved å senke pH til det sure området.

Link to comment
Share on other sites

Erlend

Den lille kemiker :wink:

Før din proces begynder, kræver det så ikke at der er adgang til den frie aluminium?

Det må betyde, at ståldæmpere, titan dæmpere og elokserede aludæmpere, ikke kan deltage i din proces.

Hvis din proces var betydende, ville det også betyde at aludæmperene forsvandt på grund af overdreven tæring. Såvidt jeg kan se, er dine behov for processen ikke tilstede i nogen væsentlig omfang, så du må nok tilbage til tegnebordet :wink:

Når du så har fundet de kemiske kogebøger frem, kan du så ikke bare kikke på selve kemien i krudtet, personligt tror jeg at alle forudsætningerne findes her, for skabelse af gassen (CO) vand H2O og ammoniak NH3

Meget af kemien i krudt er vel HNO3, H2SO4 ogC6H10O5 :?:

 

HJÆLP kære kemikkere

Er resultatet af Nitrocllulose ikke

6 x CO

1 X NH3

5 x H2O

1 X SO

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at kruttet ikke kan danne ammoniakk, men det vil ikke være store mengder. Det er primært CO, CO2, H2O, N2 og H2 som dannes, og avhengig av betingelsene kan nok også forvente mindre mengder NH3, CH4 og NOx. Men ikke i de mengdene det er snakk om her, har du satt nesa borti en alu-demper som er utsatt for denne typen korrosjon er det åpenbart at mengden ammoniakk er langt over det som kan stamme fra forbrenningen.

Hva som starter reaksjonen med aluminium er jeg ikke sikker på, men når den først er i gang er den selv-katalyserende. Elokseringen er ikke bestandig mot alkalier, og ingen demper har helt intakt eloksering etter noen få skudd. Og det er alt som trengs, så snart reaksjonen har begynt vil det dannes mer og mer ammoniakk som angriper elokseringen og eksponerer mer bart metall.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har vel kjent litt ammoniakklukt fra stål også, men ikke i samme mengder. Men jeg har heller ikke noen voldsom erfaring med ståldempere, så hvor ille det kan bli skal jeg ikke uttale meg for mye om. Stål blir som du også sier ikke nevneverdig plaget av ammoniakk, det er kun aluminium som gir problemer.

 

Uansett årsak er løsningen klar, varme. En tørr potte korroderer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den tilgængelige info siger at stål ikke plages af korrosion på grund af ammoniak, hvorfra kommer alle disse kloge bemærkninger omkring korrosion i piber på grund af at der dannes ammoniak. Er det bare rent gætteri, eller hvad er den tekniske forklaring.

Er der forskel efter hvilket materiale dæmperen er lavet af, eller hvilken overfladebehandling dæmperen har fået.

Det ville være meget godt med indspil, baseret på reel viden, og ikke bare "jeg har hørt fra".

Området er faktisk meget interessant, men plaget af uendeligt meget ammestuesnak

Link to comment
Share on other sites

Har liten erfaring med alu dempere annet enn på .22'n. De står på hele tiden. Aldri problemer med korrosjon. Har ellers en AU SL5, rustfri demper på ei rifle. Den står og på stort sett hele tiden. Ingen problem med korrosjon. En A-Tec cmm6 på ei annen børse står og på hele tiden. Alt i orden med alt. Drar igjennom med olje i løpet etter skyting, kobberfett på gjenger. Ikke hatt antydning til det skumle problemet enda.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å ha som hovedregel å sette på demperen før skyting/jakt og ta den av etter endt skyting/jakt,

enn å gruble på hva som er årsaken til koridering.

22LR dempere sammler jo så mye slamm og gørr at de også kan forusake problemer hvis de står på rifla hele tiden.

Dette rammler ned i løpet å legger seg på bolten og rundt utdrageren så man kan få funsjoneringsfeil og i verstefall

ikke få lukket bolten ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å ha som hovedregel å sette på demperen før skyting/jakt og ta den av etter endt skyting/jakt,

enn å gruble på hva som er årsaken til koridering.

 

Dette er det beste svaret jeg har lest på kammeret på lenge :mrgreen: Det er så mye hvorfor og derfor at jeg lurer på om folk ikke bruker for liten tid med å skyte og lade :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Er viden ikke bedre end overtro og religion.

Det kunne jo være at der var en mere brugbar forklaring, og ikke bare en ammestuehistorie :wink:

 

Der er efter min mening en stor fordel ved at kunne finde ud af om hvad årsagen er. Det gør det ofte nemmere at forebygge potentielle problemer.

I mine unge dage, var det også alment accepteret at jorden var flad, og at man risikerede at falde ned, hvis man sejlede for langt. Senere fandt man ud af at det var muligt at komme hele vejen rundt om jorden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har dette vært problemet siden tidens morgen, jeg tenker da spesielt på svartkrutt, da det var ytterst viktig å rense våpnet

for kruttslamm for å forhindre rust.

Rundt krigens dager var det ofte vanlig med sure tenhetter som også raskt kunne forusake rust i løpet.

Samme problem har vi også i dag, bortsett fra at rustprosesen i de fleste tilfeller ikke kommer i gang så fort, men de kommer

før heller siden uansett om vi ikke pusser å steller våpnene våres.

Har vi skutt så puss, har vi skutt med demper så skru den av med en gang og puss når du kommer hjem, har du ikke tid den dagen

så dra igjenom olje i det minste å ta pussen senere, puss gjerne demperen også, det er iallefall ikke negativt.

Ha tynn oljefilm på våpnet når man jakter i fuktig vær, gjør ren mekanismen en gang i året å smør den opp igjen.

Mer trenger vi ikke å vite om rust/koridering i vært fall ikke imellom kjemiske formeler om hva som kan forusake dette,

de fleste vet også at saltet fra klamme hender og blod også er en årsak, lagring i klamme kjellere og høy luftfuktighet er også

et sted du kan ha våpnet ditt hvis du ikke bryr deg noe om det.

Rust/koridering kommer uansett hvis ikke vi gjør noe med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
et annet spørsmål,

hvor hardt skal man skru til demperen på løpet ?

 

Ikke hardere enn at du får den løs med håndmakt etterpå igjen tenker jeg.

Den Sonic 45 demperen jeg har på 308.'n min er selvstrammende, så har ikke vært plaget med at den løsner.

Demper som løsner vil uansett potensielt bare være et problem på skytebanen der man drar av 50 + skudd.

På jakt så drar man den til, også sitter den vel fint til de 1-3 skudda man eventuelt løsner mot det dyret man skyter på.

 

Uansett, jeg drar ikke mine dempere noe hardere fast enn jeg gjør hvis jeg skal skru en bruskork litt godt til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...