Jump to content

Schultz & Larsen 'nye' lyddemper. THUNDERDOME og SUPERDOME.


revjeger

Recommended Posts

Jeg forstår godt tvivlen.

I den nye serie fra S&L har de KOPIERET :x alle sine nyheder direkte fra SONIC.

Så er det bare et spørgsmål om man ønsker at købe en kopi til en klart højere pris, eller man ønsker at købe den originale vare.

Der er dog stadigt et stykke før de når på omgangshøjde.

Link to comment
Share on other sites

ja, sant det.. Thunderdome demper 35 dB og Superdome demper 32 dB. hatt mye forskjellige dempere på dette markedet, men mest fornøyd med sonic,genialt at den bygger så mye inn på pipa. sett litt på sonic 55 til 6.5x55 noen som har erfaring med den ?

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt og friluft Gjøvik å så på dem i dag, så veldig bra ut,snakket med en ny ansatt der som hadde null peiling.. klarer ikke å bestemme meg for åssen demper det blir.

 

 

Take-down, syntes du den demper bedre enn A-tec Maxim ? Skal sitte på 6.5x55 denne å.

Link to comment
Share on other sites

Hei revejeger.

Som sant skal sies så har jeg ikke så mye erfaring med dempere, har egentlig ikke likt dempere av estetisk utseende men her

for en måned siden bestemte jeg meg for å gjenge en 6,5 sauer pipe for å prøve ut demper på denne i første omgang.

Jeg må si jeg ble positivt overasket, behagelig å skyte med uten hørselvern (bare pisking) og rekylen var nesten som 22LR.

Av de hausken demperene jeg har sett og hørt så er ikke superdomen noe dårligere og den er billig å ikke noe styggere en andre

dempere.Det blir nok til at jeg gjenger både en 30-06 og 9,3x62 pipe og kapper også disse på 55 cm som jeg synes er grei lengde

for jeg liker ikke korte piper og har da mulighet for å bruke de uten demper å samtidig bevare et estetisk pent utseende også uten

å miste for mye hastighet sammen med en pen gjengebeskytter så det ikke synes at pipa er gjenget.

Jeg kan på det varmeste anbefalle deg en superdome, ser ikke helt vitsen med å kjøpe dyrere dempere.

Link to comment
Share on other sites

Hei revjeger.

Som sant skal sies så har jeg ikke så mye erfaring med dempere, har egentlig ikke likt dempere av estetisk utseende men her

for en måned siden bestemte jeg meg for å gjenge en 6,5 sauer pipe for å prøve ut demper på denne i første omgang.

Jeg må si jeg ble positivt overasket, behagelig å skyte med uten hørselvern (bare pisking) og rekylen var nesten som 22LR.

Av de hausken demperene jeg har sett og hørt så er ikke superdomen noe dårligere og den er billig å ikke noe styggere en andre

dempere.Det blir nok til at jeg gjenger både en 30-06 og 9,3x62 pipe og kapper også disse på 55 cm som jeg synes er grei lengde

for jeg liker ikke korte piper og har da mulighet for å bruke de uten demper å samtidig bevare et estetisk pent utseende også uten

å miste for mye hastighet sammen med en pen gjengebeskytter så det ikke synes at pipa er gjenget.

Jeg kan på det varmeste anbefalle deg en superdome, ser ikke helt vitsen med å kjøpe dyrere dempere.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet annbefaler på side 25 i sin katalog Sonic 55 for magnumkalibre med 80-90 gr med krutt.

Har du magnum patron i børsa er det bedre demping jo større demperen er.Har også hatt den største Hausken demperen ,med den er allt for stor for mobil jakt.Har du derimot standard kaliber er 45 Sonic helt super.Har en kompis som har en på ei sauer 200 og den har sikkert gått flere tusen skudd uten noe som helst problem.Foretrekker brems på banebørsa pga mirage problemer med demper og stor forstørrelse på kikkert og mange skudd i serie.

Link to comment
Share on other sites

Størrelse og volum på demper vil bare gi bedre demping så lenge det ekstra volumet behøves. Å sett på en diger demper på en 223 er bare tull, da det ikke er kruttgass nok til at en stor demper behøves.

 

I en normal 308 vil en sjelden oppnå noe som helst ekstra etter å ha satt på ett par ekstra moduler på en Sonic 45. Selvfølgelig avhengig av løpslengde. Kortere løp = høyere munningstrykk = større demper for å oppnå samme demping som ei lengre pipe med samme patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen flere som har fått prøvd disse ? har jo hele 2 mnd på meg til jeg må ha lyddemper i hus...er veldig usikker på om schultz og larsen superdome demperen er verdt den 1000 tusen lappen ekstra enn sonic 45,men alltid moro å prøve et nytt produkt å... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant om noen kunne testet Superdome og Sonic 45 opp mot hverandre og funnet ut om den er verdt en den ekstra tusenlappen.

 

I og med S&L har 100% kopiert design av bakstykke på en Sonic må en vel anta at virkningen er tilnærmet lik. Vil jo være ganske "bjarne" når en først skal kopiere noe å lage en kopi dårligere i tillegg til å være 60% dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150.

Det er ikke helt korrekt. S&L bruger stadig et aluminiums inderrør, hvor den tyndvæggede flammedæmper er limet direkte i. Dette gør at denne flammedæmper let kan udskiftes, bare ved at man skyder 5-10 skud i rappen, og så skruer dæmperen af. Nu sidder flammedæmperen så på piben, hvor den let kan afmonteres for udbytning 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...