Jump to content

Dempningen i en lyddemper med 3006 contra 308 win.


cvatican

Recommended Posts

Er det noen som har noen tall om hvor mye en gitt demper (kan være hviken som helst demper beregnet for cal 30) .

demper 308 win i forhold til hva den demper med 3006. Har en følelse av at en demper demper mindre for 3006 pga større kruttmengde enn 308.

Hvis noen har noen talleksempler hadde det vært fint

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på skyting med min bror og en kammerat som har hver sin 700 med Maxim demper i henholdsvis 308W og 30-06S kan ikke jeg si at jeg klarer å skille de fra hverandre i lydnivå. Har faktisk prøvd å lukke øynene når de skyter men jeg hører ikke hvem av de som skyter når. Men tall har jeg dessverre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva du egentlig mente med at "forskjellen i størrelsen [er] 3 dB"?

 

Da desiBel-skalaen er logaritmisk, er 3dB en betydelig forskjell; lydstyrken dobles for hvert tredje steg opp på skalaen, med andre ord medfører 3 dB en dobling i lydstyrke.

 

Uten å ha noe datagrunnlag for å si det, er magefølelsen min at det, gitt sammenlignbare forhold*, vil være liten til ingen forskjell på .308 og .30-06.

 

*med "sammenlignbare forhold" mener jeg, ideelt sett, like rifler, ladninger, løpslengder, dempere etc.

Link to comment
Share on other sites

Ja, decibel er en logaritmisk skala. Og 3 dB er en dobling av lydtrykket, eller effekten om du vil, ikke opplevd lydstyrke.

 

Hørekurven for det mennesklige øret er også logaritmisk. Og 3dB er omtrent den minstre forandringen som kan oppfattes.

Link to comment
Share on other sites

Du har naturligvis rett i at det er snakk om en dobling av lydtrykket, det hadde jeg faktisk glemt i farta. Jeg er ikke enig med deg hva angår minste oppfattbare forandring.

 

De kilder jeg finner (1, 2, 3) støtter meg i dette, og sier at grensen for hva man normalt kan oppfatte som en endring går ved en desibel.

Link to comment
Share on other sites

Den første linken din sier jo også "However, I’ve sometimes heard people claim that even a 3 dB volume change is only just noticeable."

 

Og nå var vel poenget her at 3 dB ikke er så mye, om grensen for det merkbare går på 1,2 eller 3 dB tviler jeg på om er så veldig intressant når det gjelder et rifleskudd.

Link to comment
Share on other sites

om man skyter med 222 eller 30 06 opplever i allefall jeg at det er en helt "annen" smell av 222. Nesten så det smeller mere enn fra

3006.......Her er jo et eksempel på at det ikke er kruttmengden som avgjør smellet man hører. Tror kansje mere det er hastigheten ??

Klart det smeller godt fra 3006 også, men blir mere en "dump" smell, å ikke den skarpe som fra 222.

Link to comment
Share on other sites

Lobo-T har helt rett i sin beskrivelse av dB. Mye forsking er gjort mhp absolutt lydtrykk og opplevde forskjeller. Før var en forsterker god hvis den ga en utgangseffekt innen 3db grensen over frekvensområdet vi hører,for det er nesten ikke registrerbart opplevd forandring. ( I dag er kravene mye strengere bla pga gode høyttalere)

Ved et smell på 130dbA vil 3db nesten ikke være registrerbar med opplevd nivå. Dette er igjen avhengig av hvor i frekvensområdet vi er for en lyddemper som virker som et filter for de frekvensene smellet inneholder. En liten lydemper vil ha en annen karakteristikk enn en stor (volumiøs).

 

Det er interessant med slike diskusjoner, men det er skjelden jeg ser noen tall. Disse tallene er vel produsentene sine tall de ikke gjerne gir ut. Mest sannsynlig for at det ikke skal skape forvirring i markedet for det er jo ikke alle som er klar over hvordan decibelskalaen er og hva slags hørekurver vi har.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har laget en lydemper etter et helt nytt prinsipp og den demper uforskammet bra. Derfor er jeg litt interessert i tall på absolutte målte nivåer på de to kalibrene i lyddempere på markedet. Ulempen for meg er at jeg ikke har høyverdig måleutstyr og det koster tusenvis av kroner å leie .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...