Jump to content

Demper uten å kappe


Target

Recommended Posts

Har to børser som jeg har satt demper på uten å kappe løpet.

 

Hovedtanken med dette er at jeg ser for meg å bruke børsene uten demper også.

 

Men hva mener kammerfolket om å IKKE kappe løpet?

 

Er det egentlig en optimal løsning, eller er det slik at bruk av demper BØR skje på et kappet løp og dermed med en bedre balanse i børsa??

Link to comment
Share on other sites

Balanse og vekt er vel hovedargumentene for å kappe. På den annen side; dersom du ikke alltid ønsker å skyte med demper kan det være fornuftig ikke å kappe. Dersom lengden og vekten ikke plager deg er det igjen ikke noen stor grunn, hva jeg vet, til å kappe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger stil spørsmål til den utstrekning løpene kappes. Må innrømme at jeg ikke ser behovet, der er en hensikt i forhold til håndtering. Er mer kritisk til at de samme som kapper til korteste lovlige lengde uttaler seg om at kalibere knapt holder tillatte anslagsenergier.

 

Har selv hatt 45cm piper men de senere er lengre. 55cm blir korteste fremmover. Dette i forhold til bruk uten demper, skitt i demperen og hastighet på kula.

 

Mine to øre.....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel først og fremst bruken som avgjør om du skal kappe løpet. Ved fluktskyting, stående skyting og for hundeførere er det hensiktsmessig å kappe løpet. Du får et kort, hendig våpen med god balanse og du skyter lite på lange hold. For skyting på bane, langhold og posteringsjakt vil jeg gå for lengre pipe. Du er mindre avhengig av balansen, får høyere hastighet på kula og mindre rekyl. Selv vil jeg heller ha en tynnere pipe til bevegelig jakt enn en kort pipe, men da skal det sies jeg har en ganske kort demper, Hausken Jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det meste er sagt alt, kapping=dårligere hastighet/anslagsenergi. Ikke kapping= lang og framtung børse.

 

Ingen får nærme seg mine børser med kappeverktøy, så får andre kappe så mye de vil.

 

Dersom rifla blir framtung, kan noe avhjelpes med fluting av løpet f eks. Dersom den stikker langt over skuldra ved bæring, få montert remfeste et stykke opp på løpet.

Ellers ser jeg helt klart at en som driver mye med ettersøk i vanskelig terreng kapper og skamferer rifla mest mulig, men da snakker vi spesialvåpen til et konkret formål. Til vanlig norsk jakt har jeg aldri hatt problem med selve lengden på våpen. Det må være tyngden i så fall. Men da kan en overveie elektroniske hørselvern kontra demper. Alt har både minus- og pluss-sider.

Link to comment
Share on other sites

Å krangle seg gjennom busk og kratt med 130cm rifle synes jeg er større bakdel enn at kula dropper 5cm mer på 200m. Presisjonen er ellers like god eller bedre er min erfaring. Lettere å få med seg i Yarisen er også et pluss til kort rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...