Jump to content

22LR demper på 17HMR?


virrvarr

Recommended Posts

Hei!

 

Har en A-tec rimfire 22LR demper med to ekstra moduler som jeg bruker på min Sako Quad 17HMR. Men, nå snakket jeg nettopp med en kar

som påstår at å bruke en 22LR demper til 17HMR ikke er gunstig pga presisjon. Jeg har forsåvidt gode samlinger. Han hadde hørt at siden åpningen

i demperen blir så mye større enn kula, så kan kula bli forstyrret på tur ut av demperen. Det høres jo logisk ut i mine ører, men jeg har jo ikke peiling

på sånt! Kan noen bekrefte/ avkrefte at jeg bør bytte til en demper tilpasset 17HMR?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker .22 demper til 17HMR etter anbefaling fra børsemaker. Har ikke merka noe til dårlig presisjon så langt. Med skikkelig støtte ligger hullene helt tett i skiva, 5 skudd på 100m dekkes med en lapp i vindstille, er ikke det jeg kaller dårlig presisjon (og ikke ser jeg helt at det kan bli mye bedre heller).

Jeg har riktignok ikke den presisjonen når ikke alt er optimalt, men det er vel det at jeg er ikke en veldig dyktig skytter. Men moro er det lell.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme demper (A-Tec CMM-4 Rimfire med 2 ekstra moduler) på min CZ 455 Varmint i 17 HMR. Synes dette fungerer upåklagelig. Eventuelle avvik i presisjon skyldes stort sett skytter og ikke rifle/demper :)

Har A-Tec demper på storviltriflen min også, og virker som disse demperne er ganske så solide.

Link to comment
Share on other sites

Bruker a-tec cmm6 RF 22lr med 8 moduler (Samme som ccm4 RF), fungerer godt nok på 17hmr.

Denne demperen er godkjent til og med 22Hornet, så 17hmr er barnemat.

 

 

Anbefaler ikke demper boret for 17hmr til 17hmr, da det setter store krav til renhold. Selv om det demper litt bedre med kaliber tilpasset hull i demperen.

 

Min erfaring er forøvrig at 17hmr rifle ikke bør settes i skapet med løpet opp med demper montert. Jeg har opplevd at krutt slam og annet rusk har ramlet ned ned i løpet, og lagt seg i kammeret, slik at jeg ikke fikk kammret patrona på jakt.

 

Ver derfor nøye med løpspuss og rist ut løst som. Smuss fra demper.

Link to comment
Share on other sites

La oss si at du skal ha best mulig demping på en 17hmr. Vil da en typisk 22LR-demper som f.eks. A-Tec CMM 4 med noen ekstra moduler være bedre enn f.eks. en større Hausken Standard/jakt til 223? Det er jo klart at diameter på hullet ikke er ideelt på en 223-demper, men volumet er jo sååå mye større. Er ute etter å få 17hmr så stille som mulig, så setter stor pris på erfaringer som deles rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

så lenge demperen er stor nok til å hamle opp med kruttgassene er det lite å hente på å montere enda større demper...

 

jeg prøveskøyt en quad i 17hmr i sommer med en liten tass av en demper og det var ikke noe annet å høre enn kulesmellen i den..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...