Jump to content

Kan jeg jakte med lyddemper i Sverige?


marlin95

Recommended Posts

snakket med våpenkontoret hos Oslo politidistrikt. jeg spurta da om det var mulig å få ett slikt skriv som sveiobonden forteller om. Hun jeg snakket med var positiv til det, men hun skulle sjekke med sjefen der før hun ringte meg opp igjen.

Da hun ringte meg opp igjen fortalte at de hadde vært i samtaler med svenske myndigheter om akkurat dette med lydemper nå nettopp. så pr. dags dato er det ikke lovlig å ta med lyddemper over, med mindre man betaler rundt 700svenskre kroner for ett innførselskjema på svensk side.

 

Vidre fortalte hun at det har vært opp til behandlig om det skal bli registreingsplikt på lyddempere for å gjøre det lettere for oss som jakter i sverige osv.

 

Jeg ser ikke det som en stor ulempe om man må søke for å få kjøpt lyddemper. det er jo ikke sånn at man kjøper det så ofte.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg har en S&L demper som har serienummer inngravert.Han har fått ett skriv fra søndre Buskerud politidistrikt,våpenkontoret.Der det står at:"hans navn" har tillatelse til å inneha lyddemper med serienummer sånn og slik,og underskrift og stempel fra våpenkontoret.

 

Da har han pr def skriftlig bevis på at han har tillatelse til å inneha lyddemper(som polisen krever)Men om svenskepolisen godtar dette vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vidre fortalte hun at det har vært opp til behandlig om det skal bli registreingsplikt på lyddempere for å gjøre det lettere for oss som jakter i sverige osv.

 

Jeg ser ikke det som en stor ulempe om man må søke for å få kjøpt lyddemper. det er jo ikke sånn at man kjøper det så ofte.

Dette er jo stort sett bare aktuelt for de som skal til Sverige å jakte. Da bør heller registrering være en mulighet for dem som ønsker å jakte i Sverige.

 

Jeg synes det vil være en stor ulempe å innføre registreringsplikt på alle lyddempere i Norge, og samtidig vil det ha svært liten nytteverdi. Det vil føre til mer byråkrati, og kanskje at noen velger å ikke kjøpe demper. Lyddempere er som kjent helsefremmende (forebygger hørselskader), og i sin tid var jo åpningen av lyddemper-salg noe organisasjonene i Norge jobber hardt for. Lyddempere demper lyden, den forsvinner ikke. Denne frykten for lyddempere er noe som er skapt av Hollywood. Hvis noe burde isåfall svenskene løsne opp, det kan jo tenkes at dersom en person som allerede innehar våpen er edruelig nok til å ha en lyddemper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg jeg har spurt om det før og spurte om det igjen idag: om jeg får slått inn ett unikt serienumer på demperen min, kan jeg da få ett våpenkort på demperen, ala slikt man får når man kjøper flere løp til en systemrifle.

 

på dette svarte hun: nei dessverre kan vi ikke det pga. det ikke er ett krav til dette i Norge.

 

Synes det er veldig rart at de ikke bare kan gjøre det omså man betaler en liten sum for det...

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det viser en holding om at det ikke er så farlig å utstede dokummenter i statens navn etter eget forgodtbefinnende...

 

Om man ikke klarer å tenke abstrakt rundt konstitusjoelle og statsrettslige prinsipper bør man om ikke annet forstå at å på eget inisitativ utstede en attest i arbeidsgiver (statens) navn gjør at man påtar seg et personelig ansvar for evnentuelle konsekvenser.

 

Man må gjerne forsøke å avspore den prinsipielle debatten ved å påpeke at i dette tilfellet er konsekvensene antakeligvis små, og har små sjanser for å oppstå. Poenget er at grensesettingen ikke er opp til den enkelte saksbehandler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker nok mest konkret, og ikke så veldig abstrakt, når det gjelder rettslige prinsipper.

De reglene jeg har sett vedrørende våpenregisteret går i hovedsak ut på spesifisere hvilke våpen og våpendeler som er registreringspliktige. Det betyr ikke nødvendigvis at det er ulovlig å registrere andre våpen i tillegg, hvis eieren ønsker det.

 

En lyddemper er vel å regne som en ikke registreringspliktig våpendel. Om noen skulle skrive ut et våpenkort på en lyddemper, til samme person som har våpenkort på ei jaktrifle, så har man vel ikke fattet vedtak eller gitt tillatelse. Vedtak og tillatelse er jo allerede gjort sentralt. Problemet er vel heller at politiet ikke ønsker å bruke ressurser på denne type saker.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe sted at det er forbudt å utstede en bekreftelse på at en person lovlig eier lyddemper? Jeg har ihvertfall ikke funnet det. Pek meg gjerne i riktig retning hvis noen av dere har noe å vise til angående den problemstillingen.

 

Det at de ikke ønsker å bruke ressurser på det er i og for seg forståelig, men når man først jobber i et serviceyrke er det jo greit å noen ganger strekke seg litt for å være grei med kundene. :mrgreen: Det er ihvertfall veldig lett å sette pris på gode saksbehandlere som også utviser skjønn i positiv retning. Det skjer nok av det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Når er det sånn da at det er positiv lovgivning for staten og negativ lovgivning for befolkningen (mao. staten kan bare gjøre det den er eksplisitt pålagt, og du kan gjøre alt du ikke er ekspilsitt forbudt).

 

Verre var ikke det...

 

Hvis du vil få lokal politimyndighet til å fungere som personlig juridisk rådgiver, sett i gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må gi deg rett i det whelgunner686. Men for å kverulere litt; Våpenloven åpner for at politiet kan gi ervervstillatelse for våpen. Jeg har ikke funnet noe sted at det er spesifisert at det kun gjelder registreringspliktige våpen. Alle våpen de gir ervervstillatelse til, skal registreres. Så inntil videre så mener jeg at politiet lovlig kan tillate erverv, og registrere våpen/våpendeler som ikke er registreringspliktig.

 

Jeg tar forbehold om at jeg plutselig og uten forvarsel kan endre mening om temaet.

 

Hvis jeg veldig gjerne ville ha et papir som viste at jeg hadde tillatelse til å ha lyddemper, ville jeg søkt. Med litt flaks så vil kanskje et avslag være begrunnet med at man allerede har tillatelsen inkludert i våpenkortet for rifla. Det vil jo paradoksalt nok være en attest på at man har tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Saken er at likehet for loven ikke bare gjelder strafferett.

 

Hvis lokal saksbehandler ett sted utsteder slike bekreftelser så må dette være tilgjenngelig for alle andre også. Noe det selvfølgelige ikke er hvis din lokale sakbehandler er "kul" mot deg. Grensen må settes et sted, selv om det kan være kjipt i bagatellmessisge saker som å bekrefte at det ikke er søknadsplikt for lyddempere i Norge.

 

(Uten å komme inn igjen på temaet om hvor relevant dette er for om nordmenn kan reise til sverige med sine lyddempere eller ikke :)).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
För att få föra in en ljuddämpare från Norge till Sverige krävs ett införseltillstånd som utfärdas av Polismyndigheten.Tillstånd till sådan införsel av ljuddämpare sker endast i begränsad omfattning och enligt de förutsättningar som gäller för svenska vapeninnehavare.
Enda en endring, det var som faen.

 

Slik jeg har forstått det får du kun tillatelse til lyddemper i sverige hvis du kan dokumentere nedsatt hørsel... :(

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg roter nå, men jeg tror fortsatt det er strenge regler for å få demper på klasse 3 og 4 rifler. Mulig at det henvises til de reglene. Ellers er det jo forsåvidt en grei formulering ift de som lager lover og forskrifter. Hvis de endres for svenske inbyggere så gjelder det samme for utenlandske gjestejegere.

 

Vil tro det kommer en oppklaring rundt dette i nær framtid.

 

Edit: Slik det står nå må man vel da (i god tid) søke (spent på hvordan) svensk politimymdighet om tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte denne mailen kunne være til hjelp:

 

 

Hej!

 

Denna frågan togs upp av den verksamhetsansvarige hos Polisen förra året och beslutade l följande:

För att föra in ljuddämparen till Sverige krävs tillstånd eftersom ljuddämpare inte är licenspliktig i Norge. Fyll i bifogad blankett och bifoga en inbjudan från jaktvärden/eller uppge egen jakträtt .

Ansökan ska skickas in till Polisen på den ort ni kommer in i Sverige. Ansökningsavgiften är 700 kronor och ett inbetalningskort skickas till er efter att ansökan har registrerats hos Polisen.

Se mer information på polisen.se

 

Vänliga hälsningar

 

Elisabeth Gustafsson

Handläggare

 

Polisen

Rättsenheten

Förvaltningsrätt SYD 2

Box 1211

351 12 VÄXJÖ

 

Tel: 010-56 22 059

Mobil: 076-137 35 10

Fax: 010-56 22 660

E-post: elisabeth.gustavsson@polisen.se

 

 

 

Tänk på miljön! Skriv inte ut det här meddelandet om det inte är nödvändigt.

polisen.se

 

 

 

 

-----Ursprungligt meddelande-----

Från:

Skickat: den 9 augusti 2015 12:01

Till: Polismyndigheten registrator Syd

Ämne: Jakt

Arende: Jakt

Meddelande: Hei, mitt navn er ali baba

Jeg og min fru skal på vildsvinsjakt i Frøseke til vinteren.

I den forbindelse ønsker jeg å medbringe min lyddemper av helsemessige årsaker. Jeg har dessverre nedsatt hørsel.

Dette har jeg legeattest på.

 

Jeg har forstått at det kan være en del jobb å medbringe demper fra Norge siden de ikke er registreringspliktige her. Men ettersom hva jeg har forstått kan man søke på særskilt grunnlag.

 

Finnes det noen muligheter for å medbringe Demper fra Norge til Sverige. I så fall hva må jeg foreta meg, hvem skal jeg kontakte.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mao kostbart og tungvint. Har brukt elektroniske propper/ klokker i mange år så det blir nok å bruke det i stedet på utenlandsjakt. Er jo heller ikke lovlig i de fleste andre aktuelle jaktland i Europa slik jeg forstår det. Koster jo mindre å dreie seg ei løpsvekt for å kompensere for manglende demper, slik at balansen i rifla er ok, enn å betale for en gangs innførsel til Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok forskjellige oppfatninger ute og går i de enkelte distrikt.

Enten er det noen som ikke vil forstå, eller så er dette vrangskap.

Se kopi av epost fra polisen i Västerbotten.

 

 

Man måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna söka permanent licens och i Sverige krävs det licens på ljuddämpare. Du kan alltså inte ta med din ljuddämpare till Sverige. Du kan som gäst jaga med ditt vapen men du kan inte ta med din ljuddämpare eftersom du inte har en licens på den.

 

 

 

 

 

Med vänliga hälsningar!

 

Vapen Umeå

 

Polismyndigheten i Västerbottens län

 

Adress: Ridvägen 10

 

Öppettider: Vardagar 12.00-15.00

 

Tfntid: Vardagar 9.30-11.00. Tfn 010-5682079/82081

 

Mail: vapen.vasterbotten@polisen.se

Link to comment
Share on other sites

Har jo en liten mmistanke om at det på tull.se bare er status quo; dvs tollen henviser til at du må søke til politiet og politiet sier at du ikke får tillatelse, siden du ikke har lisens i Norge :(

 

Altså at tollen ikke kan/vil uttale segom våpenlovgivningen fordi det er politiets oppgave å forvalte den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lånelisens i Sverige er ikke som i Norge. Skal du låne et våpne i Sverige må du søke politiet om dette. Hele våpengreia er veeeldig kranglete i Sverige..

 

Tillståndsmyndigheten i Umeå tilhører de vanskeligste i Sverige og er et av de distrikt som prøver minske talet våpen og våpeneiere i Sverige.. Dem tilhører de som ikke følger svensk lov når det kommer til lisenser osv. De lager egne regler og krav som overhode ikke står i lov, forskrift eller rundskriv i Sverige.

Tru meg, dette pågår i full skala, værst er det i Norbotten, Västra Götalandslän, Skåne og Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Men er den mailen ny? Dvs etter endringen på siden til Tull.se?

Ja, den er ny. Fikk den i dag.

Når jeg sendte forespørselen til svenske polisen viste jeg til siden til tullverket.

Hadde ei heks fra samme etat på telefonen i går og hun brydde seg ikke om hva tullen skriver, her bestemmer polisen var beskjeden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...