Jump to content

Hvilken demper anbefaler dere?


Borging

Recommended Posts

Er vel litt partisk av meg, jeg har 3 Hausken dempere, 1 stk Hausken SD228 30cal, 1 stk Hausken SD228 17cal, 1 stk Hausken JD224, 30cal.

 

Lett, sterk og demper meget godt, Hausken JD224, kappet har jeg ikke gjort på noen av mine rifler, og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg kan varmt anbefale Hausken sine dempere, topp produkt og topp service.

Link to comment
Share on other sites

"Hvilken demper anbefaler dere?"

Ojojojoj........ Hvor lang er en hyssing? Hvilken farge er best på biler?

Ikke for å være tverr (ok, litt da :wink: ), så finnes det vel like mange meninger rundt hvilken demper som er best, som det finnes våpeneiere som faktisk har demper på børsene sine...

 

Finn deg en demper, få den montert på børsa di, bruk den og gjør deg kjent med den.

Da skal du nok se at nettopp den demperen du kjøpte er den beste demperen, for deg... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilke egenskaper ønsker du deg av demperen? Skal den dempe mest mulig, eller bare ta unna den verste smellen? Skal børsa brukes på post, eller skal den bæres mye?

 

Til postbørsa mi så har jeg en Hausken sd 228. Den er jeg fornøyd med. Samtidig så blir den for stor til den korte, lette rifla mi. Den ødelegger balansen, blir for framtungt. Kommer til å sette på en Hausken JD 151. Den er vesentlig mindre og lettere, men demper dårligere.

 

Kan anbefale Hausken, men har ingen grunn til å påstå at andre merker er dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Som flere av gutta skriver: Du bør nok komme med flere kriterier for valg, ellers får du bare vite hva folk har på sine børser og derav hva de synes er best.

 

Som du sikkert har sett er det kommet mange (gode) dempere på markedet de siste årene. Fint for oss forbrukere som har større mulighet til å få det vi ønsker på børsa.

 

Ang. kapping av 30-06: mange som mener en ikke bør gå under 50cm på 30-06. Jeg har kappa til 50 og har vært fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare erfaring med s&l, a-tec maksim, a-tek carbon og Hausken. Skal ha en demper til og det blir en Hausken.

Koster kanskje litt mer, men for meg er den verdt hver krone ekstra.

Så får jeg vurdere vekt / volum etter kaliber og jaktform.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Sonic 45 av den enkle grunn den virker og er billig.Bygger 16 cm inn på pipa og har lause moduler så du kan sjøl justere litt på byggelengde.Bruker sjøl bare bakkammer og 2 moduler funker fint og børsa er hendig med fin balanse R93 med full lengde 6.5 pipe

 

S

Link to comment
Share on other sites

T3%20shorty.jpg

 

Har kappet Tikka T3 30.06 til 49cm og bruger 10 modulers Sonic 45.

 

Med konservative/middels ladninger

 

165grs SST går ca. 815 m/s (53grs 203b)

 

168grs TSX går ca. 790 m/s (51grs 203b)

 

God garanti og fin flexibilitet med modulopbygning i Sonic 45.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har jeg endelig surra meg til å kjøpt meg en demper,det ble en a-tec hertz 150 standard,men så er det dette med kapping /ikke kapping av løp.noen sier kapp,andre sier ikke kapp løpet. Blir det ikke litt fremtungt hvis en ikke kapper,samt ekstra lengde.

Usikker her..forslag?

Link to comment
Share on other sites

men så er det dette med kapping /ikke kapping av løp.noen sier kapp,andre sier ikke kapp løpet. Blir det ikke litt fremtungt hvis en ikke kapper,samt ekstra lengde.

Nå er det du som skal ha rifla da. Om du vil ha den lang og framtung så lar du den være, vil du ha den kort og hendig så kapper du den.

Innen visse grenser så er den litt bedre å skyte med når løpet er langt, tyngden fram gjør den lettere å holde stødig, og den holder seg gjerne mer nede i rekylen - men så er den mye lettere å bære rundt når den er kort og litt lettere. Blir den for kort - typ 40cm løp og ikke demper på, så kan den bli temmelig livlig i rekylen, men det er fullt håndterlig i normale kalibere.

Du må bare sette deg ned og prioritere.

 

Dette med forbrenning av krutt, tap av hastighet, varme i demperen, gud vet ikke hva - det er reelt, men strengt tatt av akademisk interesse mest. Det har liten praktisk betydning om kruttet brukes litt mindre effektivt, og det samme med litt mindre fart.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du gå mye, og jakte med hund kan jeg anbefale Hausken JD184(3200kr), demper som demper den værste smellen og er utrolig lett 270gram. A-Tech Carbon er og et bra "lettvekter" alternativ, men eneste ulempe er at du ikke kan skyte så mange skudd etterhverandre da den ikke tåler varmeskyting. På jakt er den gull! Har og hatt Sonic 45 demper og den gir veldig mye for pengene(1500kr), litt tung men absolutt en demper for en som ikke trenger den letteste demperen :)

Link to comment
Share on other sites

Trur om målet er max demping i forhold til lengde og vekt, er Hausken jd185 xtreme noko du bør vurdere. Er veldig fornøyd med min no etter ein måneds bruk. Går 84mm inn på løpet med ei total lengde på 18,4cm. Vekta på min blei 315 gram med extra demper materiale i alle 6 kammera i demperen, mot standard 184 som er 270 gram. Med dette fyllmaterialet slipper du under såkalla first round pop hevder Hausken, at første smellet er høgare enn dei påfølgande smell. Greit når ein er på jakt.. Når det er sagt, so blir eg nok litt partisk eg og med rundt rekna 9 Hausken dempere og litt forskjelligt med forlengere og div..

Ellers so er det jo ein ny aktør på markedet i desse dagar: http://www.svemko.no/produkter.asp?temp ... 2594684858

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både ase utra sl5 og te-titan.. Ase utra demper bedre, te titan er så lett at man ikke merker at man har den på børsa.. Til kun jakt hadde jeg valgt te-titan. Vekta ligger vel på ca 250gr. Og den blir fort avkjølt etter skudd grunnet konstruksjonen med to ytterrør.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den evige debatt. Hva er best. Den du er fornøyd med. Har målt de fleste. Går du 100 m vekk fra den som skyter er det ikke mye forskjell å høre. Skal du beskytte egne ører er alle gode nok. Her brukes demper kun på Bø jakt , i rev bua . På bane trenger jeg det ikke. Bruker A-tek. Da denne dekker midt behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...