Jump to content

Myter / virkeligheden


ignorant

Recommended Posts

	Kaliber 9,3x62 Maxtryk for alle beregninger 4000 bar													
Norma 200		Norma 201		Norma 202 		Norma 203B		Norma 204	
Pibe l V0%  brændt	V0 %  brændt	V0 % brændt    	V0 % brændt  V0 % brændt

40cm	659	100		677	100		679	100		690	98.2		690	91.6
50cm	691	100		714	100		714	100		728	99.2		730	94
60cm	715	100		741	100		740	100		757	99.7		761	95
forskel 56			    64		   	  61			  67			   71	


Kaliber 30.06, Maxtryk for alle beregninger 4000 bar														
			Norma 203b			Norma 204			Norma urp			Norma MRP	
Pibe l			V0	% brændt		V0	%brændt   	V0	%brændt		V0 	%brændt

40cm				760	99,1		763	93		   769	   98		  789	94.1
50cm				809	99,9		814	95.5		 820	  99.4		845	97.6
60cm				845	100		 853	 97		  858	 100		  886	  98.7
forskel				85			 90			       89			       97	

 

Her er lidt tal fra Quickload, som viser lidt om hvad der er fakta, omkring ladninger i forskellige pibelængder, og at drømmen om at kunne kompensere for kortere piber ved at anvende hurtigere krudt, er ren fantasi.

Den krudt som giver højest hastighed i en lang pibe giver også højest hastighed i en relativ kort pibe.

Det har heller ingen relevans for hastighed om al krudt er forbrændt. Faktisk tyder det igen på at virkeligheden er direkte modsat manges illutioner

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at hvis man vælger hurtigere krudt, bruger man generelt mindre krudt, og dermed får man mindre mundingsflamme.

Men den generelle opfattelse, blandt mange, er at man kan kompensere for hastighedstab ved afkortning af piber, ved at anvende hurtigere krudt. Det vil generelt virke direkte modsat.

Link to comment
Share on other sites

Der er det jo to ganske like hylsestørrelser(volum),om enn forskjellige kaliber.Mange anbefaler jo f.eks 308win straks det blir snakk om kapping av løp.Hvordan blir resultatet der.

Spør fordi jeg er nyskjerrig og kalde fakta er bedre enn alskens synsing.

Link to comment
Share on other sites

Trodde denne var lagt død for lenge siden? Men fint å få avlivet litt myter.

 

Lengre tut = mer fart

Tregere krutt = mer fart

 

Dette er 100% universelt på tvers av pistol, revolver, rifle og det meste annet. ..

 

Såå for å konkludere.

Kortere tut = mindre fart

Raskere krutt = mindre fart

 

Vi kan slenge på noen andre og håpe noen lager sticky

 

Økt mengde kruttvekt i gr, jo mer rekyl, unntaket er kompensator, hvor effekten blir motsatt.

Settedybde påvirker farten og trykket, 1mm settedybde på rettvegga liten hylse er MYE.

Hylsemerker påvirker farten, ladeboken har 1 bra ting i seg sånn ca, den nevner 9mm sitt grovt forskjellige volum og farene. selv på 6,5x55 får jeg fort 30ms forskjell på 2 hylseprodusenter.

Ikke bruk ladedata og bland kulene, kulelengde med 1mm forskjell kan betyr mye! bruk kun ladedata med faktisk oppgitt identisk kule, og helst hylsetype.

Ikke bruk andres ladedata ukritisk, helst bruk bare offisielle ladedata

Ha sunn skepsis til offisielle ladedata, noen er helt på tur.

Min og max ladedata er der for en grunn, begge deler er ikke bare potensielt farlig, men farlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt Quickload gir nøyaktige resultater, kan jo diskuteres. Men eksemplene til TS stemmer jo godt overens med Jørund Liens gjentatte løpskappe-eksperimenter.

 

Noen av oss har, opptil flere ganger, skrevet at det er en ikke ubetydelig fordel å holde seg til naturlovene. Og de sier altså at det ikke er noen "snarveier" til å eliminere hastighetstapet man får ved å kappe ei riflepipe.

Link to comment
Share on other sites

Tregere krutt = mer fartDette er 100% universelt på tvers av pistol, revolver, rifle og det meste annet. ..

:?:

Dette er jo IKKE riktig.

 

Jeg oppnår MERE fart i min 45/70 om jeg benytter vvN130 i stedet for vvN140

Samme forhold med 222Rem

Samme forhold også med .30-06,- mer fart med de lettere kulene ved bruk av vvN140/vvN150 i forhold til om man skulle bruke tregere krutt ss vvN160 eller Rel 22. i kulevekter 125grs til 165grs.

Link to comment
Share on other sites

Om du lader begge til samme trykk (maxtrykk f.eks.) i kalibret, får du mer fart med tregeste kruttet...

 

Om kruttet du velger er så tregt at du ikke lenger klarer opparbeide maxtrykk selv om du komprimerer det og bruker rør for å fylle, får du resultatet du beskriver.

 

Jeg burde kanskje ha skrevet "tregere krutt gir mer fart om du har plass til det" men trodde det var underforstått.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...