Jump to content

Ny jeger! Ser frem til å lære. :)


Klatremusa

Recommended Posts

Hei! "Jente" på 28 år her!

 

Jeg tok jegerprøven i fjor vår, men fikk ikke jaktet noe i året som gikk. Jeg håper sjansen kommer i år!

Kammeret har vært nyttig og god underholdning i noen måneder nå, jeg lærer utrolig mye her!

Jeg har drevet mye med fjellklatring og fjelliv, og ser vel mest for meg at det blir hjortejakt hos familie på vestlandet, samt rypejakt lenger inne i landet om sjansen byr seg.

 

Med det i tankene:

 

Hagle har jeg ordnet meg, men er den noen som har anbefaling for en VELDIG lett storviltrifle for vettige penger? Jeg har kikka litt på Kimber i .308, men har ikke bestemt meg for noe. Jeg er ganske lang, så det er ikke snakk om noen damemodell e.l.

Supert om noen også kunne peke meg i retning av et lett kikkertsikte som er godt i skumring og 2-10x40 eller deromkring.

 

 

 

Budsjettet ligger rett sør for 20.000 tenker jeg vi sier. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet! :D Du får garantert muligheten til å lære deg ganske så mye. Her finnes mange med masse peiling om både jakt og våpen, en glimrende kombinasjon. Hva det gjelder ditt spørsmål vedr. rifle, så burde du absolutt ta en titt på bruktmarkedet og anvender mer penger til kjøp av et topp kikkertsikte. Objektivet burde ikke ha mindre enn 50mm i diameteren, ellers du kommer 100% å angre på det senere. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkomment til forumet :)

 

Ang tips til rifle, så vil jeg gi deg et veldig uoriginalt råd. Tikka T3 Light i 6.5x55 med en Metopa Meostar kikkert. Dette er en veldig vanlig startpakke, og det er ikke uten grunn. God presisjon, godt avtrekk og en kikkert som gir deg mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Berre husk på at veldig lette rifler har kraftigare rekyl, og har ein tendens til å gjere ferske jegerar skuddredde. Spesielt om du får kikkertsiktet i panna. Eg kjenner meir enn ein tøffing som har gått frå 30-06 og grovare til 6,5x55 av uspesifiserte årsaker. Lyddemper vil redusere det problemet, men legge til litt vekt, gjer børsa meir uhandterleg om du skla slepe den gjennom skogen. Personleg brukar eg hørselvern kopla til jatradioen i staden.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :D

 

Jeg sier "Amen" til Ranger#44 og "Tommel opp" til beaker og a3t. Jeg har sjøl to Meoptaer til jaktbruk som jeg er fornøyd med. Tikka er overkommelig priset, presis fra eska og gjenstand for pengebruk på et ganske ok ettermarked i tilfelle du får lyst til å pimpe den etterhvert. Lyddemper er fine greier for både ører, skuldre og hjernens rekylsenter. Med en Tikka kan du også få råd til en Zeiss - fex. en Duyralyt med lys - og likevel havne på sørsida av budsjettgrensa di.

 

Lykke til, både med handelen og jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, flott med flere jenter/damer til jegerstanden!

 

Angående våpenvalg slenger jeg meg på Tikka T3 gjengen. For 20 000kr og hjortejakt velger jeg en Tikka T3 light i 6,5x55/.308win eller 30-06. Kikkert velger du noe med 50mm åpning eller mer (litt etter jaktform, om det er skumringsjakt, eller primært drivjakt). Gode valg er Zeiss classic 2,5-10x50, Meopta R1 3-12x56 eller brukt kikkert med lignende lysåpning av kjent merke. Jeg anbefaler at du velger Zeiss classic med lys, denne får du på XXL til en god pris. Eventuelt en brukt Zeiss victory.

 

Få rifla gjenget og påmontert lyddemper så sparer du hørselen. Da begynner vi å nærme oss 20lapper. :) Å velge noe grovere enn de tre vanligste kaliberne til Norsk storviljakt, primært hjort finnes det ingen praktiske årsaker til, det gir bare dårligere skyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikka litt på Kimber i .308, men har ikke bestemt meg for noe. Jeg er ganske lang, så det er ikke snakk om noen damemodell e.l.
Kimber er sannsynligvis et av de beste valgene. Selv om du er lang, har du kanskje mindre hender enn det typisk menn har. Kimber 84M er svært slank i pistolgrepet og passer godt til damehender.
Link to comment
Share on other sites

Kimber eller Tikka, hipp som happ, det er mest avhengig av smak og behag.

Velg den som passer deg (og lommeboka) best.

Lyddemper er kjekt å ha, både for hørsel og rekyl.

 

Når det gjelder kikkertsikte er jeg uenig med endel av rådgiverne her, når du signaliserer at du har tenkt å klatre rundt i stupbratte vestlandslier etter hjort blir en 3-12x56 altfor stor og tung!

Jeg ville sagt at en 3-12x50 er absolutt maximum, og da helst en brukbar kikkert med garanti.

 

Min bedre halvdel har en 3-12x50 Meopta på toppen av sin Mauser og hun er godt fornøyd.

Kan godt hende at du klarer deg med en 3-9x40 for alt jeg vet, men gutta her på Kammeret pleier å foreslå det største mulige alternativet bare for å være helt sikre, selv om det ofte er overkill. :mrgreen:

 

Velkommen ombord! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for velkomsten og alle svar!

 

Jeg har skutt med en Tikka T3 Lite (tror jeg, svart plaststokk med 'netting' på pistolgrepet?) og likte ikke grepet. Jeg har kanskje små hender i forhold til høyden, men fingerlengde er ikke et problem. Det var mer at den ikke satt riktig mot håndflaten.

 

Xesray: Hvilken Blaser er det du har da? Hva veier den med kikkertsikte, og hvor billig kan den bli?

 

Jeg har veldig lyst å prøveskyte en Kimber Mountain Ascent før jeg sier at jeg vil ha noe annet. ;) At jeg kan komme ned mot 2,6 kilo med et ok sikte høres helt fantastisk ut. For som Hr.Stykkjunker sier; vestlandsliene er stupbratte, og all ekstra vekt vil jeg helst slippe. Kanskje litt tidlig å bli gramjeger som nybegynner, men.

Jeg har funnet en brukt Leica 2,5-10x42 på en lokal facebookside. Selger skal ha 4000 kr for den, med montasje og småskraper og sier den veier ca 450g.

Hva tenker dere om den? Jeg ser den har fått gode omtaler her før.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :-)

 

Lett rifle til hjortejakt? Tja... Ta en titt på Browning X-bolt feks. Jeg stod og veide for og i mot denne og en T3 Lite. Endte med X-bolten. Bedre stokk, og syntes den ikke virket tyngre. Den er omkring 200 gram tyngre enn en T3 Lite. Liker selv ikke rekyl, så de letteste riflene vil jeg unngå. Rekylen blir skarpere med det. En kompis har en T3 Lite i .30-06. Den syntes jeg var direkte ubehagelig, med riflekikkerten rett på nesa pga munningsvippen. Han måtte ha demper på for ikke å bli skuddredd. Går greit da, men det legger jo på en halvkilo omtrent. Syntes faktisk rekylen var styggere i denne rifla enn i en rifle (husker ikke merket) jeg fikk prøve, med .375 H&H. Denne hadde trestokk og var tyngre. Skal rifla være så lett som mulig, ville jeg ikke gått over .308 selv (med T3'en og .30-06 i minnet).

 

Her er en kjekk en: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2361

 

Liker syntstokken til X-bolt bedre enn T3 sin. X-bolten har såkalt Dura-touch-belegg. Den er en form for gummiert, slik at den ikke virker så kald og hard.

 

Når det gjelder kikkertsikte til hjortejakt, ville jeg valgt et 2,5-10x50, gjerne med lys til skumringsjakta. Dette er ofte kompakte sikter som ikke blir så tunge. De har greit synsfelt for de litt raskere skuddene, og de har gode skumringsegenskaper. Mange vil si 3-12x56 er best her, men etter min mening er 2,5-10x50 et mer allroundsikte. Et x56 har mer ekstreme skumringsegenskaper, men er jo også større og tyngre. Mest for penga er kanskje Zeiss Classic hos XXL. Kahles bør også tittes på, da det ikke er helt umulig å finne noe til omkring samme pris.

 

Leica'en som du nevner fungerer sannsynligvis godt den. Bra optikk. Det finnes nok bedre sikter til skumringsjakt, med større objektiv, lys og medforstørrende retikkel (i hvert fall kjekt om man ikke har lys på siktet, eller om batteriet til lyset dør ut...), men prisen stiger jo. Skal du i hovedsak jakte på dagtid og ikke til langt på natt, trenger du neppe noe større sikte. Er bøjakt på natta aktuelt, ville jeg hatt større objektiv og mulighet for opplyst retikkel/dot.

 

Hør ellers med butikk om pakkepris på rifle, montasje og optikk. En får ofte ganske gode priser på det.

Link to comment
Share on other sites

Kimber Mountain Ascent i 308win er ett utmerket valg til jakta du beskriver. Har selv Kimber Montana.

 

Hva dreier seg om kikkertsikte ville jeg kjøpt nytt i butikk grunnet forbrukerkjøpsloven/garanti...

 

Som ett absolutt krav ville jeg valgt retikkel 4.

 

XXL har meget gode priser på kvalitetsoptikk, og tidvis også "venners venners " med ytterligere 25% rabatt...

 

To meget gode valg av kikkertsikte til praktisk hjortejakt er:

 

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/nikon-MCE-1%2C5-6x42M-30mm/p/9004994_1_Style

 

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/zeiss-Classic-Diavari-kikkertsikte-2%2C5-10x50%2C-Retikkel-4/p/1043637_1_Style

Link to comment
Share on other sites

Kimber 84 M er en super rifle.. Lett 2380 gram pluss/minus i 308.. Til en slik lett rifle hadde jeg gått for en lett kikker også.. Swarovski Z3 3-9x36 som er blandt de letteste siktet om ikke det letteste på markedet.. Å velge en super lett rifle som kimber og sette på en stor tung kikkert anser jeg som litt bortkastet.. Da kan du like godt gå for Tikka T3 og en zeiss classic 2.5-10x50 som også er et supert alternativ.. Lykke til med valget.. Det viktigste er å få seg en rifle og begynne å trene og komme seg ut på jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Xesray: Hvilken Blaser er det du har da? Hva veier den med kikkertsikte, og hvor billig kan den bli?.

Blaser R93 pro 6,5x55 Swarovski z6i 1-6x24 = 2740 gram

No er min links.

 

Mulig eg skal på kismul på lørdag så da er det mulighet for å teste om det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for kommentarer! Skal ikke være lett det her. Jeg tenker som så at jeg kjøper noe skikkelig med en gang, så slipper jeg å angre de første årene.

 

Så hyggelig da, Xesray! Men jeg er i England en uke fremover.. Og vet ikke hvor Kismul er. ;)

 

Jeg valset like godt inn i en jakt og friluftsbutikk her og spurte om jeg fikk kjenne på noen av riflene de hadde stående. Det sto tydeligvis av seg at en dame spør om sånt, og gutta hadde et fæla styr med å vise meg det ene og andre.

Jeg fikk også kjenne på en Kimber 84M med en flott trestokk som føltes veldig 'riktig'. De hadde ingen Mountain Ascent inne, men skulle se om de fikk tak i en til neste uke. De påstår at de har 7-800 rifler og 2000 hagler der, og jeg tviler ikke! Et skikkelig mekka for det fleste her inne vil jeg tro. :)

 

De anbefalte Leupold om jeg ville holde vekta nede, og swarovski om jeg ville ha lettvekts toppkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Den Leica-kikkerten jeg kan få brukt koster forresten ny £1100 her borte! Så 4000 er kanskje ikke så ille da.

De spurte meg om jeg var interessert i å kjøpe våpen hos dem, så skulle de hjelpe meg med importen i Norge. Men jeg har ikke godkjent søknad enda, siden jeg ikke har bestemt meg for kaliber.

 

Stykkjunkeren: Kvinnelig intuisjon, et resultat av titusenvis av år uten å ha måttet tenke for oss selv? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 i 6,5x55 eller 308win toppa med en Kahles Helia 2,5-10x50 evt Zeiss classic (Kahles gir meg mer godfølelse når jeg har sammenlignet de to, men begge er svært gode sett ift pris) med samme størrelse bør vel gjøre susen, 3-12x56 blir stort og klumpete etter mitt syn sett i forhold til hvor lite en vinner på skumringsegenskapene og skisserte bruk. Kjøp kvalitetsoptikk fremfor lys, den Leican er ikke dum den heller, disse ble vel pøst ut til gibortpris fra xxl for et par år siden, men dersom skumringsjakt er prioritert ville jeg gått opp til 50objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...