Jump to content

PROSJEKT: Mauser M98 GIES BORT TIL FERSK JEGER/SKYTTER!!


SSamiK

Recommended Posts

PROSJEKT: Donerer bort M98 - bidra med deler og utstyr! - het den opprinnelige tråden.

 

Oppdaget for en tid tilbake at den opprinnelige tråden hadde forsvunnet - og det har en naturlig forklaring.

Det har seg nemlig slik at tråder som ligger i Nybegynnerkammeret bare får leve en begrenset periode ved inaktivitet. Når det da ble litt lang ventetid iom at rifla var inne hos børsemaker igjennom jakta, ble dessverre den originale tråden borte vekk. :(

Jeg skal prøve finne den igjen i en backup av forumet, så hele tråden kommer tilbake.

 

Inntil videre lager jeg denne tråden, sånn at dere ser at prosjektet enda lever og går fremover. :D

 

 

Utgangspunktet var altså en sliten Mauser:

DSC_0152.jpg

 

Det var mange som ville bidra, og her er noen av bidragene:

Navn på bidragsytere kommer SELVSAGT inn her asap.

rsz_1dsc_0001.jpg

rsz_dsc_0001.jpg

rsz_dsc_0002.jpg

rsz_dsc_0003.jpg

rsz_dsc_0006.jpg

normal_rsz_kikkert-1.jpg

 

 

Da tok vi en statusrapport, og ting så sånn ut:

rsz_ombygd_mauser.jpg

 

På dette tidspunktet ble prosjektet videresendt til en børsemaker, for å montere ei ny pipe i .308 donert av en bruker (fant ikke bilde av pipa i farten). Fikse litt på sluttstykke og en del andre småting i mekanismen sånn at alt fungerer helt glatt og fint. Montere alt fast i den nye GRS stokken og det var prat om en par "hemmelige" donasjoner som kunne komme.

 

For en liten stund siden kom det et bilde ramlende inn i innboksen min!

Det var et bilde av hvordan ting ser ut nå!

 

20131229_195453.jpg

 

Prosjektet nærmer seg slutten - vi leter etter en verdig mottaker!

 

NOMINERTE:

Nm97 - Presentasjon her: viewtopic.php?f=13&t=99288

kristianro - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1035643#p1035643

huntingdaddy - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1028490#p1028490

Sofiee92 - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1033047#p1033047

Neve35 - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1032795#p1032795

bendikmo1 - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1028627#p1028627

Stinger824 - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1026712#p1026712

Maya93 - Presentasjon her: viewtopic.php?p=1037834#p1037834

Link to comment
Share on other sites

GJENNOPPRETTET ORIGINALTRÅDEN:

 

Siden jeg skal gjøre litt endringer i våpengarderoben i nær fremtid har jeg bestemt meg for å se om det er liv i den gode gamle Kammerånden enda.

 

Har en Mauser M98 i 30-06 som jeg ønsker å donere bort til en trengende sjel.

 

Kriterier til hvem som kan være med i trekningen kan vi meisle ut i fellesskap etterhvert, men i utgangspunktet syntes jeg det skal være en fersk jeger uten jaktrifle fra før og helst en ungdom.

 

Men før vi kommer så langt så er det en del ting som bør gjøres, og det er der jeg ber om hjelp av andre kammerater som kan tenke seg være med på prosjektet.

 

Pr. dags dato er det en del ting som trengs for å få rifla presentabel:

Ny stokk - den som sitter på nå er stygt kappet for å få plass til lyddemper.

Nytt løp - Løpet er kappet hardt og brutalt for å passe som våpen for hundefører. Vi snakker om minimumsmål for å følge lovverket. Dette er langt fra optimalt og bør utbedres.

Kikkertsikte - siktemidler må man jo ha, og pr i dag sitter det ikke noe siktemidler på den.

Avtrekk - det originale som sitter på. Det funker, men er ikke veldig godt. Vi prater om mengder med kryp...

En kyndig hånd - for å få dette sammen til noe brukbart for en nybegynner.

Mistenker at det mangler en del i sluttstykket - her trengs det et mer trent øye enn mitt for å lokalisere feilen og finne frem til rett navn på delen.

Rifla er funksjonsfrisk, men den bakre delen på sluttstykket har en lei tendens til å vri seg, som resulterer i at man ikke får tatt avtrekk uten å vri den delen tilbake til posisjonen sin.

 

 

 

Kikkerten som er avbildet er ikke lengre montert på rifla, men flyttet til annet våpen.

 

Men inntil da; om det er noen som har noe å bidra med, så svar i tråden eller send meg en PM med hva du har og hva du vil bidra med for å hjelpe en fersking i gang. Tror ikke noe settes i gang før vi ser at det er reelt å få et fornuftig resultat ut av dette!

 

Det trengs altså noen deler og det trengs en kyndig hånd til å skru det sammen til noe brukbart.

 

Håper det er noen der ute som vil bidra og at kammerånden fortsatt lever!

Dette blir selvsagt helt gratis (unntatt gebyret for våpensøknad) for den som ender opp mer rifla.

 

[edit]DONORLISTE:

sakotrg har sagt seg villig til å donere et Kongsberg løp i 308.

cipheron har donert et kikkertsikte - Nikko Nighteater 3-9x42.

smevik har deler til sluttstykke. Tror forøvrig Arrowmaker har rett og at det er boltmuffelåsen som mangler.

GRS har donert en stokk - av typen Decima Sporter!!!!

Durano.no har sponset ny overflatebehandling!

egon olsen har donert reimfester

barerobert donerer Butler Creek.

Propell har donert kikkertmontasjer.

G.Larson har donert pusseutstyr.[/edit]

 

 

 

 

[warning]Mottatte deler:[/warning]

Hele donorlista er mottat p.d.d

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, Gravningsmyhr.

 

Dæven sprette! Dette er første gang jeg ser rifla etter at den er ferdig, og jeg er imponert. :D

 

Må rette en stor takk til alle som bidrar og nå sist, men langt fra minst, til Glenn Hagen for en fantastisk utført jobb.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har funnet igjen originaltråden - har gjenopprettet førsteinnlegget fra den tråden og lagt det inn som andre post i denne tråden. Tror ikke jeg gjenoppretter flere av innleggene, det var nemlig en god del jobb.... :crazy:

 

 

Men nå kommer vi til den morsomme delen - finne ut hvem som skal få denne nyrestaurerte herligheten!

 

Har fra starten av sagt at jeg ønsker at rifla skal gå til en fersk jeger eller skytter. I tillegg har jeg lyst til at det skal være en aktiv bruker av forumet... Trenger ikke være en veldig aktiv bruker, men at det i det minste er en person som bruker forumet til mer enn en sjanse til å få et gratis våpen syntes jeg ikke er en urimelig ting å kreve.

 

Også har jeg fundert fælt, skal man kunne nominere seg selv eller skal man nomineres av noen andre? Syntes i alle fall at alle nominerte MÅ skrive en liten presentasjon av seg selv og hva de vil bedrive av jakt og/eller skyting.

 

Hva syntes folket?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal nominere seg sjøl, så bør man ha vært her inne en stund, slik at vi slipper at noen hører om dette fra noen og at denne noen slenger seg på for gratis børse.

 

Nominere andre:

Jeg har ei i tankene, som har vært medlem av kammeret en stund.

Men aktiv, det kan jeg ikke beskylde hu for å væra...

Link to comment
Share on other sites

Må bare henge meg på Oleson her, jeg har en bedre halvdel som poster her iblant, men uten å være overvettes aktiv.

 

Nå er det bare det at hun allerede har en rifle som fungerer, og at hun har en kroppsbygning som sikkert tilsier at stokken er for lang.

Altså har hun ikke det samme behovet.

Men hva med en av våre helt ferske nykommere, Klatremusa.

 

memberlist.php?mode=viewprofile&u=23315

Link to comment
Share on other sites

Oi! :overrasket:

 

Tusen takk for tanken, Stykkjunkeren, det var utrolig hyggelig!

 

Men jeg er sikker på at det er mange som fortjener og trenger dette flotte våpenet mer enn meg. :)

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg kan sette av penger til denne hobbyen, mens det nok finnes studenter og yngre nykommere her som kanskje ikke er like heldige.

 

Dette er uansett et flott tiltak, og den som får den til slutt kommer nok til å sette pris på den!

Link to comment
Share on other sites

Er "ny" på forumet og har akkurat fått råd til å skaffe meg hagle, 2 år etter jegerprøven ble bestått! Kun vært her på forumet noen uker.. Men er både student og ivrig nybegynner som allerede sikler på rifler. Men henger meg vel på at det sikkert er flere som har vært her lengre enn meg og fortjener den mer. Nydelig våpen til den heldige uansett, og et fantastisk hyggelig tiltak! *tommel opp!*

 

MVH nybegynneren

Link to comment
Share on other sites

Bra tiltak! :D

 

Jeg ville foreslått enten en fattig student som såvidt har råd til en HV-Mauser (litt vanskelig mtp at man kan ikke akkurat begynne å kredittsjekke folk).

 

Eller aller helst, ei jente/kvinne burde få børsa. Eneste kravet som burde stilles er at vedkommende må delta de neste 5 år på jaktfeltstevner (og lignende) for å få opp kvinneandelen på slike stevner :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ført på en par donorer til i andre innlegg i denne tråden, da det var en par navn som har falt ut. Om det er flere som har donert og ikke har blitt nevnt så bare send meg en PM eller ta det direkte i tråden. Alle donasjoner, uansett størrelse, skal med. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter litt tid i tenkeboksen har det blitt bestemt at det blir en todelt prosess med å finne en mottaker av dette spleiselaget.

 

Vi tar imot nominasjoner - alle nominasjonene vil bli gått igjennom for å etterse at kriteriene om fersk jeger eller skytter er oppfylt, at man ikke har tilsvarende rifle (bruksområde) fra før av og alle de nominerte kan bli stilt noen spørsmål.

Om noen faller utenfor målgruppen vil de IKKE bli med til del to av prosessen, som er trekning!

 

Trekningen vil bli foretatt på Villmarksmessen 27. - 30. mars (hvilken dag trekningen blir er ikke bestemt enda) på standen til NOJS.

 

NOMINASJONSFRIST er 1. mars!!! Nominasjoner som kommer inn etter det vil ikke være med i trekningen.

 

 

Kriteriene for å kunne nomineres er som følger:

Fersk som jeger og/eller skytter.

Man må ikke ha en tilsvarende rifle fra før av. (22lr er greit, men annen "storviltrifle" er ikke greit)

Den nominerte må ha egen bruker på forumet.

De nominerte må skrive litt om seg selv - det trenger ikke være mye, men kort om hvor lenge man har jaktet/skutt, hva man ønsker bruke riflen til og hvor lenge man har hatt jegerprøven f.eks.

Den nominerte må kunne få riflen registrert på seg selv!

Det er ønskelig at de nominerte står frem med navn - men ikke et krav. Om man ikke ønsker stå frem med navn på åpent forum holder det å oppgi det på PM.

 

Så da erklærer jeg nominasjons-runden for åpnet og håper at alle som veit om en aktuell mottaker kjenner sin besøkelsestid, tar kontakt med vedkommende og sjekker at alle kriterier er oppfylt, og nominerer av hjertens lyst.

 

Om man ønsker å nominere seg selv, kanskje man ikke kjenner noen som kan nominere - ta kontakt, skriv litt om deg selv og hvorfor du vil være nominert. Så ordner det seg. Alternativt - ta kontakt med en annen forumbruker du har hatt litt kontakt med eller syntes virker oppegående. Så ordner deg seg helt sikkert!!

Link to comment
Share on other sites

Så, kjapp presentasjon: Heter Magnus, kommer fra Nord-Norge, og er 19 år. Tok jegerprøven for et par år siden, og har jaktet en del småvilt de siste år. Våpenskapet inneholder for øyeblikket en gammel sideligger og en TOZ enkeltskudd .22, ettersom jeg lever på vernepliktlønn og ikke i stor grad kan prioritere å bruke penger på våpen for øyeblikket. Har lenge siklet på diverse rifler i 6.5/.308/.30-06 som kan gi flere muligheter i blant annet revejakta, men også åpne helt nye arenaer i form av elgjakt mm. Jeg vil definitivt også prøve meg frempå jaktfelt og lignende, men har liten erfaring med baneskyting utenom et par år i DFS. Uansett, et flott våpen, og om mulig flottere prosjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei SSamiK og alle andre som følger med denne tråden! Uansett hvem det blir som blir trukket er det ett veldig flott initiativ. 8) Ellers så skal jeg være så frekk og nominere meg selv.

 

Jeg er 32 år (ikke helt ungdom) og gift i nesten 10 år og har to yndige småtroll. Som tenåring hadde jeg sansen for verken jakt, fiske eller generelt naturen. I de seinere årene, har jeg blitt mer og mer interessert i alle 3 katagoriene, men hadde ikke mulighet til det p.g.a. utenlandsopphold. Flytta tilbake til Norge for litt over 1 år siden og har både vært uti terrenget som flittig turgåer og fisker.

 

Etter lang samtale med min økonomisjef :lol: så fikk jeg endelig lov til å ta jegerkurset nå i januar. Nå er det sånn at jeg bestod nettopp jegerprøveeksamenen igår kveld og har veldig lyst til å gå til innkjøp av ett våpen helst i kal. 6,5x55 el. 30-06, men for øyeblikket så sier økonomisjefen "NEI!" (noe jeg selvfølgelig må si meg inneforstått med. :| Våpenskapet står tomt på butikken for det går jeg først til innkjøp av når jeg har ett våpen i sikte.

 

Til høsten har jeg allerede mulighet for å dra på bukkejakt på Vestlandet. For det må jeg jo selvfølgelig ikke bare ha våpen, men også ha ett våpen jeg har skutt med mye og føler meg vel sammen med.

 

Derfor nominerer jeg meg selv og håper at det lar seg ordne for snille fedre som ved siden av jobben også er student. :lol:

 

EDIT: Glemte å si at jeg planlegger både å jakte reinsdyr (selvfølgelig om jeg får ett kort tildelt) og rådyr, kanskje også noe villsvin når muligheten tilbyr seg.

 

EDIT 2: Har vært så heldig å få tak i et brukt våpenskap, så nå mangler det bare innhold. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Bendik her. Etter å ha lest en del her med pappas bruker, tenkte jeg å nominere meg selv. Jeg er snaart 16år (om 1 mnd) og ivrig skytter (veldig snart jeger). Begynte å skyte med rifle i fjor og låner i dag mauseren til bestefar som jeg bruker til alt fra jaktfelt til +500m skyting. Var også med på NM 500UNL i fjor med den samme rifla. Ønsker meg selvsagt egen rifle som jeg kan bruke når jeg vil. Har fra før en Benelli M2 som jeg fikk av pappa i komfirmasjonsgave i fjor.

 

BM

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal komme med en støttenominasjon til Bendik her. (bendikmo1)

 

Jaggu på tide du lar den skranglemauseren til bestefaren din hvile, og får din egen. Bare pass på så ikke faren din får fingra i den :wink::mrgreen: Nåja, så skranglete er vel ikke den mauseren heller Bendik, det sier da jevnlig "going" ute på 500 meteren har jeg sett/hørt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei folkens! :smile:

jeg heter Even og er 17 år.

Nominerer meg selv på grunn av jeg ikke har mange bekjente inne på kammeret. har vert registrert her på kammeret siden 26 desember 2013, men var en del inne her å leste som "gjest" før den tid. har veldig stor interesse for jakt, og har lært utrolig masse med å bare lese her på kammeret, er minst inne her en gang om dagen og kommer garantert til å bruke den mye fremmover.

 

har for det meste jaktet småvilt. brukte så si alle komfirmant pengene mine på å kjøpe en franchi predator 12/76 og en CZ 22. så lidenskapen er stor. har skutt en god del ryper, et par rever og en del harer, men dette blir for smått i lengden føler jeg, etter å ha sett en god del jaktfilmer av storviltjakt. har også vert med på elgjakt med løshund noen ganger og sett hvordan dette fungerte, og jeg må si jeg fikk dilla. fikk også en invitasjon til å være med til høsten som jeger, men pågrunn a at jeg ikke har noen rifle enda, så ser det mørkt ut. :P

 

så dette er nok min store mulighet til å realisere storviltdrømmen min, men såklart er alle verdige vinnere! :smile:

et fantastisk tiltak av donorer og SSamiK(som satte i gang dette, om jeg forstår det rett :smile: )!

 

mvh Even

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er ei jente på snart 22 som er ganske ny på kammeret, selv om jeg jo har sniklest på Pappas(Daniel67)bruker. Jeg har vært med noen år på elglaget som Pappa er på. Siden jeg først tok jegerprøven for to år siden og ikke har elgbørse så har jeg kun vært med som driver, flåser og slakter. Siste året har også min lille datter på 10mnd tatt litt fokus bort fra jakting.

Nå etter at den verste ammetåka begynner å lette kjenner jeg at jaktlysten er tilbake igjen.

Jeg synes dere er veldig inspirerende for oss ferske jegere og jeg er imponert over dere som har bidratt til børsa som gis bort. Håper jeg kan være ubeskjeden nok til å nominere meg selv som kandidat til å få lov til å jakte med den flotte børsa.

Mvh

Sofie

Link to comment
Share on other sites

Mitt navn er Kristian Rødningsand og jeg er 17 år, og fyller snart 18. Jeg er medlem i Jevnaker jeger og fiskeforening og tok jegerprøva i fjord sommer. Jeg har ikke jaktet mye hittil, men det er noe jeg gleder meg mye til. Det har seg sånn at jeg skal starte på Passvik Folkehøyskole til høsten, og gå linja: Jakt og fiske. Dette er noe jeg virkelig ser fram til. Dessverre har jeg ikke noe eget gevær, og ville satt veldig stor pris på om jeg ble den utvalgte til å få dette flotte våpenet. :D

Om jeg blir tildelt dette våpenet vil jeg gi noe tilbake ved å skrive litt om mine opplevelser fra året på Passvik Folkehøyskole, her på kammerets forum.

 

Med vennlig hilsen

 

Kristian Rødningsand

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg ble nominert av pappa (Ticko) for en stund siden. Tidligere har jeg egentli "delt" bruker med faren min på forumet, men har i denne anledningen opprettet en egen bruker.

 

Jeg er ei jente på 20 år som alltid har hvert glad i å være ute i skog og mark. Da jeg ble eldre ble også interessen for jakt svært stor, og jeg var med på harejakt i mange år før jeg endelig ble gammel nok til å ta jegerprøven og bære eget våpen.

På mine 4 jaktsessonger med eget gevær, har jeg siden jeg begynte med storviltjakt (da jeg var 18) måtte låne rifle for å være med på elg-, rådyr/bukke- og hjortejakt. Siden jeg er student har jeg enda ikke fått spart opp nok penger til ei egen rifle. Jeg er medlem av et elgjaktlag og et hjortejaktlag der jeg stort sett er hundefører. I fjord felte jeg mitt første storvilt; en rådyrbukk under bukkejakta, og dette vekket jaktlysta enda mer! :)

I tillegg synes jeg det er veldig morsomt å konkurrere i jaktfeltskyting (Gausdal jegerkarusell og Hadeland jaktfeltkarusell) og er med på en del stevner hvert år, men siden jeg ikke har egen rifle har jeg ikke fått skutt så mange stevner som jeg ønsker.

 

Vh

May Britt Haugen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...