Jump to content

Nytt medlem:) mod 98 HÆR?


HermanHome

Recommended Posts

Hei. Heter Herman og bor i Vestfold. Har ikke mye jakt erfaring men

ønsker å lære så mye som mulig:) jobber på Rena så håper på muligheten til å

jakte/bli med på jakt der oppe.

 

 

Har arvet en ombygd mauser mod 98 og den er merket HÆR.

Er denne fortsatt brukbar? :?:

 

Takk for svar og godt nytt år til alle medlemmer!!

 

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Grovt og spøkefullt kategorisert kan man si at våpenteknikken omkring repetermekanismer rundt forrige århundreskifte tok følgende hovedretninger:

1. Mauser: solid heldekkende bakre låskassebro, sluttstykke integrert i en hoveddel og magasin uten behov for faste klips/laderammer, samt endel småtterier som gassporter, gasskjold, positiv utdragerklo etc.

2. Manlicher: åpen bakre låskassebro, sluttstykke i flere deler, mer eller mindre avhengig av klips/laderammer for å fungere.

3. Rettrekkere: en mengde fantasifulle og mer eller mindre vellykkede kreasjoner som har kulminert i Gardena-låsen til Blaser.

4 Selvlademekanismer: In absurdium spør du meg.

5. Pumpemekanismene. Joda, de henger med, stort sett uforandret.

6. Bøylerepetere: Ikke mye forandring siden Henry.

 

Bortsett fra kategori 3 og 4 har repetermekanismene i sin helhet fokusert på variasjoner av mausers design.

Noe er forenklet med tanke på masseproduskjon og pris, men fortsatt er hovedtendensen at de har beholdt den solide bakre låsskassebroen, et sluttstykke bestående av en hoveddel, matesystem av Mauser-type og noen av sikkerhetsforanstaltningene fra gode, gamle dager.

 

Den mest slående likheten finner du om du sammenligner en Ruger M-77 Mk.II med en M/98.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg regner med at du har fått riflen omregistrert på deg siden du sier at du har arvet den, hvis ikke bør du sette i gang prosessen ganske kjapt.

 

Jeg har selv en M98 Mauser og mitt eksempler er en glimrende rifle. Du skriver ikke hvilket kaliber riflen er i, for så vidt jeg vet er den å få i ulike kalibre. Min er ombygd til 30.06 og er meget, meget presis. Hvis løp, kammer og sluttstykke er i god stand så har du en flott rifle å bruke på jakt. Stokken kan ofte se litt slitt ut på de gamle mauserne, men mekanismen er det sentrale. Ladearmen må sannsynligvis kappes/sveises/byttes (hvis den ikke er det allerede) for å få på plass et kikkersikte, men ellers er det som andre sier et klassisk og godt jaktgevær.

Link to comment
Share on other sites

Har også en gammel mauser merket HÆR, den funker som juling og den virker HVER gang :lol: jeg kjøpte en ny stokk til den på jaktdepotet og ny kikkert. har et sluttstykke fra en banemauser som jeg bruker . det er bøyd feil vei liksom så når jeg åpner sluttstykket kommer ikke hevarmen opp i kikkerten. et våpen jeg slenger i båten, og slenger i bilen og slenger i steinura. det funker .

Og velkommen hit :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...