Jump to content

PM, navn og Epostadresser


OscarK

Recommended Posts

Hei. Fint initiativ dette! Noe av det som har vært klaget på i tidligere forum er at mange useriøse tråder er fra "anonyme" medlemmer. Dette kan vel enkelt gjøres noe med nå? F.eks kunne alle hatt fullt navn f.eks som signatur(kunne vært et krav). Hvis ikke bør i det minste interimstyret og moderatorer ha både navn og epostadresser tilgjengelig for å gå forran som et godt eksempel? Morten Vinje er jo et eksempel på dette(men han mangler epost). Skulle man være redd for å ikke bli gjenkjent av gamle forum kollegaer kunne man jo bare sette det gamle "nicket" sitt i parantes? Mulighet for å skjule at en bruker er på forumet skjønner jeg heller ikke vitsen med dersom de er der med gode hensikter. Denne muligheten bør utelates. Enten er man registrert eller så er man gjest. Det siste var at PM funksjonen ikke fungere ennå, men det jobber dere kanskje med?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Fint initiativ dette! Noe av det som har vært klaget på i tidligere forum er at mange useriøse tråder er fra "anonyme" medlemmer. Dette kan vel enkelt gjøres noe med nå? F.eks kunne alle hatt fullt navn f.eks som signatur(kunne vært et krav). Hvis ikke bør i det minste interimstyret og moderatorer ha både navn og epostadresser tilgjengelig for å gå forran som et godt eksempel? Morten Vinje er jo et eksempel på dette(men han mangler epost). Skulle man være redd for å ikke bli gjenkjent av gamle forum kollegaer kunne man jo bare sette det gamle "nicket" sitt i parantes? Mulighet for å skjule at en bruker er på forumet skjønner jeg heller ikke vitsen med dersom de er der med gode hensikter. Denne muligheten bør utelates. Enten er man registrert eller så er man gjest. Det siste var at PM funksjonen ikke fungere ennå, men det jobber dere kanskje med? Mvh Oscar Kristiansen

Det som ikke er på plass nå, vil komme på plass. Vi har akkurat startet opp, og har såvidt fyllt lungene med luft - så her gjelder det å ha en smule tålmodighet. Det du sier om gammelt nick i parentes synes jeg er en god idé - det er viktig å holde fast på de man kjenner eller "kjenner" fra før, så det ikke blir kaos og unødvendige misforståelser.

 

Kontaktmuligheter mot interimstyret skal selvfølgelig snarestr mulig på plass - men i mellomtidem - så sant det ikke er sensitivt - er det helt greit å poste det i egnet gruppe, slik du nå har gjort.

 

Takk for innspill - vi skal selvfølgelig gjøre vårt ytterste for å få dette forumet best mulig - men håper på forståelse for at det vil ta litt tid før vi er helt oppe og går. Vi har valgt å lansere forumet allerede nå fordi vi vet mange er utålmodige. Vel - her er det - forvent saftige oppdateringer i nær fremtid. I mellomtiden kan dere jo poste gode, gammeldagse fagartikler, eller spørsmål om hva dere enn måtte lure på :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fint initiativ dette! Noe av det som har vært klaget på i tidligere forum er at mange useriøse tråder er fra "anonyme" medlemmer. Dette kan vel enkelt gjøres noe med nå? F.eks kunne alle hatt fullt navn f.eks som signatur(kunne vært et krav). Hvis ikke bør i det minste interimstyret og moderatorer ha både navn og epostadresser tilgjengelig for å gå forran som et godt eksempel?

Her er jeg ikke enig. Det er mange grunner for at noen ønsker å være anonym, og det bør man som regel respektere. Derimot ser jeg ingen grunn til at man ikke skulle være nødt til å oppgi fullt navn ved registering, slik at admin har den oversikten dersom, hvisom det skulle være nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke at dette forumet bør ha "kun lesemulighet".

 

Jeg vet ikke helt hvordan, men jeg mener at her burde man kunne stå for hvem man er( iallefall hos moderatorene), og at de som er her ER medlemmer. Dette for å holde seriøsiteten oppe!

En fleip eller to mener jeg at vi skal tåle, men prøve å holde absolutt HELE ungdomsskolen ute. :roll:

Artig med kommende jegere, og de skal vi ta imot, men trår de inn i de voksnes rekker så må oppførselen være deretter. :wink:

 

 

Jeg bare tenker høyt nå.................. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fint initiativ dette! Noe av det som har vært klaget på i tidligere forum er at mange useriøse tråder er fra "anonyme" medlemmer. Dette kan vel enkelt gjøres noe med nå? F.eks kunne alle hatt fullt navn f.eks som signatur(kunne vært et krav). Hvis ikke bør i det minste interimstyret og moderatorer ha både navn og epostadresser tilgjengelig for å gå forran som et godt eksempel?

Her er jeg ikke enig. Det er mange grunner for at noen ønsker å være anonym, og det bør man som regel respektere. Derimot ser jeg ingen grunn til at man ikke skulle være nødt til å oppgi fullt navn ved registering, slik at admin har den oversikten dersom, hvisom det skulle være nødvendig

 

Jeg syns "styret" skal sitte med all info også med mulighet for å verefisere brukerene.

Dette for at de "anomyme" brukerene som ønsker å diskutere fjerning av plomber og hjemmelagde scud-misiler skal kunne vite at det sitter et knippe med mennesker som vet hvem du er osv.

Dette bør ha en preventiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns "styret" skal sitte med all info også med mulighet for å verefisere brukerene.

Dette for at de "anomyme" brukerene som ønsker å diskutere fjerning av plomber og hjemmelagde scud-misiler skal kunne vite at det sitter et knippe med mennesker som vet hvem du er osv.

Dette bør ha en preventiv effekt.

 

Politiet skaffer seg all den informasjon de trenger, utifra IP-adresse og en rettskjennelse, på fem minutter.

 

Et knippe private aktører, derimot, har absolutt ingen bruk for å vite brukernes identiteter. Trenger man å utestenge en idiot, sperrer man bare IP'en hans.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan dette håndteres, er ikke jeg så opptatt av. Jeg har tiltro til de som har satt dette i gang, og at de er istand til å stoppe useriøse debatter på fjortisnivå.

Så lenge admin har de nødvendige data om brukerne går dette greit.

Admin må gjerne delegere nødvendig myndighet og akkreditering til et knipe voksne moderatorrer som kan ta onde ved roten når det dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge admin har de nødvendige data om brukerne går dette greit.

 

"De nødvendige data" for å utestenge en bruker er IP-adressen hans.

"De nødvendige data" for en politietterforskning er IP-adressen hans.

IP-adressen logges automatisk ved posting.

 

Hva annet er det faktisk dere tror man trenger å vite om en bruker?

Link to comment
Share on other sites

Det å måtte legge ut fullt navn på slike forum er jeg i sterkt mot.

Det er derimot mange som vet hvem som står bak nicket, og også mitt og det er helt ok. Jeg har aldri holdt det skjult for seriøse folk.

At moderatorer har navn og diverse data synes jeg er problemfritt.

 

Det var ikke noe krav til slik registrering, men det burde vel kanskje komme. Trollene kommer nok snart inn her også. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge admin har de nødvendige data om brukerne går dette greit.

 

"De nødvendige data" for å utestenge en bruker er IP-adressen hans.

"De nødvendige data" for en politietterforskning er IP-adressen hans.

IP-adressen logges automatisk ved posting.

 

Hva annet er det faktisk dere tror man trenger å vite om en bruker?

 

 

Det er sikkert riktig.

 

Men, for det første er det ikke alle som vet det.

Og sitter styret med personalia så kanskje de enkeltpersonene som kunne tenke seg å publisere ting som skader sporten vil tenke seg om to ganger.

 

Jeg er for personinfo, og mener det har en prenentiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også for å tilkjennegi hvem man er, slik at man holder innleggene på et seriøst nivå. Og istedet for å bitche (nynorsk ord for sutre/kjekle) om hva som er reelt nødvendig info, slutter jeg meg til de som oppgir navn her inne (Ja, Edward, det var et lite sleivspark i din retning. Det regner jeg med du tåler :wink:)

 

Se signatur.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er seriøs, kommer med seriøse spørsmål, forventer seriøse svr osv, kan jeg ikke se hvorfor noen skulle ha mer behov enn andre for å skjule seg?? Det er vel i utgangspunktet ingen som syntes det er spesielt nødvendig å dele rundt seg med navnet sitt på nettet, men det hadde på en måte vært likt for alle hvis man satte krav til det ved oppstarten av et nytt seriøst forum. De som ikke ville finne seg i det, kunne jo bare la være å delta? Ip adresse tror jeg neppe politiet legger så mye vekt på(kan jo være naboen som sender via ditt trådløse nettverk eller vedkommende legger inn innlegg fra en I Cafè e.lign, men mac adressen er unik pr pc, men kanskje ikke så mange som får frem den:-) Uansett tror jeg nok moderatorer og styret holder kontroll her fremover, det var bare et forslag på noe som etter min mening kunne blitt ryddigere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn i tilfelle dette skulle være en sånn "poll" som det heter på nynorsk, så slutter jeg meg til siste to talere.

 

Jeg har ingenting imot at fornuftige mennesker vet hvem jeg er - og flere av stremedlemmene gjør det allerede - men jeg har ikke lyst til å legge ut fullt navn til tvilsom glede for kreti og pleti.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var kun ment som et forslag fra min side. Litt dårlig inntrykk gir det dog når ikke en gang styret er "offentlige". Det blir liksom litt unødvendig hemmelighetskremeri over noe som ikke skal være hemmelig, virke mystisk, men kun være seriøst. Nå skal jeg ikke gnåle mer rundt dette.., Skal heller se etter interessante tråder:-)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er 7 av 12 i styret oppgitt med navn.

Det må vel være opp til dem også ( enn så lenge eventuelt) siden de også bare er brukere, om de vil bruke navn eller nick.

Men det er klart dette vil være et tema mange vil mene noe om..

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var kun ment som et forslag fra min side. Litt dårlig inntrykk gir det dog når ikke en gang styret er "offentlige". Det blir liksom litt unødvendig hemmelighetskremeri over noe som ikke skal være hemmelig, virke mystisk, men kun være seriøst.

 

Nå er vel strengt tatt noe sånt som 99% av verdens forumbrukere anonyme, uten at noen stiller spørsmålstegn ved seriøsiteten av den grunn. Anonymitet er normen, og fullt navn det minimale unntaket.

 

Det har ikke slått noen av dere "fullt-navn-hurra!"-gutter at det kanskje er en grunn til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg litt mellom barken og veden i denne diskusjonen. Jeg føler heller ikke at jeg har noe stort behov for å sette ut fullt navn og adresse på forumet.

Jeg bruker selv fornavnet mitt, og en iherdig skjel klarer nok å spore meg, men det er jeg ikke redd for.

Mitt forslag, som sammenfaller med flere andre ser jeg, er at det burde kanskje bli en litt høyere terskel for å registrere seg, enn bare det taste inn ett valgt brukernavn og passord.

Ved å få en kode på tlf så blir terskelen litt høyere, selvfølgelig kan man jukse med det også. Men jeg tror de fleste ikke orker så mye styr for å registrere seg kun for å trolle litt.

Hvordan man skal sikre personopplysninger ovenfor rene kriminelle har jeg ikke datakunskaper nok til å uttale meg om. Men litt ekstra arbeid for denne gjengen kan man jo lage, og ikke akkurat legge ut adresse, tlfnr og lignende lett sporbare ting.

Link to comment
Share on other sites

På Sluttstykket har jeg vertfall et delvis gjenkjennende navn for de som driver med pistolskyting, men har hatt en liten uro angående det, spesiellt om man legger ut bilde av våpen osv.

Og våpen er jo akkurat hva dette forumet handler om. Tror jeg i fremtiden kommer til å være mere skeptisk til å legge ut bilder under gjenkjenbart nick, men har absolutt inget behov for å skjule meg pga av mine meninger. Kommer til å følge utviklingen her på forumet, så får tiden vise om man "trår frem" i lyset.

Link to comment
Share on other sites

Edward, mulig du har helt rett. jeg googlet derimot litt og fant dette på øverste linje. De har tydeligvis slitt med useriøse innlegg. Vi er liksom ikke på hvilket som helst forum heller. Vi er på et forum hvor det diskuteres jakt, våpen og lading. Temaer som kanskje for mange desverre sees på som "farlige" for samfunnet og som kanskje kunne ha igjen for å være unormalt seriøst i forumsammenheng:

 

"På bakgrunn av flere klager og uanstendig oppførsel fra enkelte brukere i det siste så må vi innføre noen regler som vil heve kvaliteten på diskusjonsforumet med flere hakk.

 

Dette trer i kraft den 1. august 2004 og om man ikke følger reglene etter dette så vil man først få advarsel før kontoen risikerer å bli deaktivert om man fortsatt ikke følger reglene.

 

Du skal gjøre som følger:

 

1) Logge inn på forum.radiostyrt.no og trykke på "Kontrollpanel" i menyen i toppen.

 

2) Her skal du fylle inn bosted (By og/eller Fylke) (Under menyvalget "Endre profil" og i feltet Location)

 

3) Du skal også endre din signatur til å inneholde ditt fulle navn, samt påse at "Bruk alltid signatur"-valget nedenfor er satt til "Ja". Legg også inn din alder eller hvilket år du er født. (Under menyvalget "Endre signatur")

 

4) Pass på å lagre endringene begge steder."

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er helt unødvendig å gjøre før alle andre tiltak er gjort. Folk har ulike gruner til å være anonyme, og de må respekteres uten å kreve begrunnelse for det, synes jeg. At man skal måtte registrere seg med fullt navn er en litt annen sak, men; det er fremdeles fortrolig informasjon som ikke skal spres til gud & hvermansen. Dette er noe interimstyret jobber med, og er ikke avklart ennå. Jeg føler heller ikke for å ha en avstemning på saken ennå, siden man for å få dette gjort riktig - også lovmessig - skal ha veldiggreie på hva man driver med.

 

I utgangspunktet er jeg for anonymitet for den som ønsker det - problemet vil oppstå i det øyeblikket man skal registrere seg i en ideell organisasjon (som er et av målene for dette forumet). Men det får vi ta under marsjen - foreløpig synes jeg vi har viktigere ting å gripe fatt i - eksempelvis en økende informasjonsmengde som skal behandles og svares på. Tenk nøye gjennom hva dere spør om, og sjekk helst først om det allerede er spurt om tidligere, ved å bruke forumets eminente søkefunksjon (hah - og den var ikke ironisk engang!)

Link to comment
Share on other sites

Skal man poste med fullt navn er jeg ferdig her.

 

Folk som ønsker å finne ut ting om meg skal få jobbe for det.

 

Det er ganske vanlig at arbeidsgivere ved ansettelser googler kandidatene. Om det er noen i en HR-avdeling som hater jakt/skyting ser jeg ingen grunn til at de skal finne ut masse om meg om mine holdninger rundt det emnet ved et nettsøk.

 

Tror man kan holde forumet ryddig og med god disiplin om man har mange nok moderatorer som har bra retningslinjer. Mitt ønske om "anonymitet" skyldes ikke at jeg er useriøs, men at jeg ikke er helt naiv i forhold til hva jeg legger ut på nett, og hvordan det kan brukes av folk som ikke ønsker meg vel.

 

Ser det diskuteres å samle personalia mtp å danne organisasjon. Hvordan skal denne informasjonen forvaltes? Hva skal samles inn? Hva om hackere knekker systemet og stjeler denne informasjonen?

 

Det er mye som bør tenkes igjennom før man krever fullt navn/andresse mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har av diverse grunner valgt å kun kjøre med nick på nett. Ikke fordi jeg tror jeg er anonym men fordi jeg ikke ønsker at et søk på mitt navn skal gi mer enn strengt nødvendig. Ikke minst fordi jeg mest sannsynlig er alene om å hete det jeg gjør, de som heter feks Hans Jensen er i praksis like anonyme med fullt navn som uten. De som kjenner meg kjenner både navn og nick, Onkel får navnet mitt om de søker på IP.

 

Og nicket mitt er ikke vilkårlig, jeg har brukt det samme i snart 10 år. Dette betyr i praksis at jeg skriver med synlig identitet. jeg tror i det minste at mitt nick er kjent av langt flere enn navnet mitt er.

Link to comment
Share on other sites

Ser det diskuteres å samle personalia mtp å danne organisasjon. Hvordan skal denne informasjonen forvaltes? Hva skal samles inn? Hva om hackere knekker systemet og stjeler denne informasjonen?

 

Det er mye som bør tenkes igjennom før man krever fullt navn/andresse mm.

 

Mye bør tenkes igjennom og det gjøres det. I organisasjonsammenheng må fullt navn og kontaktopplysninger oppgies. Dette har intet med forumet å gjøre og vil jo ikke ligge i samme database. Imidlertid går det mot at anonymitet på forumet skal ivaretaes - det betyr derimot ikke at man gies muligheten til å registrere seg under bare et nick. Men inntil man sikkert kan ivareta anonymiteten til brukerne vil ikke navn bli avkrevd.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dere har tenkt på det/tenker på det ;)

 

Hvis dere har et system for å ta vare på personalia som ikke lett kan hackes har jeg ingen innvending mot å oppgi det. Det er bare å poste under fullt navn jeg ser betenkligheter med.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn i tilfelle dette skulle være en sånn "poll" som det heter på nynorsk, så slutter jeg meg til siste to talere.

 

Jeg har ingenting imot at fornuftige mennesker vet hvem jeg er - og flere av stremedlemmene gjør det allerede - men jeg har ikke lyst til å legge ut fullt navn til tvilsom glede for kreti og pleti.

 

Da kan jeg gjøre det for deg. Han heter Hoill Brillan :D:D

Nei da. Jeg er enig med deg Sako 30-06. Vi bruker jo nickene når vi møtes til S...... Høy høy, hva skulle jeg til å skrive nå!!?? Her må det jo selvfølgelig kalles Kammeret pilstreff i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker jo nickene når vi møtes til S...... Høy høy, hva skulle jeg til å skrive nå!!?? Her må det jo selvfølgelig kalles Kammeret pilstreff i Trondheim.

Mulig jeg går OT nå, men det treffet som avholdes i Nidaros helga om halvannen uke, er sluttstykkepils. Det var det det ble invitert til. Kammeret.no har ingenting med dette treffet å gjøre, bortsett fra at noen av deltakerne på SL-pilsen har begynt å poste her. Også.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker jo nickene når vi møtes til S...... Høy høy, hva skulle jeg til å skrive nå!!?? Her må det jo selvfølgelig kalles Kammeret pilstreff i Trondheim.

Mulig jeg går OT nå, men det treffet som avholdes i Nidaros helga om halvannen uke, er sluttstykkepils. Det var det det ble invitert til. Kammeret.no har ingenting med dette treffet å gjøre, bortsett fra at noen av deltakerne på SL-pilsen har begynt å poste her. Også.

 

Det er jeg klar over :D

MEN, fremtidige treff planlagt fra dette forumet må vel strengt tatt få et annet navn. Phuu, blir mye pils drikking nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat registrert meg som bruker og holder på med å lese igjennom det som er.

 

Heter du Jan Hansen og har oppgitt Østlandet som bosted er det helt greit å bruke fullt navn.

 

Hvis du heter xxx xxxxx som meg og har oppgitt Norge som bosted finner alle meg.

 

Derfor er det helt i orden og bruke nick, syns nå jeg......

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Noen brukere på sluttstykket har oppgitt både hvilke våpen de har, hvor våpnene oppbevares, at de bor alene og hvilket skift de jobber. Det samme kommer sikkert til å skje her. Om de i tillegg skal oppgi navn og adresse, blir det vel litt for enkelt for småkriminelle med Google og vinkelsliper, eller hva?

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Noen brukere på sluttstykket har oppgitt både hvilke våpen de har, hvor våpnene oppbevares, at de bor alene og hvilket skift de jobber. Det samme kommer sikkert til å skje her. Om de i tillegg skal oppgi navn og adresse, blir det vel litt for enkelt for småkriminelle med Google og vinkelsliper, eller hva?

 

mvh,

Cogito

 

Nå har jo dugnadsgutta beroliget med at fullt navn og adresse ikke er noe mål så jeg tror det bare er å slappe av med den saken.

Jeg har hørt rykter om at kriminelle har benyttet bil og elkronikkduppeditt forum for å finne ut hvor det er noe å hente,så litt må vi passe oss det er sant, og litt skepsis er bare sundt.

Men at det skulle bli litt høyere terskel for å få registrert seg synes jeg, nå tar det bare noen sekunder og ett tilfeldig passord så er den saken biff.

Og når jeg ser på facebook så er vist folk ikke så veldig bekymret, der står jo alt fra når gullfisken pjegga sist til opplysninger om hus og familie ol.

 

Oppsumert, jeg ønsker en slags "sperre" som hever terskelen litt på å komme inn.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke sperres for hvem som kan lese postene her så bør det ikke registreres og brukes persondata. Er lett nok som det er å spore opp våpeneiere på nett uten at enkelte bør få gratishjelp........ (For å teste avatar og første innlegg!)

Link to comment
Share on other sites

Synes det holder med nick,ikke fullt navn her.Alt dere trenger ligger på inn registreringen når vi ble medlem av dette forumet.Det er tross alt en del mennesker her og på andre forum som har mer en gjennom snittet.Og de registrerer seg ikke med fullt navn.Håper at en slipper å registrere navnet sitt isteden for nick.Det har lite med å opptre i seriøse samtaler å gjøre om en velger å være anonym.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme nick alle steder jeg poster. Har hatt det i sikkert 10+ år. For noen av oss er det pga jobb ikke bare greit å ha fullt navn liggende ute på offentlig tilgjenglige nettsteder :?

 

Hvis man fjerner troll fort og sender diskre advarsler der man mener folk sklir ut så bør vel de fleste holde seg i skinnet. Går vel ann å banne folk som lager for mye problemer... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

ikkenoe er avgjort ang dette. men det har aldri vært intensjon at navnet skal

offentliggjøres.

 

Om dere tilslutt velger å kreve navn ved registrering, ville jeg sjekket om dere kan behandle personopplysninger etter personopplysningsloven. Nå er ikke jeg noen ekspert på lov og rett men vet at § 8 og §11 er sentrale.

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger

 

Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for

a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

 

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles

a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,

b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet,

c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker,

d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og

e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28.

 

 

Senere behandling av personopplysningene for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål anses ikke uforenlig med de opprinnelige formålene med innsamlingen av opplysningene, jf. første ledd bokstav c, dersom samfunnets interesse i at behandlingen finner sted, klart overstiger ulempene den kan medføre for den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke anbefale å kreve fullt navn. Det handler om personvern. Det er heller ikke lett å vite om en bruker i virkelighten er mindreårig og uten kjennskap til farene ved å identifisere seg på internet. Derfor har vi hos oss et forbud mot å legge ut fullt navn, epostadresser eller private telefonnummer i åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

En vennlig henstilling til brukerne om å faktisk LESE det som står i hele denne tråden før den blir så lang av det samme spørsmålet gang etter gang at ingen finner frem i den lenger. Dette er i ferd med å bli en støytråd, som stort sett ikke genererer annet enn meningsløst tidsforbruk for de som måtte prøve å gnage seg gjennom den.

 

Først lese, så poste.

Link to comment
Share on other sites

Det Lopez skriver her er fornuftig, det samme synes jeg om skautussa's forslag om å registrere mobilnr. Se tråd i forslagskammeret.

 

Jeg går ut i fra at man er klar over at det er lover og regler for å registrere personaldata, som F.eks telefonnr. og å knytte dette opp mot navn.

 

datatilsynet har flere tilsynssaker på dette hvert år

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal svare på eller ikke, men vil i fremtiden sette pris på om du holder slike uttalelser for deg selv - og heller bare gjør det du har bestemt deg for. Slikt har det med å skape støy, og det har vi ikke bruk for. I dette forumet stiller alle likt, og skal ha samme muligheter til å bidra konstruktivt. Jeg har til nå ikke sett et eneste innlegg fra ErikP, men når han eventuelt poster her, skal han behandles på lik linje med alle andre, underlagt de samme reglene som alle andre. Du og jeg inkludert.

Link to comment
Share on other sites

Det blir neppe noen registrering av personopplsyninger på brukerne av forumet. IP-adressen gir nok informasjon og den logges ved hvert innlegg.

 

Derimot stiller saken seg annerledes når det blir medlemmer av organisasjonen. Medlemmer må naturligvis oppgi personalia. De blir altså en 2 type brukere her. De som bare er brukere - og de som er medlemmer. Medlemsdatabasen vil kun være installert på en frittstående PC for å sikre disse opplysningene. Man står selvsagt helt fritt til å være bruker av forumet.

 

Medlemmene derimot får selvsagt litt ekstra som normalt er. Hvorvidt dette gjelder tilgang til egne medlemsfora og/eller andre ting er ikke avklart, men det viktigste er at medlemmer får stemmerett og vanlige forumsbrukere får ikke det.

Link to comment
Share on other sites

det er ganske enkelt. Et tellende medlem må vurdere sitt medlemsskap årlig for at det skal være tellende. Videre er det åpenbart at ingen organisasjon gir stemmerett til et nick. Man skal være naiv for å ikke tro at årsmøtet kuppes hvis man slipper til anonyme.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...