Jump to content

Ny bruker som skal begynne med pistolskyting


askavase

Recommended Posts

Hei, hei! :D

 

Etter å hatt lyst til å begynne med pistolskyting i 20 år så tok jeg sikkerhetskurset i vår, godt voksen dame på snart 50 som aldri har hatt noen befatning med våpen før :overrasket: .

 

Våpenskap er innkjøpt og nå skal jeg levere inn søknad om å erverve pistol.

 

Håper at jeg kan få noen gode råd og tips, om hva jeg skal kjøpe av pistol/revolver, her inne mens jeg venter på godkjennelsen/e fra politiet.

 

Mvh. Anne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Velkommen skall du være hos oss andre innen skytesporten :D

Brukte selv alltfor lang tid før jeg startet med pistolskyting.

 

Finnes masse bra våpen for deg, prøv så mange som mulig på klubben din, hvis du er på stevne eller besøker andre klubber er det sjelden problemer å få taffse på eller prøve andres våpen, spesielt som dame :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som du selv har konkludert med bør en ok 22LR pistol være det første man tenker med å kjøpe.

 

Husk at gebyret for å søke våpen er det samme uansett om du kjøper 1 eller 3 våpen (eller flere).

 

Det er overhode ikke noen fasit, men en typisk søknadsbunke for en/ei som starter opp med pistolskyting er 3 søknader på:

- Pistol i 22LR

- Pistol 9 9mm

- Revolver i 357/38

 

Tre slike håndvåpen vil gi deg en god start, og hvis du får lyst til å prøve litt konkurranser på banen eller i felt, så kan du skyte flere av klassene med disse våpnene.

 

Når det gjelder akkurat hvilke modeller du bør kjøpe så er smaken som baken. I tillegg til lommeboka så er det viktig at du får våpen som du liker godt: som passer bra i hånden din, du liker vekt, siktelinje, avtrekk (mye av dette kan fikses på også av en børsemaker).

 

Men som en her over sa og som er beste råd til alle nye: prøv forskjellige våpen i klubben. Alle klubber jeg har vårt innom er utrolig hjelpsomme og folk er så glade i å låne bort våpnene sine at de nesten pakker de på deg om du ikke vil :D

 

Og velkommen til sporten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...