Jump to content

Første innlegg. Hei på du.


Vikingstein

Recommended Posts

Hei forum.

 

Jeg heter Stein og skal ta jegerprøve i februar og alt som følger denne delen av hobbyen er nytt for meg. Fra før har jeg noe erfaring med pistolskyting men anser meg selv som begynnende.

 

Det er dyrt å starte fra scratch men ting som våpen og skap er jo engangsutgifter. Jeg tenker også å lade selv så jeg blir sikkert å spørre og grave om både det ene og andre etter hvert som jeg kommer på det.

 

Èn ting jeg lurer på er modifisering av våpen. Jeg tenker da på alt fra kosmetiske oppgraderinger og deleproduksjon. Jeg har lest alle forskrifter men finner generelt lite info på området. Må man til børsemaker ved f.eks skade? Kan jeg lage deler selv? Da tenker jeg ikke på modifisering av løp og automatikk men alt annet.

Det første som slo meg når jeg så Mossberg var å lage egen sleide/pumpe for å få bort slakket, er det mulig og aller viktigst, lovlig?

 

S.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være.

 

Det er lov, ja. Du kan mekke så mye du vil på f.eks. pipe også, så lenge du holder deg innenfor gjeldende regelverk (minst 400mm pipelengde samt 840mm totallengde).

Forskjefte/pumpe i utallige varianter selges fritt over disk til både Mossberg 500/590 og Remington 870, samt mange andre. Kan byttes, lages, skjæres, kuttes, og farges så mye du vil.

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat det jeg håpet å høre. Det med Mossberg var et eksempel jeg kom på i farten siden det ligger i prisgruppen jeg må forholde meg til i begynnelsen. Det er vel mye å håpe på at man kan finne èi rimelig hagle til absolutt alt? Jeg må innrømme jeg synes 500/590 er fristende men jeg vil ha ei pumpe med kortest mulig løp og stokk med skikkelig pistolgrep, men da begynner vel man å utfordre muligheten for effektiv bruk ved småviljakt jakt? Hvordan vil f.eks 60 cm løp med full choke fungere innen 10-15 meter?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne se på brukt!

 

Jeg har ei pumpehagle med noen av egenskapene du nevner. Winchester SXP Camp/Field combo. Fulgte med både kort 46 cm pipe (fast sylinderboring) og en "vanlig" 66 cm med utbyttbare trangboringer (av type Invector Plus). Betalte rett over 7000 for denne.

 

Spredning avhenger mye på typen ammunisjon, det beste du kan gjøre er å skyte på papp på de aktuelle hold for å sjekke selv.

Med småviltjakt, hvilket vilt tenker du på? Hare, regner jeg med?

 

Når det gjelder pistolgrep, så er et frittstående pistolgrep ikke lov- altså et som stikker nedenfor kolben.

Fra Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen:

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Det er her verdt å merke seg at pumpehagler berøres av loven på samme måte som halvautomatiske.

 

Begge disse utformingene;

11724d1307957366-12-ga-pistol-grip-normal-butt-stock-mossberg500cruiser.jpg

FNH7601-2.jpg

er forbudt på pumpehagler og halvautoer.

 

 

Jeg vil uansett anbefale deg å vurdere enten O/U, eller halvauto. Pumpehagler er ikke det mest fornuftige valget når du først skal ha hagle- selv om det er ganske greit å kunne demontere dem enkelt for puss og stell, kontra O/U og halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke bestemt meg for type hagle enda men jeg skal prioritere ei god o/u for det jeg trenger den til. Jeg hadde vann og storfugl i tankene, og leirdueskyting. Det har jeg aldri prøvd før og ser morsomt ut. Og vurderer helt klart brukt, det hadde bare vært morsomt med noe helt nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...