Jump to content

Beste lyddemper?Beste kikkert?


Optifade

Recommended Posts

Hei.

Er ny her på kammeret og lurer på om noen vet hva slags demper jeg burde kjøpe til følgende våpen.

Våpenet er en Sako75 med Shilen matchpipe ss dreid ned til jaktprofil.og gjenget i 14x1.Rifla ligger i en KKC stokk.Kaliber 6,5x55.

Skal ha denne rifla kombinert til rev(glugg) og bøjakt på hjort.

Vil ha den demperen som demper mest (pga naboer)...ser Hausken har en ny Whisper som sies å dempe meget bra(noen erfaringer)

Ser også at A tec har kommet med en som heter Hertz +(noen erfaringer)

Valg av sikte står mellom Victory FL 6-24x72 eller den nye V8 med 60 åpning!!Er det noen som har satt disse opp mot hverandre?

Har en HT 3-12x56 stående på ei annen Sako,men jeg regner med at de to ovennevnte er bedre i skumringen/mørket?

Setter pris på seriøse svar.

Link to comment
Share on other sites

Ville hatt en Hausken JD224 demper, de er suverent gode og lette, og demper i toppklasse! Når det gjelder kikertsikte, så er Zeiss Victory HT 3-12x56, bedre i skumring enn V8' du nevner. Zeiss Victory FL 6-24x72 er en fantastisk kikkert, på mange måter, men den er veldig stor og tung, blant annet. Beste å anbefale er Zeiss Victory HT 3-12x56, Swarovski Z4i 2,5-10x56, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, men jeg ville valgt en av de to førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Den nye V8'n er forventa å ta rotta på alt av kikkertsikter som er laget hittil. Det siktet er også grunnen til at 6-24x72 ikke produseres lenger.

Lettere, bedre egenskaper i mørket, større forstørrelseområde (4.8-35), mer kompakt, ASV+, bedre lysprikk. ... ....

 

Av de kikkertsikter som er tilgjengelige pr i dag er det V8 2.8-20x56 og HT 3-12x56 som passer ditt skisserte bruksområde.

 

 

Av dempere så er Hausken WD60 og ATEC Hertz119 mine valg.

 

 

 

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en stor whisper, som demper det meste av smell. Skal du ha den demperen som tar unna mest smell, er whisper den beste. Nå er ikke jeg noe velsående mann, så jeg har ikke noe dyr kikkert. Men testa en Zeiss V8 på demo dag på skyte banen, å den kikkerten er/var den argeste kikkert jeg har sett igjenom så langt.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss Victory HT 3-12x56 som favorittkikkerten min og TMD 55 Twister som beste demperen. Tror det er mye smak og behag i dette og noen er fornøyd med kikkerter til rimeligere penge fordi det passer deres jakform. Bruker ikke den store Zeissen til jakt i ur og buskas. Da er det en gammel Meopta som sitter på børsen og gjengene er beskyttet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvem selger Polar i Norge?

 

 

Mener det er Jakt og Friluft, de hadde i hvert fall agenturet for Schmidt & Bender.

Flott kikkert, men den må komme i en større utgave for min del :wink:

Har hatt mange Schmidt & Bendere gjennom åra og har vært kjempefornøyd med alle jeg har hatt.

De er jo tross alt en av hovedleverandørene til det Amerikanske forsvaret, og det sier vel en god del.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hensikten med nytt sikte er å få noen minutter ekstra i dårlig lys, ville jeg regnet litt på spesifikasjonene først, samt forsøkt å få til en praktisk test. Hvor mye tid regner du med å vinne med Z 60 eller 72 kontra 3-12x56? Jeg har aldri merket noe praktisk forskjell mellom min ZV 2,5-10x50 og ZV3-12x56. Har hatt begge med på post og testet de mot hverandre flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Den nye V8'n er forventa å ta rotta på alt av kikkertsikter som er laget hittil. Det siktet er også grunnen til at 6-24x72 ikke produseres lenger.

Lettere, bedre egenskaper i mørket.

 

Kan du vise til pålitelig kilde som bekrefter dette med bedre egnskaper i mørket? "Bedre egenskaper i mørket" er det bedre retikkel el.l ? Eller meiner du virkelig at V8 60 er meir lys-sterk enn victory 72? Det har eg vanskelig for å tru, men toppers om Zeiss har fått det til altså...

 

Men ikkje missforstå, enig i at 4,8-35x60 er temmelig grome greier.

Link to comment
Share on other sites

Min kilde er Zeiss.

 

Husk at Zeiss, en optikkprodusent som har som primærmål å være best i mørket , slutter å lage den gamle modellen med 72mm objektiv, til fordel for den nye V8'n med 60mm objektiv. Da kommer de ikke med noe som ikke er like bra eller overgår forrige modell.

 

Se på håndkikkertene, nå er det 54mm som gjelder.

 

Jeg har bare testa den nye V8'n på skytebane.

Bilder:

http://hjortefot.blogg.no/1438897209_zeiss_victory_v8___48.html

 

 

 

(Står forøvrig en reportasje fra dette i nest siste utgave av JEGER)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg drar opp denne tråden igjen med tanke på egenskapene til de to største v8 modellene, kontra den gammle 6-24x72 når det gjelder skumring og mørkeegenskaper.

 

Finnes det noen tester som sier det ene eller andre? Eller er det snakk om synsing fra hvermansen sitt øye? Må si den nye 4,8-35x60 virker interessant, men 6-24x72 får man til gode priser om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...