Jump to content

Browning eller Tikka?


tjpett

Recommended Posts

Var i samme situasjon som deg for litt siden. Gikk for Browning A-bolt mye pga kort kasse som "alle" mener en bør ha på 223. Flott børse men jeg byttet den til en tikka pga at jeg ikke fikk god nok presisjon i Browningen.

 

Tikka er mye plast, men det plager ikke meg. Nydelig slyttstykkegange (syykt mye bedre enn A-bolten),meget godt avtrekk og ikkje minst god presisjon. Og at den har lang kasse har heller ikke plaget meg.

 

Så mitt valg er helt klart Tikka. Men kanskje x-bolten er forbedret i forhold til a-bolten.....

 

Lykke til med valget! :D

Link to comment
Share on other sites

X-bolten er forbedret i forhold til A-bolt, og har vel ord på seg for å være et bra våpen. Når det gjelder Tikka ville jeg heller valgt en eldre Tikka mot dagens T3 som ikke er av samme gode kvalitet etter min mening. Tikka har også lang låsekasse, som jeg synes er helt tullete til en patron som 223.

 

Smak og behag, men min stemme går til x-bolten, eller alternativt en eldre Tikka 595 eller 695....

Eller noe HELT annet da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt noen av de, men fra omtale og prat vet jeg at begge to er kjemperifler.

Når jeg kjøpte ny 223 Rem i fjor var begge disse to på min liste også.

 

Men jeg endte opp med en Remington 700 SPS som jeg kjøpte i en pakke med demper og optikk hos Jakt & Friluft i Arendal. Og jeg er sykt fornøyd med den hvertfall. Verdens mest solgte rifle og veldig godt utvalg av tilbehør og deler.

Link to comment
Share on other sites

Eneste du trenger for å få et kurant avtrekk på a-bolten er å bytte ut ei fjør.

http://www.timneytriggers.com/shop/timney-a-bolt-spring-kit.aspx

 

Jeg synes en T3 lite føles veldig kjip ut sammenlignet med en a-bolt comp. stalker om en kan tafse på begge samtidig.

I 223 hadde jeg kanskje valgt T3 pga raskere twist i pipa som gjør til at en lade med tyngre kuler enn a-bolten. Jeg ville aldri bytta ut a-bolten min i 308win med en T3.

 

Har du lyst og hore opp rifla med mer eller mindre ubrukelige chassis og tacticoole greier så er ikke a-bolten riktig valg.

Link to comment
Share on other sites

Stokken alene er god nok grunn til å velge X-bolt, synes jeg. X-bolt kommer ellers ferdig med 50 cm løp og gjenger for demper. En fin sak er at man kan ta ut patron av kammeret uten å avsikre. Sikringen er ellers på kolbehalsen, noe jeg i hvert fall liker godt. Stokken er for øvrig beddet. Rekylklakken er ellers, som på de fleste andre rifler, integrert i kassa. Den er løs i stokken på T3. X-bolt har også kort kasse, noe jeg selv liker best når jeg skal ha liten patron

 

Avtrekket er vel ikke verdens råeste på X-bolt, men at Tikkaen sitt er særlig bedre, skjønner jeg ikke. Kjente på begge børser da jeg skulle kjøpe selv. Sluttstykkegangen blir bedre med bruk. Min har da blitt det, synes jeg (men det er fremdeles mye bedre på min Sako fra 1980, likevel. Uansett, jeg har enda ikke kjent noe som er bedre enn på Kragen min fra 1918!).

 

Jeg valgte X-bolt foran T3 da jeg følte den ga mer for pengene. Det er mye smak og behag når det gjelder valg av våpen. Hadde nok ikke bommet om jeg hadde valgt T3 heller, men "feelingen" gjorde at valget ble X-bolt.

 

Edit: X-bolt .223 har 1:8 i riflestigning i følge hjemmesiden deres (Composite Stalker).

 

Edit2: Har akkurat målt avtrekket med en digital fiskevekt fra Rapala, helt ny. Den gikk av på ca 1,4 kg. Dette etter litt skruing hit og dit rett etter at jeg kjøpte den (nov/des 2013). Til sammenligning har jeg en Sako Vixen jeg er godt fornøyd med. Har ikke merket særlig forskjell mellom de to, men den er på ca 1,9 kg.

 

I følge brukermanualen kommer avtrekket med 4 punds vekt, ca 1,8 kg, og kan justeres fra ca 3 - 5 pund. Det skulle vel være noe slik som fra ca 1,35 - 2,3 kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takker for mange fine svar:) er det noe forskjell på presisjonen på disse to da? er skikkelig usikker enda:)

å det værste er jo at jeg ikke kan dra i butikken å kjenne å ta på disse før jeg bestemmer meg, eneste som selger våpen her er xxl å de har ingen av delene:/

hadde det vært litt mer skryt av bolten og avtrekket til x bolten tror jeg valget hadde vært lett;)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tikka t3.

Presisjonen på 30.06 var helt nydelig.

Blir ikke forundret om x-bolt er noe på samme viset.

Men avtrekket kan justeres på t3.

Bare å løsne kolben så finner du en skrue foran på avtrekket.

Løsne for lett avtrekk, stramme for hardt avtrekk.

Gav meg 2.5 cm 5skudds samling uten støtte på 100m.

Så tror ikke presisjon er ett problem på de.

Verdt å nevne at det var lapua scenar skudd.

Finsk skudd til finsk børse.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt begge, X-bolt i 223 og T3 i 6,5x55 og 30-06. T3 er supre våpen med god presisjon. Ulempen er plastmuffe på sluttstykke som vil sprekke! Bytt ut med en i aluminium med en gang. Ellers opplevde jeg T3 som driftssikre svært presise våpen uten noe tull. Du bør ta stilling til hvilken løpsstigning du ønsker da disse kommer i to forskjellige utgaver i 223. X-bolten var jeg veldig glad i, men hadde problemer med magasinet. Opplevde at "leppene" som holder patronene på plass ble fort slitt. Dette resulterte i at patronene spratt ut av magasinet og børsa ble redusert til enkeltskuddsrifle... Måtte krangle med importør for å få nytt magasin. Det nye var heller ikke patent noe som skapte usikkerhet for meg med børsa. Avtrekket skal være justerbart, men syns ikke jeg fikk det lett nok til varmintskyting. T3 har nydelig avtrekk som er lett og justere, i tillegg et uproblematisk magasin til tross for hardplast. Hvis ikke Browning har endret på komposittmagasinene vil min anbefaling til deg bli T3 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at Tikka har slitt litt med 223 løpa sine. Om det er riktig eller sladder vites ikke.

Selv falt jeg for X-bolten og er kjempe fornøyd. Men Tikka kan du velge mellom 1:8 eller 1:12 løp. Browning har bare 1:12. Skal du skyte kuler over 55grs så velger du tikka og 1:8 løp.

Uansett er begge bra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...