Jump to content

Riflepakke tilbud.


William83

Recommended Posts

Hei

Takker først og fremst for en flott sidet med mye god info. Jeg er 32 år og har nettopp blitt ferdig med eksamen.

Jeg har bestemt meg for hvilken kategori våpen jeg skal kjøpe og hvilken kategori optikk. Men har lite peiling. Har fått meget gode råd av en jegervenn som jeg velger å følge. Det var å legge mest penger i god optikk. Har også fått et par tilbud på riflepakker. Se nedenfor.

 

Jeg har som utganspunkt siktet meg inn på dette:

 

Howa Houge 308, rustfritt svart. ( ikke system)

Sonic 45 Demper

Zeiss Victory 3-12x56. ( Der sa selger at Docter VZF 3-12x56 til under 9000,- i forhold til Victory på 15000.- var like godt sikte og minimal forskjell. Jeg betalte mer for merke og boksen på Zeiss i følge han.)

Regner med ca 25 000,- totalt med montering og alt fra butikk.

 

 

Ellers så har jeg fått to riflepakketilbud som absolutt er aktuelle. Spesielt da jeg har lyst på systemrifle. ( systemrifle grunnet samboer og lite plass i våpenskap)

 

Riflepakke 1:

Rossler titan cal 308 (system)

Sonic 45 demper

Docter 3-12x56 VZF med opplyst ret.

Med montering og alt som skal gjøres.

19.990,-

 

Riflepakke 2: (system)

Sauer 202 XT cal 308

Doct 3-12x56 VZF

Sonic 45 demper

 

29.990,-

 

 

Så her er jeg veldig usikker på hva jeg skal gå for. Det er også slik at dette gjør stort innhugg i personal økonomien. Så pris er en faktor selvfølgelig. Men med tanke på evt senere salg av rifle og med tanke på at man kanskje skal ha den livet ut. Så tenker jeg det også er verdt å investere i kvalitet.

 

Håper på gode og informative råd fra dere som har lang erfaring. Takker på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du jakte på? Hvor skal du jakte, og hvilken type jakt? Elg, Reinsdyr, hjort, villsvin, rype, bever....., ulv, jerv, gaupe...som eksempler...skog, åkerkant, fjell, dag, natt....

 

Er du typen som kjøper èn bestemt vare (eksempelvis en flunkens ny bil modell xx turbo super fordi du vet at du vil trenge denne bilen og skal ha den til den er "brukt helt opp", eller bytter du ut det du eier etter hvert som der kommer nytt og forbedret utstyr på markedet, - eller ved endring i "behov" (som er et høyst subjektivt begrep)?

 

Dersom du er ny jeger og har noe stram økonomi, er det viktig å tenke på at også mye annet utstyr kanskje er mer eller mindre nødvendig - ikke det at du ikke har tenkt på dette - men bare nevner det.

 

Et 3-12 x 56 sikte er heller ikke et "universalsikte". Igjen - hva skal du jakte på??

 

Av de tilbudene du viser til - tipper jeg du har vært på Jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Hei Optibond

Takk for svar.

Det ble mange spørsmål å svare på. Jeg skal prøve å besvare alle så godt jeg kan. Grunnen til at jeg ser etter et nytt og ikke brukt våpen og sikte er at jeg tenker det er mindre penger å tape om jeg skal selge det senere. Jeg forsto det på min venn at kikkert siktet kan brukes til flere typer jakt. Spesielt bra i forhold til lysforhold. Stor valgmulighet når det gjelder zoom og avstander.

Men ikke til all jakt. Jeg tenker i første omgang storvilt. Hjort eller elg ( men vil også prøve andre type). Har en onkel med område i Buskerud som vil ta meg med. Ellers bor jeg i Lier Buskerud og har endel kontakter med grunn. Men har ikke tenkt så langt enda. Vil jeg etterthvert tenke på å prøve fugle jakt. Men det blir med annet våpen og om jeg kan være med. Er faglært kokk og holder på med matkurs. Vil også gjerne delta på partering og vomming. Tilegne meg mest mulig kunnskap. Derfor også interesert å jakte på det jeg mener er mest velsmakene innenfor norskt dyreliv som er lov å jakte på. Jeg syntes også det frister å prøve å bli god til å skyte på store avstander. I forhold til å bli en god skytter helt enkelt. Har holdt på med pistolskyting i et par år og trives også godt på skytebanen og evt konkuranser.

Men tenker at mitt første "nye" våpen skal være til storviltet. Så tenker jeg å kjøpe et brukt våpen salongrifle og hagle evt. 22lr til mengde trening. Så investerer jeg i det våpenet jeg tror jeg vil få mest utbytte av når tiden kommer for å prøve storviltjakten. Når det gjelder hvilken type terreng så er jeg usikker. Men jeg bærer heller en litt for tung rifle og går ned et par kilo. Tenker å prøve å tilvenne meg en rifle med tyngde heller enn lett en. Da det også var et tips fra min venn. Hvilken type jakt blir i første omgang bestemt av de jeg får lov til å jakte med. Når det gjelder hvordan type vare jeg kjøper så varierer det på hvilken type vare det er. Men tenker alltid på at varen skal holde verdi så lenge og så mye som mulig, i tilfelle jeg skulle måtte selge den videre. Dette gjelder som regel på de varer som er kostbare. Jeg bytter ikke ut noe som funker og jeg er fornøyd med. Med mindre jeg ser en større verdi i å skifte til noe annet. Når det gjelder annet utstyr så skal det tas i beregning selfølgelig.

 

Du har korrekt i forhold til jaktdepoet.

 

Men får å se det fra en annens sidet. Når du leste gjennom disse tilbudene. Hva ville du brukt slike type rifler og sikte til ? Hvordan type jakt ? terreng ? område? osv ?

 

 

Mvh

W

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ikke det at du skal tillegge mine erfaringer så veldig mye, da jeg ikke har jaktet så allverden mye... Men jeg var litt i samme båt som deg for noen år siden, og valgte litt annerledes enn deg ser jeg :)

 

Jeg jakter stort sett kun elg, og var ute etter våpen som passet til den type jakt! Jeg brukte mye tid på å lete, lese samt innhente råd fra forskjellige mennesker. Og ja jeg siklet etter både systemrifler og dyre merker, men lot tiden hjelpe meg litt :)

 

Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Sako AII (forester L579), som var påmontert en Schmidt&Bender 1,5-6x42 med svingmontasje, samt lyddemper og rekyldemper. Alt dette betalte jeg vel ca. 8000,-

 

Lyddemperen byttet jeg til en sonic 45 ganske rett etterpå.

 

Sett i ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke brukte mer penger på våpen enn jeg gjorde! Til mitt bruk fungerer dette helt optimalt! Jeg er ikke avhengig av 100% presisjon i børse for å bedrive den jakten jeg gjør, og uansett hvor mye jeg trener så vil aldri børsa være den som stopper presisjonen...

 

Det eneste jeg kunne tenkt meg å byttet nå er kikkertsiktet, og da i en mindre variant f.eks 1-4x24.

 

Og siden jeg ikke brukte så mye på våpen så anskaffet jeg heller meg en Zeiss håndkikkert (8x42) som jeg er blitt utrolig glad i!

 

PS Vekt betyr ikke så mye i våpenskapet, men etter å ha gått en hel dag i skogen så betyr ett par kilo ekstra våpen litt likevel... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler ikke alle vurderingene når det gjelder verditap på ny vs brukt utstyr. Du kan nok ta utgangspunkt i at verdien på utstyret synker til 60-65% av kjøpssummen når du tar det i bruk. I alle fall er dette nokså vanlig formel for brukt optikk som er godt vedlikeholdt. Dette verditapet kan du redusere hvis du kjøper brukt, forutsatt at du finner noe du har lyst på, og holder det i god stand. Du gjør uansett ikke mye feil ved å velge europeisk kvalitetsoptikk :) Demperen kan du ikke regne med å få igjen verdi av, men det kan hjelpe deg til letter å få rifla solgt hvis du seinere vil det (ferdig gjenga for demper, og at det faktisk følger demper med).

 

Når det gjelder bruksområdet du angir, så vil jeg si at siktet ikke er optimalt, selv om Docter ikke er noe dårlig valg. 3x som laveste forstørrelse kan fort bli litt mye. På storviltjakt trenger du et sikte med mulighet for lav forstørrelse, og det er kjipt når elgen kommer på 35 meter, og alt du ser i siktet er pels. Til bruken du angir ville jeg sett etter et sikte med forstørrelse 1-4 eller 1,5-6 eller noe slikt. Mange har byttet til sikter med stort zoom-område, og det bør være mulig å finne gode brukte sikter med 4xZoom, evt nytt på tilbud.

 

Begge riflene du vurderer er gode og populære, i likhet med Sako, Schultz & Larsen, Heym, Blaser osv. (Hmmm, det ble mye europeisk her også :) ) I mellomklassen er det vel stort sett Tikka, Browning og budsjettvariantene Sauer 101 og Sako A7 som kommer, og under der igjen en rekke varianter: Remington, Howa, Weatherby, Winchester og diverse annet. Men alle duger til bruksområdet du angir.

 

308 er et godt valg, det vil også 30-06 være. Begge med god tilgjengelighet og grei pris på god treningsammunisjon.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var av dem som satte meg på liste for å bli oppringt av JD så snart den Røssler rifla kom inn på lager.

 

Har vært å tatt en titt på den og lagt inn en søknad på en. Ga en god følelse, tight fin bolt, bra avtrekk og så var den lett. Tenkte også på en T-3 Light, men etter å ta plukket litt på begge var ikke T-3'n aktuell for meg. Virket litt "billig" sammenlignet.

 

Jeg kjøpte litt annet enn deg. Det ble en Docter Unipoint Basic 2,5-10x50. Den var såpass mye mindre og hadde endel større synsfelt som passer bedre i skogen enn en stor 3-12x kikkert. Den hadde også retikkel som var opplyst om dagen. Det likte jeg. Prismessig var det bare noen få kroner i forskjell.

 

Sauer kunne jeg også tenkt meg, men synes den var hakket for tung og (litt) for dyr. 10 000,- ekstra er ikke bare få solgt inn hjemme hos ØKIH.

 

Sikkert mye som er bra, men jeg følte jeg fikk mer for pengene med Røssler Alfa rifla, enn jeg gjorde med de andre.

 

Det var mitt valg, kanskje du kan bruke det til noe fornuftig selv også. Uansett lykke til med valget ;-)

Link to comment
Share on other sites

MYE klokt har allerede blitt sagt!

 

1. kjøp brukt, da finner du ut hva slags våpen og jakt du liker og kan event kjøpe noe annet og få igjen pengene dine +/- en tusenlapp.

 

2. Kjøp mindre sikte (hvis du ikke skal skyte rev på glugge for å bevise at rev kan bli kjempegodt bare kokken er god nok)

 

3. "train as you fight" tren stående og sittende skyting, sikkert morsomt å skyte godt liggende på 8-900meter men det er få som jakter på så lange hold :)

 

4Vurder å kappe løpet litt, startet selv med remington 700 med full løpslengde, diger demper og diger kikkert. brukte den et par turer før jeg kjøpte noe annet, siden har den samlet støv.

 

5 du trenger ikke å bruke 30lapper for å få en god riflepakke, spar litt til hagle, sekk, jaktradio, klær og ØL!

 

6. fine kslibervalg og smart med demper.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortejeger

Takk for innlegg. Har samme sitausjon når det gjelder det med okønomi ansvarlig :)

Så dine tips tas med i betraktning. Jeg veier mer og mer mot brukt våpen. Har også begynt å lete. Men fortsatt usikker på optikk. Om det er store forskjeller på nytt og brukt.

 

Nå går det en roadtrip til Bergen. Min onkel har en 308 jeg skal få se på. Så kanskje dette blir me rimeligere enn antatt.

 

Vi får se. Takker igjen for mange positive innlegg.

 

Mvh

W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...