Jump to content

Ny på forumet


Torstubb

Recommended Posts

Ny på forumet. 57 år, vært i Forsvaret siden jeg begynte som HV-ungdom i 1975. Skutt med der meste av militært fra luftgevær til 150 mm kystartillerikanon, og en del sivilt med unntak av eksotiske jaktkalibre som jeg ikke skal juge på meg. Skutt mest trening for jakt på sivil side de siste årene, militært har det vært å holde ferdighetene ved like, et par turer i Afghanistan. Heldigvis ikke hatt bruk for treninga i praksis, men norske ferdigheter holdt godt mål sammenliknet med våre allierte. Har nylig tatt opp igjen baneskyting på hobbynivå, har en 13-åring som begynte å skyte rekrutt i fjor og blir dratt med i miljøet igjen.

Har et par spørsmål som jeg ikke vet rette adresser for:

- Har skutt litt med Krag, mest for å skyte opp gammel ammo pluss for å teste om ferdighetene fortsatt er noenlunde der. Stort sett har det gått greit, men med et par esker har jeg fått indikasjoner på overtrykk. Merket ikke noe på Kragen, men ser utblåste fenghetter. Har prøvd noen skudd i en kombi jeg har i 6.5x55, og der var børsa vond å få åpnet igjen etter skudd. Dette er fabrikkammo fra 1970-tallet, hva kan dette skyldes? Noen av patronene har irrflekker også, men har vært lagret tørt. Kan dette ha hatt innvirkning på spredning? Jeg synes jeg har fått noen slengere i 7 og 8 som jeg ikke helt skjønte, men skal være litt forsiktig med å skylde på ammoen.

- Jeg vurderer å rydde litt plass i våpenskapet. Har en US M1 Garand SLG i god bruksstand, med original bajonett. Kjøpt for 30 år siden, godkjent til "militær øvelseskyting". Moro å skyte med så lenge Forsvaret betalte ammo, men kostbar med sivil ammo, så den blir ikke brukt lenger. Dette er det vel ikke lett å få kjøpetillatelse på i dag, og jeg aner ikke eventuell markedsverdi. Har ikke sett noen til salgs, bare noen US karabin, som er leketøy i forhold til storebror. Der erter jeg sikkert på meg noen...men vet noen om det er mulig å få solgt noe slikt og til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jada, Garand er registrert på meg og lovlig. Kjøpt på tidligere våpenforretning Arsenalet på Hamar og godkjent til militær øvelsesskyting en gang på 1980-tallet. Fortsatt i mitt eie, har ikke gjort noen forsøk på salg og har heller ikke sjekket med politiet om det vil bli gitt tillatelse i dag. Eneste grunn til at jeg vurderer avhending er fullt våpenskap etter at poden begynte med baneskyting og dro meg med igjen, og at jeg ikke ser det som aktuelt å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Det kom en innstramming på omsetningen av halvautomater i 2010, som vel gjør denne uomsettlig.

 

Det var tidligere en mulighet til å selge våpen som ikke står på halvautomatlisten fra skytter til skytter eller fra skytter til samler eller samler til samler. Dette ble det av en eller annen grunn forbud mot. Du får sjekke om det er noe aktivitet i den lokale NROF avdelingen, der kan den brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...