Jump to content

Ny i norge.


Houen87

Recommended Posts

Hej. Da jeg flytter til Norge i løbet af et par måneder, vil jeg gerne vide lidt om hvad man kan som dansker med norsk personnummer, når det kommer til jagt. Kan jeg gå på jagt på lige fod med nordmænd, altså om jeg kan gå på jagt på fjellet efter ryper og rev osv, når jeg kun har norsk personnummer? Jeg har selvfølgelig dansk jagttegn og jeg søger også om norsk jagttegn.

 

Håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål.

 

Med venlig hilsen,

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du må betale jagtavgift, det er et for bare småvilt, og det er et for storvilt, betaler du for storvilt kan du også jagte småvilt. I norge må du ta oppskytning vert år, det vil si 5 skudd på 100 meter, ligg,stå eller sitt er opp til deg.

 

Og det beste av alt er at i norge har vi en vetig knivlov, så her trenger du nesten ikkje tenke på ka du tar med deg når du skal ut å fiske eller jagte :)

 

Kan eg få spørre hen i norge du skal flytte til?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen og god jakt ! :D

Men se litt nærmere på regelverket, siden det virker som du skal slå deg ned her permanent må du kanskje ta norsk jegerprøve. Det som er beskrevet over gjelder utenlandske jegere som besøker Norge.

http://www.brreg.no/registrene/jeger/utenlandske_jegere.html?spraakparam=nb

Relevant Link: http://www.brreg.no/registrene/jeger/oss_utenlandsk.html#registrert

 

Klippet ut essensen her: "Hovedregelen er at alle som skal bli registrert i Jegerregisteret må gjennomføre og bestå jegerprøven. Utenlandske personer som er bosatt i Norge kan bli registrert i Jegerregisteret dersom de kan dokumentere å ha gjennomført jegerutdanning i et annet land som minimum tilsvarer den norske jegerprøven."

 

Jeg antar at den danske ekvivalenten til Jegerprøven er å regne som "minimum tilsvarer". Vet også om flere svensker som er registrert i Jegerregistrert på bakgrunn av svensk "jegerprøve".

Link to comment
Share on other sites

Er der forresten nogen der ved om jeg får svært ved at få en våbentilladelse når jeg ikke er nordmand??:)

Nasjonalitet skal ikke ha med dette å gjøre, utelukkende om du har behovsgrunnlag ifølge loven. Dersom du flytter fast til Norge regnes "registrert i Jegerregistret" som behovgrunnlag for jaktvåpen ifølge loven.

 

Du må dog regne med at Politiet ber deg skaffe vandelsattest (i.e. "straffeattest" eller liknende dokumentasjon) fra Politiet i Danmark. Dette er et krav frem til du har bodd i Norge i en tilstrekkelig årrekke til at Politiet her ville ha fått registrert eventuelle gyldige grunnet til at du ikke skal få våpentillatelse. Jeg sjekket selv denne prosessen da jeg søkte om våpen første gang, men endte med å slippe da det viste seg at jeg hadde bodd her tilstrekkelig lenge) og det var ikke spesielt vanskelig å skaffe relevante papirer. Det at naturinteresserte dansker og svensker bosetter seg i Norge og ønsker å kunne gå på jakt er ikke en ny situasjon hos våpenkontoret.

 

Gangen er dermed:

1. Bli registrert i Jegerregistret (se linken jeg klippet inn tidligere).

2. Deretter finner du ut hvilken dokumentasjon du må fremskaffe fra Danmark (i.e. Politiet). Om du ikke finner dette på nettet kan ditt lokale våpenkontor helt sikkert hjelpe deg (ellers ringer du til en større politistasjon, f.eks. Asker & Bærum Politi i Sandvika er ofte svært hjelpsomme og har helt sikkert erfaring med danske og svenske statsborgere bosatt i Norge).

3. Når du har al dokumentasjon sender du søknad til dit lokale våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge

Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på at

vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er norske myndigheter

avhengig av den kunnskap norsk politi har om vedkommende. Det er derfor avgjørende at

vedkommende har hatt lovlig opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å

vurdere vedkommendes skikkethet.

Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som ikke kan gi

tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne innvilges ervervstillatelse på våpen:

Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt lovlig

sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i denne tiden har hatt

tilfredsstillende vandel.

Vedkommende må fylle de vanlige vilkår til personlige egenskaper og dokumentere

behovet for det omsøkte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at den danske jagtprøve er på samme niveau..:)

 

Det tror ikke jeg. Når jeg tok jegerprøven for noen år siden var det en dansk herremann som holdt en av forelesningene. Han hadde selv jegerprøven fra Danmark, og mente sågar at den norske jegerprøven var meget enkel - faktisk så enkel at hans danske sønn spekulerte i å komme til Norge bare for å ta jegerprøven her, siden den norske jegerprøven også er gydlig i Danmark. Så jeg tror din jegerprøve faktisk er et nivå eller to over den norske! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...