Jump to content

Ny bruker


perg

Recommended Posts

Jeg avla jegerprøven for et år siden sammen med min yngste sønn og vi har planer om å jakte på rype og sannsynligvis rev , muligens rådyr og litt småvilt.

I den forbindelse hadde jeg tenkt å søke om erverv av hagle, men har nå begynt å tenke på om jeg ikke heller bør søke om kombivåpen.

Hadde tenkt å prøve åtejakt på rev, men jeg vet at reven er vàr og tenkte kanskje å heller kjøpe kombivåpen i tilfelle man ikke kommer nært nok innpå reven for et hagleskudd.

Jeg er links skytter så jeg må vel ha et kombivåpen som er tilpasset links. Helst et som jeg kan bruke lyddemper og kikkertsikte på rifla.

Har skjønt at det ikke er så stort utvalg av våpen og at noen typer ammunisjon er dyrere enn andre.

Hadde ikke tenkt å tømme banken akkurat, men kanskje ligge på rundt 4 - 8000,- for våpen evt kjøpe brukt.

Noen som har anbefalinger på valg av våpen, ammunisjon osv.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på at jeg kanskje postet dette på feil sted i forumet.

Har søkt litt fram og tilbake her og har sett litt på poster om Baikal Taiga kombi.

Tror jeg skal ta meg en tur innom XXL i Sandvika og kikke på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom xxl og de anbefalte å kjøpe hagle og rifle separat og heller kombi senere.

For mitt bruk anbefalte hun .223 som kaliber på rifle.

 

Men hun sa en ting som jeg undrer meg litt over og det er at du må betale fullt gebyr på den ene søknaden på f.eks hagle og så halvt gebyr på hvert av de andre våpnene jeg søkte om selv om alle søknadene ble sendt inn samtidig.

 

Trodde dette var en form for "saksbehandlingsgebyr".

Er dette riktig ?

 

NB: Siden jeg var links skytter kunne de montere en annen kolbe, men det kostet visst 1000-1500 mer på hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Overraskende tidlig til å være kommunikasjon med det offentlige fikk jeg svar i dag med beskjed om at politiet ville ha bekreftelse på av jegeravgiften var betalt og dokumentasjon på at våpenskap var anskaffet med kvittering eller bilde ???

 

Nå hadde jeg jo egentlig tenkt å kjøpe våpenskap samtidig med hagla, men med denne vendingen ser det jo ut til at jeg må gjøre dette på forhånd.

Hva er det greieste og hvilke alternativer er det på våpenskap, jeg ser at xxl har et til 2490,- samt at magasinet.no har et for kun vital våpendel til 1990,- men mener jeg har hørt om andre rimeligere skap hvor du kan lagre bare vital våpendel.

 

Noen som har noen erfaringer der ? Skal bare lagre hagla til sønnen og meg og kanskje en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Første våpensøknaden man sender inn koster mer enn de senere,har nok rett ho på xxl :winke1: Husker jeg betalte 625 for første søknaden min,å det er noen år siden nå.Alle senere søknader har kostet 430kr.

Ja, første søknad koster fullt rettusgebyr første gang, og halvt rettsgebyr senere. Man betaler kun et gebyr per søknad, helt uavhengig av hvor mange våpen man søker på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ad forespørselen fra politiet, det de skal ha er bekreftelse på at duer innført i jegerregisteret. Du er ikke pliktig til å betale jegeravgiften før du faktisk skal på jakt, men enkleste måten å dokumentere oppføringen er å sende inn en kopi av jegeravgiftskortet uavhengig av om det er betalt eller ikke.

Ad våpenskap bør de kunne godta at du svarer dem at det kjøpes sammen med våpenet - du er ikke pålagt å ha våpenskap før du eier våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er sikkert riktig, men jeg gadd ikke ta diskusjonen med dem om det. Minste motstands vei er å bare skaffe skapet like godt først som sist.

Og det skal sies når jeg hadde sendt inn kvittering på skap og jegeravgiftskortet så gikk det ikke mange dagene før jeg hadde innvilget søknadene mine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...