Jump to content

Etter mye om og men...


Thehuntsman

Recommended Posts

Da var man endelig registrert her inne på kammeret og jeg renner nesten over av spørsmål jeg vil ha svar på.

Jeg er den lykkelige eieren av to svært gamle HV-mausere i kal. 308 og 30.06. Begge brukes aktivt som jaktrifler til elgjakt. Har kun hatt positive opplevelser med disse våpnene. Børsene er selvsagt modifiserte slik at det eneste originale er låsekassene. 308èrn med tommelhullsstokk er supertreffsikker ut til 400m med vanlig jaktkikkert. 30.06èrn er litt mindre brukt, men også den står med sporterstokk.

Nå har jeg tenkt å teste ut 30.06`ern som langholdsvåpen (liker å prestere godt uten å ha superskyterigg jfr eksempelsvis Sako TRG42) og har kjøpt meg en grei og billig Millett LRS-1 6-25x56 illuminated. Har testskutt "riggen", men treffer litt for mye overalt, dog innenfor 9 på standard skive. Antar at de dårlige treffene har noe med kikkertmontasjen å gjøre, siden børsa alltid har vært treffsikker.

Nå kommer spørsmålene:

1.Hvilken pipe bør benyttes? Tenker her på merke, lengde og riflestigning. Har et ønske om å skyte og treffe bra på den lengden patronen har rekkevidde for, dvs 800-1000m.

2. Kikkertmontasje. I dag står kikkerten fast i den originale montasjen som fulgte med kikkerten, 2 x 35mm ringer som er festet i baser foran og bak på låsekassen. Personlig vurderer jeg å få satt på picatinnyskinne over låsekassen og da med innebygget MOA for å være sikker på at kikkerten får full nytte av justeringene i høydetårnet. Slik montasjen står i dag synes jeg den blir veldig høy og spinkel. Ser egentlig for meg at kikkerten bør stå fast i en noe mer solid anordning.

3. Løst magasin for Mauser M98, 30.06. Finnes dette eller er det kun hjemmelagede versjoner?

 

Dette ble kanskje ikke så mye en presentasjon av meg, men en innføring i våpnene mine. Skyteferdighetene er gode og jeg vet hva jeg gjør bra og ikke fullt så bra, så jeg skylder sjeldent på børsa når jeg bommer... ;)

Håper noen ser interessen i å gi tilbakemelding.

-Stian-

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Og det kan hende det er lettere få svar på spørsmålene om de stilles i en egen tråd i et mer passende underforum, hvor det også fremgår klart hva som er emnet i tråden. Ganske mange som ikke leser tråder i dette underforumet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bytte pipe,noe å vurdere : viewtopic.php?f=43&t=92172&start=0&hilit=3006+ai

 

Ta pipa så lang som du orker for best mulig fart.Angående stigning,se på hvilke kuler du bruker,men 1:11 evt 1:10 burde vel holde til 210-220 grains kuler.

 

For inspirasjon,ta en titt på Aannerud sine mausertråder.Disse er bra,men han er så heldig å ha en helt privat børsemaker tilgjengelig.. :lol:

Forøvrig snok rundt på langholdsdelen av kammeret,mye nyttig der..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...